Probleem on täpsemalt möödunud aastal vastu võetud ühistranspordiseaduse muudatustes, mille kohaselt hakkab 1.aprillist kehtima taksojuhtide teenindajakaardi taotlemisel eesti keele B1 taseme nõue. Teada on nimelt, et Ida-Virumaal on vastava keeletasemega vaid kaks protsenti taksojuhtidest ning nõude rakendumisel tekib oht, et töö kaotab ligi 500 inimest.
Kujunenud ohule pakkusid esmalt leevendust reformierakondlane Deniss Boroditš ja sots Urve Palo, kelle ettepaneku kohaselt võinuks taksojuhina kuni 1. aprillini 2017 töötada ka üldse ilma teenindajakaardita. Sellele oli vastu aga valitsus, kes leidis 13. jaanuari istungil, et teenindajakaardita ikka juhte taksorooli lubada ei saa – seda vaatamata asjaolule, et Uberi ja Taxify «sõidujagajad» seda juba enam kui aasta rõõmuga teevad.
Küll aga leidis valitsus, et aastase armuaja võiks taksojuhtidele anda just keele õppimiseks. «Anname endale aru, et reaalsuses on Eestis küllalt palju taksojuhte, kelle keeleoskus antud tasemele ei vasta ning on selge, et nädala või kahega nad seda ei saavuta,» ütles peaminister Taavi Rõivas toona.
Majanduskomisjon kogunes teemat uuesti arutama ülemöödunud nädalal, kuid jõudis paraku tõdemuseni, et midagi pole teha - nõutava keeletaseme saavutamine ei pruugi olla tõenäoline ka ühe lisa-aastaga.
Mida sellises olukorras teha – aastaga keelt selgeks ei õpi, võib olla siis kahe või kolme aastaga? Ei, on veel lihtsam võimalus - keeletaseme nõue ühistranspordiseaduse tekstist üldse välja jätta. Liiatigi on Eestis nagunii keeleseadus olemas ning küll keeleinspektsioon ja omavalitused kontrollivad.