Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Karm raport: diiselautod saastavad keskkonda lubatust palju rohkem (5)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: PM Majandus
Copy
Auto heitgaasid.
Auto heitgaasid. Foto: AFP / Scanpix

Briti ja Saksamaa valitsuste tellitud uuringust selgus, et mitte ükski testimisele võetud 93 diiselmootoriga autost ei suutnud reaalses elus mahtuda Suurbritannias autodele lubatud lämmastikoksiidide saastenormidesse, kirjutab Auto Express.

Raporti järgi väljutavad autod, mis peaks ametlikult vastama Euro5 või Euro6 emissioonistandarditele, reaalses elus mitu korda rohkem lämmastikoksiide, kui vastavate standarditega lubatud on. Kui Euro5 järgi on autodele lubatud iga kilomeetri kohta väljutada 180mg lämmastikoksiide, siis reaalset liiklust matkinud katsetest tuli autode keskmiseks näitajaks aga hoopis 1,135 grammi kilomeetri kohta. Euro6 standardile vastavate mudelite puhul on seaduslik piir 80 mg/km, reaalses elus oli testautode keskmiseks aga 500 mg/km.

Kokku katsetati 93 erinevat sõidukit, 37 neist Suurbritannias. Esindatud olid kõik enimmüüdavad diiselmootoriga sõiduautod, näiteks Ford Focus, BMW 3. seeria, Nissan Quashqai, Ford Mondeo  ja Opel Astra.

Katseautod võeti  rendifirmadest, nende läbisõit pidi jääma alla 50 000 kilomeetri ning testimisel kasutati kõigi puhul sama talvist diiselkütust. Kõigepealt kontrolliti autosid laborites, siis ringrajal ning lõpuks avalikel tänavatel.

Suurbritannia teedeminister Robert Goodwill teatas, et ta on väga pettunud, et lämmastikoksiidide katsete tulemused olid nii kehvad ning kutsus autotööstust olukorda kiirelt parandama.

«Oodatust suurem mittevastavuse tase on tõeliseks pettumuseks. See (autode heitgaaside normidesse mahtumine laboritestides, toim) on nagu ülimalt ettevaatlikult sõites sõidueksami läbimine, kuid see ei ole tegelik maailm.»

Autotööstuse esindajad tunnistasid, et ametlike laboritestide ja reaalset liiklust simuleerivate testide tulemuste vahel on suured käärid, kuid leidsid, et probleem seisneb pigem viimatinimetatud katsetes, kutsudes ühtlasi üles võtma kasutusele uut, nende hinnangul päris liiklust paremini simuleerivat standardtesti.

Kuigi peale Volkswageni mudelite ei leitud ühelgi teisel autol näitajate moonutamiseks mõeldud seadmeid, on autotootjatel olemas läbimõeldud strateegiad, kuidas emissioonitestidest läbi saada.

Näiteks leiti uuringus tõendeid selle kohta, et kuigi ametlike testide ajal toimivad heitgaasitagastussüsteemid (mis on mõeldud mootori temperatuuri ja hapniku taseme vähendamiseks, mis omakorda vähendab lämmastikoksiidide teket), optimaalsel tasemel, siis reaalses elus ehk kui keskkonna temperatuur on madal või mootor on kuum, väljutavad autod seadustega lubatust selgelt rohkem lämmastikoksiide.

Autotootjad väidavad, et selline strateegia vastab kehtivatele seadustele ning on loodud kaitsma mootorit vigastuste eest. Uutes testides peaks olema selline tulemuste mõjutamise viis juba elimineeritud.

Tagasi üles