Volkswageni petuskeem võib olla vaid jäämäe tipp

Aivar Pau
, tehnoloogiaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Volkswagen
Volkswagen Foto: DARREN ORNITZ/REUTERS

Volkswageni läbikukkunud katse petta USA heitkoguseteste on heitnud varju kogu diislikütust kasutavate sõiduvahendite maailmale ja seadnud suure küsimärgi alla nende tegeliku vastavuse kehtivatele normidele.

Kuni viimase ajani on kogu maailm uskunud, et «pahad» on vaid need diislikütust kasutavad sõidukid, mis pole varustatud heitgaaside emissiooni kärpiva karbamiidsüsteemiga. Nimelt oli Volkswageni väide see, et tema autod vastavad kõigile normidele ka ilma selle tülika süsteemita.

Viimastel päevadel on aga üha häälekama sõna võtmas meie enda Euroopa organisatsioonid, mis selle usu kahtluse alla seavad ja kipuvad kahtluse alla seadme ka teiste autotootjate diiselmootorite vastavust tootjate väidetele.

Näiteks avaldas säästa transpordi eest võitlev organisatsioon Transport & Environment (T&E) neil päevil hinnangu, mille kohaselt pole tavaoludesoludes mõõdetud heitkogused vastavuses normidega ka teistel autotootjatel.

Täpsemalt viitab T&E Volkswageni pettusegi avastanud ICCT (Council on Clean Transport) raportile ning teistele tunnustatud testimistega tegelevatele Euroopa asutustele ja leiab, et lubamatult suuri heitgaaside koguseid toodavad ka sellised autod nagu Audi, BMW, Mercedes-Benz ja Opel.

Põhjuse sellistele kahtlustele annavad «drastilised erinevused» laboriandmete ja tänavamõõtmiste vahel.

«Euroopas testitud Audi A8 diisel tootis tänaval mõõdetuna lämmastikoksiidi 21,9 korda normist enam, BMW X3 diisel ületas normi 9,9 korda ja Opel Zafira Tourer 9,5 korda,» kinnitab T&E.

Mis puutub CO2-e, siis Mercedes-Benz ja 5. seeria BMW tootsid seda tänaval mõõdetuna koguni 50 protsenti rohkem kui laboratooriumitestil. Jutt käib seejuures täiesti uutest autodest ning erinevused labori- ja tegelike andmete vahel esinesid pea kõigil diiselautodel.

T&E pakub välja ka võimalused, kuidas autotootjad testijaid petavad – näiteks aitavat akude laadimine muuta testitulemusi 4 protsenti ning kasutusel olevat ka mittekorrektsed laboriseaded.  

Reede õhtul teatas USA keskkonnakaitseamet, et Volkswagen on loonud diiselmootoritega sõidukitele Volkswagen Passat, Jetta, Golf, Põrnikas ning Audi A3-le tarkvara, mis võltsis ametlike mõõtmiste ajal toksiliste heitmete tulemusi.

Kui esialgsete info kohaselt puudutas skandaal USAs alates 2008. aastast kokku müüdud 482 000 sõidukit, siis eile teatas Volkswagen, et tarkvara, mis võltsib heitmete eraldamise tulemusi, on paigaldatud 11 miljonisse autosse kogu maailmas.

Volkswagen'i juht Martin Winterkorn pani eile seoses skandaaliga ameti maha.

Allikad: Mashable, T&E

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles