Gerri Kodres: kuhu liigub digitaalne äri 2016. aastal

Gerri Kodres

FOTO: Erakogu

Veebruari lõpus toimus Barcelonas maailma suurim mobiili- ja telekommunikatsioonitööstuse konverents Mobile World Congress. Ligi saja tuhande külalise hulgas oli ka kuueliikmeline Fortumo delegatsioon. Kohtumised mobiilioperaatorite, digitaalsete teenuste ettevõtete ja mänguarendajatega andsid hea võimaluse aru saada ootustest ja nägemusest digitaalse turu lähituleviku osas.

Mobiilioperaatorite roll digitaalses äris kasvab

Traditsiooniline mobiilioperaatorite äri on kahanemas. Kõnesid tehakse ja sõnumeid saadetakse aina vähem, selle asemel kasutatakse Facebooki ja WhatsAppi. Mobiilioperaatoreid koondava GSMA hinnangul langes mobiilioperaatorite käive kasutaja kohta (ARPU) 2014. aastal 4% ja 2015. aastal 3%. Olemasolevate teenuste populaarsus kahaneb ja see tähendab, et kasvu tuleb otsida mujalt.

Nii on mobiilioperaatorid hakanud agressiivselt trügima uutesse segmentidesse. Näiteid sellest võib leida nii lähedalt (Telia start-up kiirendi Vunk ja investeering Spotifysse) kui ka teiselt poolt maakera (Singapuri mobiilioperaatori SingTel riskikapitalifond Innov8, Filipiinide mobiilioperaatori Smart investeering internetiäri hiiglasesse Rocket Interneti jne).

Tarbija jaoks ei muutu sellest suurt midagi, kuid digitaalsete teenuste pakkujad ning mobiilioperaatorid muutuvad üksteisest sõltuvaks. Esimestel on pakkuda tarbijale atraktiivseid teenuseid ning teisel kanal ja parimad teadmised nende tarbijateni jõudmiseks.

Digitaalse äri fookus pöördub Aasiasse ja Aafrikasse

Aasia on maailma kõige kiiremini kasvav mobiiliturg. Indias kasvas nutitelefoni omanike arv eelmisel aastal 40%, neli korda kiiremini kui USA-s. See on sundinud digitaalsete teenuste ettevõtted välja oma mugavustsoonist. Kui varasemalt tuli enamik nende käibest Ameerikast ja Euroopast, siis need turud on stagneerumas. Parim võimalus uusi kliente juurde saada on neid konkurentidelt üle lüüa. See tähendab aga aina suuremat turunduseelarvet ja võitlust väiksema hulga inimeste pärast.

Aasia ja üha suuremal määral ka Aafrika on see-eest metsik Lääs. Miljonid inimesed saavad iga päev esmakordselt nutitelefoni omanikuks ja peavad otsustama, milliseid veebilehti külastada tahavad ja rakendusi alla laadida. Kuigi kasutajate sissetulek sellistel turgudel on väiksem, on nende “hõivamise” hind samuti madalam. Aasia ja Aafrika turgude atraktiivsusest annab märku ka tehnoloogiagigantide nagu Facebook püüd inimesi iga hinna eest enda kasutajaks saada, seda tasuta mobiilset internetti pakkuvate algatuste nagu Internet.org abiga.

Ka Mobile World Congressil jäi pea kõigi räägitud ettevõtete puhul kõlama kasvav huvi Aasia ja Aafrika vastu. Need turud on paljudele veel võõrad, aga soov neid tundma õppida on suur. Ka kodumaised veebiärid ja tehnoloogiaettevõtted võiksid neile piirkondadele senisest suuremat tähelepanu pöörata. Seal on praegu konkurents väike ja võimalused hüppeliseks kasvuks olemas.

Telekommunikatsiooni- ja finantsettevõtted hakkavad koostööd tegema

Arenevatel turgudel puudub enamikul inimestest võimalus tasulisi digitaalseid teenuseid tarbida. Maailmapanga andmetel omab vaid kolmandik brasiillastest krediitkaarti, Indias ja Vietnamis on numbrid vastavalt 4% ja 2%. See tähendab et “vana maailma” hiidudel nagu Visa, MasterCard ja PayPal pole võimalik oma äri seal lihtsalt laiendada. Turg ei ole lihtsalt pangapõhisteks makseteks valmis. Samas on just arenevad turud need, mis tehnoloogiaäridele huvi pakuvad.

Mobiilioperaatorid on siinkohal unikaalses rollis, kus neil on olemas tarbijaskond ja suutlikkus inimestelt raha kokku koguda. Praktiliselt igal inimesel taskus mobiiltelefon ja tikutulega peab taga otsima inimest, kes pole mõne mobiilioperaatori kliendiks.

Digitaalne turg liigub selles suunas, et kuigi inimestel füüsilisi pangakaarte pole, siis näiteks Visa väljastatud virtuaalsele krediitkaardile saaks raha laadida just mobiilimakse kaudu. Ka Eesti idufirma TransferWise saaks koostööd teha Aafrika mobiilioperaatoritega, et Londonis elavad immigrandid kannaksid oma pangakontolt kodumaal asuvatele sugulastele raha üle otse nende mobiilikontole. Kusjuures enamik “mobiilse raha” initsiatiive on mobiilioperaatorite poolt käivitatud, vana maailma tehnoloogiagigandid pole nendeni veel lihtsalt jõudnud.

Sellise koostöö tulemusena muutuvad maksed digitaalsetes keskkondades kättesaadavaks kõigile, kõikjal. Tõenäoliselt ei juhtu see 2016. aastal, kuid arenevate turgude kasvav olulisus selles valdkonnas ja pangandussektori suutmatus neis riikides toimivaid lahendusi pakkuda annab soodsa pinnase mobiilioperaatorite kui maksekäitlejate esiletõusuks.

Fortumo on mobiilimakselahendusi pakkuv Eesti ettevõte, kelle klientideks on muu hulgas Microsoft, Google, Facebook, 21st Century Fox, WeChat, Alibaba, Gameloft ja Electronic Arts. Fortumo pakub tööd 70-le inimesele Tallinnas, Tartus, San Franciscos, Pekingis, Delhis, Mumbais, Singapuris ja Londonis. Fortumo on valitud Ettevõtluse Auhinna konkursil aasta ettevõtteks ja aasta eksportööriks. Ajakirja Forbes Eesti edukamate internetiäride edetabelis oli Fortumo 2013. ja 2014. aastal esimesel kohal.

Tagasi üles