Ameeriklaste kastika-armastus on taas lõkkele löönud

E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

USAs enimmüüv Fordi F seeria kastikas on kui toode tõelisele ameeriklasele, mis on ka kokku pandud Ameerikas. Pildil Ford F-150 koosteliin Kansas City tehases.

FOTO: Charlie Riedel / AP

Ameeriklased võivad tungleda autonäitusel, et imetleda uut Ford GT sportautot. Aga kui tegelikult autoostuks läheb, ostab ameeriklane ikka kastika ehk trucki – või linnamaasturi, kirjutab Bloomberg.

Mullu kasvas USA automüük 5,9 protsenti varasema aastaga võrreldes 16,5 miljoni autoni. Kui kuni 2013. aastani müüdi suuri autosid (kastikad, crossoverid, SUVid jms) enam-vähem sama palju kui nn normaalseid autosid (sedaanid, universaalid, kupeed jms), siis mullu oli suurte ülekaal juba võimas – suuri müüdi 685 000 võrra rohkem kui normaalseid.

Ameeriklaste kastika-armastuse tagasituleku põhjused on lihtsad: taas hoogu koguv majandus ja madalale kukkunud kütuse hinnad. Enam pole sellist vajadust säästa kütusekulu või auto hinna pealt kui varasematel aastatel. Ning ostjad ei hoiagi end tagasi, sest kolm USA mullu enimmüüdud automudelit olid kastikad: Fordi F seeria (753 851 müüdud autot), Chevrolet' Silverado (529 755) ja Fiat-Chrysleri Ram 1500-3500 seeriad (439 789).

Sealjuures on Fordi F seeria olnud USA enimmüüdud automudel juba 33 aastat järjest. Ehkki F-seeria müük kukkus mullu ühe protsendi ning konkurendid Silverado ja Ram lisasid müüki vastavalt viis ja 11 protsenti, on F ikkagi autoturu suveräänne liider. Fordi F kastikaid müüakse USAs samapalju kui Volkswageneid, Mitsubishisid, Cadillace ja Lincolne kokku. Kolm enimmüüdud kastikat hõlmasid 10,4 protsenti kogu USA autoturu müügist.

Tähelepanuväärne on ka, et kastikate kui tõsiste Ameerika autode turu ukse vahele pole jalga korralikult saanud ükski muu Jaapani või Korea tootja, ehkki neil võib teistes segmentides päris hästi minna. Toyota Tundrat ja Tacomat müüdi mullu kokku 273 000, millega Toyota võiks isegi täitsa rahul olla, kui arvestada, et Nissani kastikaid Titanit ja Frontieri osteti 87 000 ja Honda Ridgeline'i pisut üle 13 000.

Samuti läheb hästi mammutsuurtel ja janustel SUVidel nagu Chevy Suburban, Ford Expedition või GMC Yukon, mille müük kasvas mullu 12,4 protsenti. Luksuslikud SUVid, nagu Mercedes-Benzi M-klass, Lexus GX 460 või Cadillac Escalade kasvatasid müüki koguni 14,2 protsenti. Samas kukkus kesksuurte, ehk tüüpliste peresedaanide müük mullu pool protsenti.

Ameeriklased siiski ostavad veel sedaane; mullu müüdi neid kokku 3,6 miljonit. Jäme ots sel kuhtuval turul on Jaapani tootjate käes. Enimmüüvad mudelid on Toyota Camry ja Corolla, Honda Accord ja Civic, Nissani Altima. Ainus kohalik auto tipp kuue seas on Ford Fusion.

Uueks pereautoks on ent tõusnud crossover – tüüpiliselt sedaani põhjale ehitatud linnamaastur, SUVi väiksem vend. Crossovereid müüdi USAs mullu 3,8 miljonit, populaarsemad mudelid neist Honda CR-V, Ford Escape, Toyota RAV4 ja Chevrolet Equinox. Pea iga neljas uus auto USAs on nüüd crossover, ja autofirmad on asunud seda turusegmenti hoolsalt laiendama. Turuliidritega on nüüd asunud võitlema ka Jeep Cherokee uuendatud versioon, Lincoln MKC ja Buick Encore.

Hübriidid, sealhulgas mõne aasta tagune hitt USA turul Toyota Prius, ei ole enam moes: müük kukkus mullu 11,5 protsenti. Moes on ent pistikust laetavad elektriautod nagu Tesla, Nissan Leaf, Chevrolet Volt, mille müük kasvas mullu 23 protsenti aasta varasemaga võrreldes.

Kasvav majandus on samuti õhutanud tagant luksusejanu. Keskmise ameeriklase jaoks luksusautodeks peetavad Mercedes-Benz, BMW ja Audi kasvatasid kõik mullu müüki. Eriti hästi läheb aga päris luksusautode sektoril, kuhu kuuluvad Bentley ja Rolls-Royce, aga ka kallite sportautode valmistajad Maserati, Ferrari, Lamborghini, Porsche jt. Uute autode müük suurenes selles sektoris mullu tervelt veerandi, ehkki sektori enda osakaal automüügist on napp üks protsent.

Tagasi üles