Kas VW skandaal tappis diisli?

Volkswageni diiselmootor Los Angelese autonäitusel 2008 aastal, mil VW Jetta TDI võitis «aasta rohelise auto» tiitli.

FOTO: Damian Dovarganes / AP

Kõikjal Euroopas käivad kriisikoosolekud, kus autofirmade tegevjuhid vaevad verdtarretamapanevat võimalust: Volkswageni skandaal toob regulaatorite tohutu tähelepanu ja hullud heitgaasitestid, mis omakorda teeb «puhaste» diislite tootmise kulukamaks – ja nende pealt saab juba praegu kaduvväikest kasumit.

Samal ajal kasvab avalikkuse teadlikkus diisli tekitatud kahjulikust saastest, mis peletab kliente eemale, kirjutab Financial Times.

Nagu nendib Morgan Stanley analüütik Adam Jonas, tuleks kõrgenenud kulud kinni maksta kas tootjatel või ostjatel. «Arvestades autotööstuse ülitihedat konkurentsi on meil kuri kahtlus, et olukord laheneb tarbijate kasuks,» sõnas Jonas.

Pärast 18. septembril ilmsiks tulnud VW trikitamist heitgaasitestidega on grupi aktsia odavnenud ligi 40 protsenti. Räsida on saanud ka BMW, Daimleri, Peugeot Citroëni ja Renault’ aktsiad. Kõik see süvendab investorite hirmu, et diisel võib veereda tempokalt allamäge.

Mõned nimetatud firmadest on valanud diiselmootoriga autodesse miljardeid eurosid ning lükanud nende turuosa Lääne-Euroopas 53 protsendi peale. VW skandaali valguses ennustab aga LMC Automotive, et aastaks 2022 kukub nimetatud protsent 35 peale.

Diisli demoniseerimine, nagu nähtust tootjate ringis nimetatakse, käis hoogsalt juba enne VW skandaali puhkemist. Järjest on avaldatud raporteid, mis rõhutavad diiselsõidukitest tulevate lämmastikoksiidide ja tahkete osakeste kahjulikku mõju tervisele.

Kuna saaste vähendamise tehnoloogia tõotab minna kallimaks, on väikeste diiselautode päevad mõne turuosalise arvates loetud. «Väikese auto puhul on kasumimarginaal olematu,» ütles ühe Euroopa massitootja tegevjuht. «Väikesed diiselmootorid lähevad muuseumi,» ennustas ta ja lisas, et see tähendab üleminekut bensiinile.

Tagasi üles