Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Mida teeb Tesla uue mudeli broneeringutelt saadud veerand miljardi dollariga?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: PM Majandus
Copy
Elon Musk.
Elon Musk. Foto: Scanpix/AFP

Tesla Motorsi tegevjuht Elon Musk säutsus 3. aprillil mikroblogivõrgustikus Twitter, et märtsi lõpus esitletud elektriauto Model 3 on saanud juba üle 276 000 broneeringu. Deposiidina saadud rohkem kui 276 miljonit dollarit ei loeta aga veel ettevõtte käibe hulka, kirjutab Car and Driver.

Selleks, et broneerida alles järgmisel aastal tootmisesse jõudev Model 3, tuli huvilistel maksta Teslale 1000 dollari suurune tagastatav deposiit. Lihtne korrutustehe näitab, et autotootjale laekus 276 000 deposiidiga 276 miljonit dollarit.

Kui kõik Model 3 deposiidi maksnud kliendid peaks auto ka välja ostma, tekitaks see ettevõttele 35 000 dollari suuruse alghinna juures vähemalt 9,66 miljardit dollarit käivet. Arvestades Muski väidet, et keskmine broneerija ei soovi lihtsalt baasmudelit, vaid oli nõus ka lisade eest maksma, millega keskmise huvilise teoreetiline ostusumma tõuseks 42 000 dollarini, oleks Model 3 tekitatud müügitulu suurus 276 000 hüpoteetilise ostja puhul juba 11,6 miljardit dollarit.

Muidugi ei eelda Tesla, et kõik deposiidi maksnud Model 3 huvilised selle ka hiljem välja ostavad ning ettevõte on kinnitanud, et loeb 1000dollarilise deposiidi käibeks alles siis, kui klient on oma auto kätte saanud. Nimelt tuleb deposiit tasuda vaid selleks, et kindlustada oma tarne prioriteet vastavas regioonis ning see ei tähenda tegelikult auto tellimus- või ostulepingu sõlmimist. Tesla on lubanud, et kohe kui Model 3 tootmisaeg läheneb, võetakse klientidega ühendust ning palutakse oma auto konfiguratsioon paika panna. Alles siis annab autotootja vastava tellimuse sisse ning klientidele saadetakse ostuleping, kus on näidatud ära nii konkreetse auto hind, kui ka kõik muud selle tarnimisega seotud tasud ja maksud. Enne ostulepinguga nõustumist võib klient igal ajal oma broneeringust loobuda ning 1000dollariline deposiit tagastatakse täies ulatuses.

Tesla on omalt poolt lubanud, et esimesed Model 3 elektriautod jõuavad klientideni järgmise aasta teises pooles.

Mida tähendab Tesla raamatupidamise jaoks siis klientidelt saadud hiigelsumma?

Tesla raamatupidamistava järgi lisatakse deposiidid kuni ajani, mil seda on võimalik käibeks arvestada ehk millal müük ka tegelikult toimub, ettevõtte rahaliste varade hulka. Ettevõtte bilansis on deposiidid märgitud kohustuste all eraldi reana. Seega saab Tesla kasutada deposiite oma igapäevategevuse rahastamiseks või ka näiteks Model 3 tootmise laiendamiseks, kuid bilansis on veel tarnimata autode eest tasutud deposiidid kirja pandud võlana - nagu mainitud, enne seda, kui Tesla saab selle summa kliendile tarnitud auto eest,  ei ole tegu käibega.

Mis saab aga siis, kui kõik 276 000 broneerijat peaks otsustama, et nad siiski ei soovi autot osta või Tesla ei suuda neile Model 3 õigeaegselt tarnida?

See oleks ettevõttele suur probleem, kuid ilmselt rabeletaks sellest välja. Tesla on üsna hästi rahastatud - aasta alguses oli ettevõttel vabu vahendeid üle 1,2 miljardi dollari väärtuses. Lisaks on ettevõttel deposiitide hoiustamisega kogemus olemas. Aasta alguses oli Tesla bilansis mullu turule jõudnud linnamaasturi Model X eest kokku 283 miljoni dollari eest klientide deposiite. Model X eest pidid eeltellijad välja käima 5000 dollari suuruse deposiidi.

Tagasi üles