Saksamaa liidukantsler Angela Merkel peab hakkama lahendama valitsuse koalitsioonipartnerite järjekordset tüli, mis seekord puudutab sakslaste kahte meelisteemat - autosid ja finantsdistsipliini, kirjutab Bloomberg.
Elektriautodesse raha pumpamine viis Saksamaa koalitsioonipartnerid tülli
Täpsemalt seisneb probleem elektriautode väheses populaarsuses, millele soovitakse erinevatel viisidel lahendusi leida. Kuigi valitsuse esialgse plaani järgi pidi Saksamaa tänavatel 2020. aastaks vurama miljon elektriautot, on juba praeguseks selge, et see kava on häbiväärselt läbi kukkunud. Hoolimata riigipoolsetest soodustustest ja subsiidiumistest oli eelmise aasta lõpuks Saksamaal kokku registreeritud vaid veidi üle 30 000 elektriauto. Võrdluseks - Saksamaast palju väiksemas Norras müüdi ainuüksi eelmisel aastal kokku 26 000 elektriautot.
Saksamaa asekantsler, majandusminister ja koalitsiooni väiksema liikme, sotsiaaldemokraatide esimees Sigmar Gabriel ei ole siiski alla andnud ning soovib, et riik eraldaks elektriautode hindade vähendamiseks lisasoodustusteks 2 miljardit eurot. Kristlikust demokraadist rahandusminister Wolfgang Schäuble on aga kategooriliselt selle vastu.
Merkel üritab leida kuldset keskteed, millega pakutaks väiksemas mahus lisa- ja maksusoodustusi. Homme kohtub liidukantsler kodumaiste autotootjate Daimleri, Volkswageni ja BMW tegevjuhtidega, et arutada võimalikku edasist tegevuskava.
Merkel soovib iga hinna eest koalitsioonipartnerite järjekordset tüli ohjata, kuna alles eelmisel nädalal üritas ta lahendusi leida eelmistele, pagulaskriisi puudutavatele erimeelsustele.
«Selleks, et turg märkimisväärselt kasvaks, peame me ostjatele pakkuma soodustusi,» selgitas Saksamaa autotööstuse esindusgrupi VDA juht Matthias Wissmann. «Poliitikud peavad kibekiirelt pakkuma õigeid impulsse.»
Gabriel väitis möödunud kuul, et kui turg kasvama ei hakka, jäävad elektriautod liiga kalliks.
«Saksamaa ei saa seda, mida tahab, nimelt meil ei teki tööstuslikku akutootmist.»
Tema sõnul peaks Saksamaa järgima teiste riikide initsiatiive ning pakkuma autodele umbes 5000 euro ümber jäävaid soodustusi, et elektriliste sõidukite turgu elavdada.
Rahandusminister Schäuble leiab aga, et selle asemel, et soodustusi pakkuda, peaks riik panustama raha hoopis infrastruktuuri. Hetkel on riigis umbes 5600 elektriautode laadimispunkti.
«Siiani on autotööstus alati soovinud, et me austaks turumajanduse põhimõtteid,» ütles Schäuble eelmisel nädalal kohalikule ajakirjandusele antud intervjuus. «Valitsus ei peaks aitama tootjatel autosid müüa,» lisas küsitluste järgi hetkel riigi populaarseim poliitik.