Maailma e-liider Korea loodab juba kahe aasta pärast anda esimesena maailmas inimeste käsutusse 5G-tehnoloogia esimesi vilju ning digiajastu kiire areng võib saada võtmeks ka kahe Korea ühinemisele juba meie eluea jooksul, leidis Lõuna-Korea siseminister Jong Sup Chong Tallinnas antud lühiintervjuus Postimehe tehnikaportaalile.
Intervjuu: Korea loodab näidata maailmale 5G võimalusi juba kahe aasta pärast
Kaugeltki mitte maailma suurima rahvaarvuga Korea on ÜRO andmeil olnud aastast-aastasse maailma arenenuim e-riik, te toodate suurima turuosaga nutitelefone, teil on Samsung, LG, Hyundai... Millised on teie hinnangul need pragmaatilised põhjused, mis on selleni viinud – kas on küsimus innovatsiooni toetavas maksusüsteemis, ettevõtjasõbralikus majanduskeskkonnas, Korea inimeste mõttemaailmas?
Me oleme tõesti palju tööd tegemas selle nimel, et muuta oma maksusüsteemi ja majanduskeskkonna nii ettevõtjasõbralikuks, kui suudame. Kuid need kaks ei ole Korea kiire majandusarengu peamised põhjused. Kiire majanduskasvu võtmeks on olnud ikkagi ettevõtete juhid ja omanikud – nende ärilised otsused uute võimaluste kasutuselevõtul. Nad olnud väga kiired muutuvate tingimuste omaksvõtul ja nendega kohanemisel. Täpselt sama kehtib kõigi Korea inimeste kohta.
Korea on viimastel aastatel pakkunud kõneainet oma Government 3.0 projektiga. Me ei tea teie e-riigist just palju. Kuidas Korea rahvas näiteks maksudeklaratsioone esitab?
Projekt Government 3.0 on Korea valitsuse absoluutne prioriteet - me tahame luua tõeliselt inimeste valitsust, mis tänasel päeval tähendab ühtlasi digitaalselt tõhusalt toimivat valitsust. Projekti fookus on suunatud eri institutsioonide omavahelisele suhtlemisele, nö vabade andmete ja avatud valitsuse kontseptsiooni elluviimisele. Selle tulemusel peab riigi valitsus saama Korea rahvale märgatavalt läbipaistvamaks.
Oleme võtnud näiteks eesmärgiks vastata valdavalt kahe-kolme päeva jooksul kõigile poliitika muutmise ettepanekutele ja küsimustele, suuremahulisemate teemade puhul ka kuni seitsme päevaga. See keskkond on ka vahendiks inimeste osalemisele poliitika kujunemise protsessis ning kui seadused on vastu võetud, siis ka arvamuse avaldamise kohaks. Valitsus ja rahvas peavad asuma astuma samme käsi-käes.
Mis puutub aga näiteks maksude tasumisse, siis näevad ka Korea inimesed veebis eeltäidetud maksudeklaratsioone ja deklareerida seal oma tulud. Piisab vaid andmete parandamisest ja kinnitamisest. Või kui võtame sünni, siis juba rasedaks jäämise ajal pakub riik veebis ülevaate kõigist saadaolevatest teenustest ja võimalustest pärast lapse sündi. Sama kehtib juhul, kui keegi lähikondsetest siitilmast lahkub – ühes keskkonnas saab korda ajada kõik vajalikud formaalsused. Seega pakume kodanikele infot just neid puudutavate teenuste kohta juba enne, kui nad seda vajavad.
Oleme Government 3.0 projekti vedanud nüüdseks juba kolm aastat, mil uus valitsus ametisse astus ja tegemist on jätkuvalt olulisima innovatsiooniprojektida Korea valitsuse jaoks.
Laiemalt tunneme ja näeme, kui kiiresti muutub tehnoloogia meie ümber, Korea on selgelt maailma esirinnas ka sidetehnoloogiate tootmisel ja ekspordis. Millised on need tehnoloogiad ja lahendused, mida me teie riigi vaatevinklist lähiaastatel näha saame?
Nagu te Eestiski näete, elame me väga kiirelt muutuvas keskkonnas ja on väga raske ennustada, mis saab olema järgmine nö Suur Asi järgneva 10 aasta jooksul. Märksõnaks on kindlasti infotehnoloogia kombineerimine teiste tehnoloogialiikidega.
Mis puutub sidetehnoloogiatesse, siis nagu mitmel pool mujalgi maailmas, kasutab Korea hetkel veel 4G-tehnoloogiat, kuid me näeme juba praegu, et see ei pruugi olla nii kiire, kui inimesed sooviksid. Loomulikult ei tea meel täna, milliseid võimalusi ja kui kiiret internetti täpselt saab pakkuma 5G-tehnoloogia. Kuid ütlen selle täna välja, et meil on tõsine plaan tulla esimeste-5G teenustega välja 2018. aasta veebruaris PyeongChangi taliolümpiamängude ajal. Oleme käivitanud selleks pilootprojekti.
Midagi pole teha, kui vaatame maailma geopoliitilist kaarti, siis näeme sellel ikka veel kahte Koread. Ühte, mis on maailma üks innovatsiooni- ja tehnoloogialiidritest, ning teist, mis on üks suletuimad ühiskondi, mille progressist ja arengutest pole just palju rääkida. Kuidas te kirjeldaksite nende kahe ühiskonna kokkupuutepunktide hetkeseisu ja perspektiive?
Tahan alustuseks selgitada Korea ühiskonna kui terviku olukorda. Kui me vaatame ajas tagasi, siis kommunikatsioonitehnoloogia vähesuse ajal olid meie võimalused piiratud aja ja ruumiga. Nüüd elame me digitaalajastul – arenenud informatsiooni- ja suhtlustehnoloogiaga. See kõik pakub nii inimestele kui valitsustele rohkem ja uuenenud võimalusi.
Lõuna-Korea valitsuse suhtumine on järgmine: me oleme alati avatud Põhja-Koreale ja me oleme valmis nendega rääkima, millal iganes nad soovivad rääkida meiega. Me oleme valmis aitama neid igal hetkel, kui nad vajavad meie toetust. Seetõttu ma loodan, et juba lähiajal saavad toimuma kahe Korea vahel positiivsed muutused.
Võime aimata, millised võimalused avanevad siis, kui toimuks riikide ühinemine. Korea rahvaarv kasvaks 50 miljonilt 70 miljonini, kõik pinged kahe Korea vahel kaoksid - suurema rahva ja territooriumiga kasvab Korea digitaalühiskond võrreldes praegusega kahekordseks.
Kuidas teile isiklikult tundub, kas teie ja minu silmas näeme oma eluaja jooksul taasühinenud Korea rahvast?
See on meie lootus.
Taustaks
Koreaga pole Eestil seni otseselt IKT-alast koostööd ja kokkupuudet olnud, kuigi üksikud ametnikud ja ajakirjanikud on käinud e-Eesti kogemust üldisemalt kaemas. Eelmisel nädalal toimus Korea IT-juhtide esimese ametlikuma Eesti-külastus.
Käesoleva aasta kolmandas kvartalis oli maailma juhtiv nutitelefonide tootja on 23,5-protsendise turuosaga Samsung, mis müüs juulist septembrini 84,5 miljonit telefoni.
Korea on järjepanu olnud ÜRO e-riigi indeksi alusel maailma kõige arenenum e-riik. Nad ekspordivad oma lahendusi riikliku arenguabi toel agaralt ka mujale maailma, sh oma tehnoloogiaettevõtete toetusel ja toetuseks.
Korea e-riigi strateegiaks on „Government 3.0“. Selle osaks on: avaandmete ulatuslik kättesaadavaks tegemine, andmeanalüütika kasutamise arendamine riigisektoris ja laiemalt majanduses, näiteks riiklik Big Data keskus taristu jagamiseks, teenuste mobiiliplatvormile viimine.
Korea on ilmselt maailma üks arenenumaid riike sidetaristu ja kiire mobiilse interneti kättesaadavuse poolest. Mis puutub 5G mobiilse andmeside tehnoloogiasse, siis on selle standardid maailmas alles kokkuleppimise faasis ning see laiaulatuslikku kasutuselevõtu loodetakse alles 2020. aastal.
Näited Lõuna-Korea e-teenustest, millest pea ükski pole võõras ka Eesti e-valitsemise süsteeme kasutavatele inimestele ja ettevõtetele
* Elektrooniline tollovormistussüsteem - UNI-PASS
Sisuliselt kõik tolliprotseduurid alates deklaratsioonidest ja lõpetades ekspordi- ja impordimaksude elektroonilisest tasumisest.
* Online patendisüsteem - KiPOnet
Kõik patendi vormistamisega seotud teenused, näiteks online.patenditaotluse esitamine ja selle edasise käekäigu jälgimine
* Digitaalne riigieelarve ja raamatupidamissüsteem - dBrain
Kõik valitsusasutuste reaalajas jälgitavad finantstegevused ühes kohas, sh eelarve planeerimine ja täitmine ning fondide ja varahaldus
* Looduskatastroofide haldamise süsteem - NDMS
Eri tüüpi katastroofide jälgimise ja haldamise süsteem koostöös 119-teenusega.
* Immigratsioonikontrolli süsteem
Süsteem võimaldab juba etteulatuvalt analüüsida nende isikute tausta, kes plaanivad riiki siseneda. Tänu sellele süsteemile on vähenenud oluliselt katsed pääseda riiki välismaiste võltsitud passidega ning kokkuvüttes kasvanud riigi julgeolek.
* e-riigihangete süsteem KONEPS
Kõigi riigihanked on läbiviidavad ja jälgitavad ühes keskkonnas
* Elektrooniline maksude haldamise süsteem - Hometax
Maksumaksjad saavad kõik oma maksudega seonduva korda ajada veebis sarnaselt meie e-maksuametiga
* Postilogistikasüsteem - PostNet
Kogu postisaatmise protseduur on jälgitav ja hallatav selles keskkonnas
* Osalusportaal - ePeople
Kodanike võimalus osaleda aktiivselt riigi otsustusprotsessides, sh esitada kaebusi ja ettepanekuid, osaleda poliitilistes debattides