Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Inbank toob turule kiire autolaenu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Pau
Copy
Inbanga juhatuse esimees Jan Andresoo kirjeldab uut toodet
Inbanga juhatuse esimees Jan Andresoo kirjeldab uut toodet Foto: Inbank

Järelmaksude valdkonna turuliider Inbank siseneb koostöös Eestis suurima autovahendusportaaliga auto24 homsest autolaenude turule ning positsioneerib ennast madala intressi ja ülikiire laenutaotluse vastuse andjana.

Sisuliselt on tegemist tarbimislaenuga, mille intress on samas võrreldav tavapärase autoliisingu omaga. Nimelt antakse panga e-äri juhi Erkki Saarniidu sõnul auto24.ee vahendusel autode ostjatele laene summas 300 - 10 000 eurot, laenuperiood on kuus kuud kuni viis aastat ning intressimäär jääb kliendi riskimäärast lähtudes vahemikku 9,9-19,9 protsenti.

Tavapärasest autoliisingust erineb Inbanki toode veel selle poolest, et pank ei nõua sissemakset, tagatist ega ka kaskokindlustust ning lisaks jääb ka ostetav auto ostjale, mitte pangale.

Laenu andmine otsustatakse automaatselt ja vastust laenutaotlusele lubab pank vähem kui minutiga, reeglina lausa 10 sekundiga.

«Sellest hetkest on ostjal aega 14 ööpäeva, et otsustada, kas ta soovib lepingu sõlmida ja laenu kasutusse võtta,» lisas Saarniit. Allkirja andmise saab seejärel toimuma allkiri.ee keskkonnas, kus saab tutvuda ka lepingu tingimustega. Edasi laekub raha ostja kontole ning tema ise viib läbi autoostutehingu. Pangal on vaid kuu jooksul aega kontrollida, kas raha tõesti autoostuks kasutati.

Võrdluseks Swedbanki auto väikelaenu tingimused: auto jääb samuti ostjale, laenusumma 600–20 000 eurot, intressimäär 8–19%, sõiduk tuleb 30 päeva jooksul Eesti Maanteeameti liiklusregistri büroos vormistada laenusaaja nimele. Haldur annab laenuotsusest teada telefoni või e-kirja teel.

Päring pensioniregistrist

Kuidas ikkagi Inbank suudab loetud sekunditega inimese krediidivõimekuse kindlaks teha? Selles osas on Inbank loonud algoritmid ja kontrollimehhanismi, mis pärivad muu hulgas kliendilt võetud nõusolekul  tema laekumisi pensioniregistrist, kus läbi sissemaksete teise sambasse ilmnevad inimese reaalsed legaalsed sissetulekud.

«Registrite andmete kvaliteet on aastatega märgatavalt paranenud. Statistika näitab, et algoritm teeb tihti paremat otsust kui inimene, sest tal puudub emotsioon ja ta lähtub faktidest,» selgitas Inbanki nõukogu esimees  Priit Põldoja ja lisas, et pangandus tervikuna on muutumas, kuna tehnoloogia võimaldab teha palju enamat kui varem.

Põldoja sõnul on registritest õigete päringute tegemisel võimalik saada 90 protsenti sama tulemus, mida saavad suurpangad, kes näevad inimeste reaalset rahade liikumist.

Krediidi kogukulu – lepingutasu, intressimäär – osas saab auto24 laen asuma suurpankade auto väikelaenudega võrdväärses positsioonis, kuid pankade laenu miinimumsuurused jäävad mõne tuhande euro kanti. Samas näiteks Mogo autolaenu puhul langetatakse küll laenuotsus väga kiiresti, samas on krediidikulukuse määr sellel tootel 48 protsenti.

«Oleme väga samas hinnaklassis Swedbanki auto väikelaenuga, kuid kiirus sellega võrreldes on ülisuur – me suudame laenuotsuse teha loetud sekunditega,» lisas Erkki Saarniit. Swedbanki auto väikelaenu intress on hinnakirja järgi 8-19 protsenti.

Panga juhatuse esimehe Jan Andresoo sõnul on Eestis hetkel tarbimislaenude olukord selline, kus 75 protsenti turust kuulub Swedbankile. «Tundub, et teised pangad ei ole leidnud motivatsiooni sellel turul tegutsemiseks või on otsustanud sellest väljuda,» ütles Andresoo.

«Ei pea olema väga suure analüüsivõimega inimene mõistmaks, et jah, siin on äri tegemise võimalus,» selgitas Andresoo panga otsust laiendada oma tegevust tarbimislaenud valdkonnas.

Tarbimislaenu turu vaieldamatu liidri Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivaski sõnul pakub Swedbank taolisi laenutooteid autodele juba aastaid. «Aga me tervitame alati uusi turule tulijaid,» sõnas Siilivask.

Artikli foto
Foto: Inbank

auto24 portaali omanikettevõtte AS Sanoma Baltics tegevjuhi Margus Tombergi sõnul ostetakse Eestis kasutatud autosid ligi viis korda rohkem kui uusi sõidukeid ja nendest tehingutest veidi rohkem kui 90% tehakse auto24 portaali vahendusel. Kasutatud autode tehingute arv aastas jääb ligi 125 000 kanti ning automüügiettevõtetele kuulub vaid ligi kolmandik sellest turust.  

«Autode müük ja ostmine on viimaste aastate jooksul märkimisväärselt muutunud, kuna varasemalt populaarsed autoturud on oma väärtuse tänaseks kaotanud ja sisuliselt toimub kogu ostuprotsess interneti kaudu,» ütles Tomberg.

Statistika näitab veel, et kasutatud sõiduautode ja maasturite keskmine hind on 6000 eurot ning autoomanikest ligi pooled ostavad auto laenu kaasabil.

Inbank on välja kasvanud 2011. aastal loodud uudsest finantstehnoloogia startup-ettevõttest Cofi, mis tõi turule  järelmaksu lahenduse. Aastatel 2011-2015 tõusis Cofi järelmaksu turuliidriks.

Tänaseks on Inbankil üle 250 partnerkaupmehe ning Inbanki ja tema sidusettevõtete teenuseid kasutab Eestis üle 110 000 kliendi.

Panga juhatuse esimehe Jan Andresoo sõnul on panga hoiuste mahuks juuni lõpu seisuga 17 miljonit eurot ning laenuportfelli suuruseks koos sidusettevõtetega 38,5 miljonit eurot. Pank teenis esimesel poolaastal ka 0,3 miljonit eurot kasumit.

Sidusettevõtete all peab Andresoo silmas ETK Finantsi ja Krediidipank Finantsi, milles Inbankil on osalus. ETK Finantsi Säästukaart Plussil on hetkel ligi 70 000 aktiivset kaardiomanikku ning Krediidipanga Sihtlaenul on 6000 klienti laenuportfelliga 10 miljonit eurot. Läti Cofi Lizingsil on kliente  ligi 3500.

Eesmärgid suured

Inbank on hetkel veidi enam kui 20-protsendise turuosaga Eesti järelmaksude valkdonna  liider. «Eesmärk on autolaenuga jõuda samade numbriteni. Ruumi on, mida ampsata,» kommenteeris Priit Põldoja Inbanki ambitsioone autolaenude turul.

Tagasi üles