Pangad said ülekannete segaduse tänaseks lahendatud

Aivar Pau
, tehnoloogiaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Septembri lõpus kandsid pangad ekslikult klientide kontodele raha tagasi või võtsid maha kaardimakse summasid topelt. See oli ka mullu kõige loetavam Postimehe tarbijauudis.
Septembri lõpus kandsid pangad ekslikult klientide kontodele raha tagasi või võtsid maha kaardimakse summasid topelt. See oli ka mullu kõige loetavam Postimehe tarbijauudis. Foto: Piktochart / Tiina Rekand

Eesti tegutsevad suuremad pangad said tänaseks lahendatud ekslike ülekannete ja topelt debiteerimisega seotud segaduse.

«Meil sai korda teisipäeva õhtul enamik kandeid - eile ka viimased,» ütles Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask. Swedbank oli nimelt 19. septembril debiteerinud kaks päeva varem tehtud kaardimaksetehingu summad topelt ja kandis nüüd summad klientidele tagasi.

Korras peaks seis olema nüüdseks ka SEB-ga, kes vastupidisel Swedbankile asus eile ootamatult klientidele kaardimaksetehingute summasid tagasi kandma, kuna pidas neid ekslikult tühistatuiks. «Ekslikult tühistatud kaardimaksete paranduskanded on täna hommikuks teostatud,» kinnitas SEB pressiesindaja Maarja Gavronski Postimehele. See tähendab, et alusetult klientidele kantud summad on nüüd broneeritud ja võetakse tagasi.

Mitmed Eestis tegutsevad pangad lasid end viimastel päevadel ühe koostööpartneri tehnilisest probleemist segadusse ajada ja kandsid sadade tuhandete klientide kontodele alusetult raha või siis hoopis broneerisid seda alusetult.

Massiivse probleemi põhjustamiseks piisas pealtnäha tühisest eksimusest,  kui Eestis kaarditehinguid koordineeriv Nets Estonia edastas 17. septembril finantsettevõtetele ühe kaarditehinguid kajastava faili kaks korda ning üritas hiljem viga parandada sellega, et saatis kahe päeva pärast topelt läinud kandeid tühistava faili.

Selle põhjal, mis eile õhtuks tekkinud tohuvapohus selgunud oli, jagunesid üldjoontes tagajärjed klientide jaoks kaheks.

Need pangad, mis lasid mingil põhjusel käiku vaid 19. septembril saabunud tühistamise kanded, kandsid eile hommikul klientidele summad kõigile ootamatult tagasi. Nii juhtus see näiteks SEB klientidega.

Kuid teadaolevalt näiteks Swedbanki ja Citadele klientide jaoks kujunes olukord vähem rõõmustavaks. Nende pankade kontrollisüsteemid lasid läbi juba ka 17. septembri topelt läinud faili ja võtsid julmalt  klientide kontodelt raha maha kaks korda.

Kokkuvõttes läksid osadel inimestel kaardimaksed plaanitust kaks korda kallimaks ja teistele kanti makstud summad lihtsalt tagasi.

Probleem puudutab kokku koguni sadu tuhandeid Eesti elanikke. Näiteks sai ekslikult oma kontodele summasid eile hommikul iga viies SEB klient. Swedbanki puhul langes topelt debiteerimise ohvriks ligi 10 000 tehingut.

Nets Estonia tehnikadirektor Paavo Sild ütles eile Postimehele, et kontrollimise tulemusena ollakse jõudnud arusaamisele, et paranduskanded olid tegelikult oma olemuselt korrektsed  ja võimalikud probleemid on pigem pangaspetsiifilised ning tulenevad eri pankades kasutavast andmete kasutamise loogikast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles