Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Hobuse asemel: DTV Shredder ehk motoriseeritud roomikrula

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Olete kunagi juurelnud selle üle, mis juhtuks, kui ristata omavahel tank, ATV, rula ja muruniitja? Noh Kanadast pärit insener Ben Gulak igatahes on...

Gulaki mõttekäiku aitab mõista pilk tema eelmisele projektile. Uno näeb küljelt välja täpselt nagu mootorratas. Ainult et see sõidab elektriga. Ja sel on kaks ratast. Kõrvuti masina kõhu all. Ja olgem nüüd ausad, ega roomikutel rula looja ei saagi vist päris normaalne olla.

Igatahes on Shredder järjekordne tõend sellest, et me oleme tunnistajaks uute liikumisvahendite buumile. Paraku kulub iga leiutise lihvimisele omajagu aega. See tähendab, et nii nagu esimestel autodel, tuli ka Shredderi puhul välja valida loogiline koht gaasi ja piduri jaoks ning lahendada mure roolirattaga. Ja nagu esimestel autodel, on ka Shredderil kõik tagurpidi.

No kujutage ette, kui palju õnnetusi juhtuks, kui peaksite ühtäkki sõitma autoga, millega paremale pööramiseks peaksite vajutama gaasi? Ja pidurdamiseks peaksite keerama rooli vasakule?! Aga just nii loogiline on Shredderi juhtimine… Ja samas ei ole ka.

Igaüks, kes on kunagi rula, vee- või lumelaua peale astunud, teab, et pööramiseks tuleb… noh, teha neid asju, mida pööramiseks tuleb teha. Ja täpselt sama tuleb teha ka roomikrulaga sõites – kui sõitja ahter on ikka üle roomiku ääre, kaldub «rula» ehk tasapind, millel inimene seisab, kenasti viltu ja ongi kõik.

Just. Kõik. Sest kanadalased pole paraku tulnud selle peale, et esimest korda elus nende leiutisega ringi pläristades ei tahagi igaüks kõigepealt märkimisväärset kiirust arendada ja alles siis proovida, kuidas see asi pöörab. Teisest küljest – ega rula ka kohapeal ei pööra. Või lumelaud.

Lühidalt – jutule saab masinaga siis, kui hoog on sees ning samal ajal jalgealust plaati kallutad. Hoolimata käepidemest, millest sõidu ajal kinni hoitakse, ei maksa oodata mingit jalgrattalikku lenksuga sõidusuuna korrigeerimist, sest Shredderi lenks ei pööra – selle küljest võib leida vaid gaasihoova, pidurilingi ja starterinupu.

Artikli foto
Foto: Kristjan Teedema
Artikli foto
Foto: Kristjan Teedema
Artikli foto
Foto: Kristjan Teedema

«Muruniitjamootori» 208 kuubikust pigistatakse tavaseades välja 14 hobujõudu ning see aitab Shredderi kusagile 35 km/h piirimaile. Kui sinna lisada tuuningpakett, tuleb juurde kuus hobust ja muidugi ka kiirust-kiirendust. Suksude rammu viivad roomikuteni kaks variaatoriga automaatkasti ja tänu nende koostööle masin ka pöörab. Ja kui Eesti edasimüüja initsiatiiv seeriatootmisse juurutatakse, siis saab tulevikus pöörata ka kohapeal. Täpselt, nagu tankiga.

Kuna Shredder on tavalise rula asemel varustatud roomikutega ning kaalub 150 kilo, saab temaga sõita nii mudas kui ka lumes. Pärast tuuningpaketi lisamist võib läbida veetakistusi, mis on sõitjale põlvini, ning küngastest üles ronides on ainus mure see, et tasakaalu hoides ei tohi «rulalauda» kogemata viltu vajutada. Ja et aukude-kivide ületamine oleks veidi meeldivam, annavad roomikud kolmest kohast ka vetruma.

Kuigi mingi laua peal püsti seismine tundub jalgrattaga sõitmisest märksa kergem, siis tegelikult on asi teisiti. Pidev «rulalauaga» maadlemine ja tasakaalu hoidmine hakkab päris kiiresti reitele. Lisaks tuleb järsemate kurvide võtmiseks, mida võib nimetada ka külglibisemiseks, masinat jõuliselt käitada ning selle kõige käigus vältida mahakukkumist. Ning jah, see on päris hea ülakehatreening.

Kolmas märk, et tegemist on rula lähisugulasega, tuleb internetist. Kuigi see jurakas kaalub päris palju, suudavad mõned hullud teha temaga trikke, mille kirjeldamiseks jääb siinkirjutaja sõnavarast väheks. Märksõnadena oskan välja tuua «backflip», pea alaspidi ja «big cojones»*.

Ja see toob meid Eesti ja ekstreemsportlaste juurde. Kellele Kelly Sildaru nimi midagi ütleb, teab ilmselt sedagi, et tegemist on noorima talviste X-mängude võitjaga. Ja just ekstreemspordi võistlustele pürib ka DTV Shredder.

Shredderi teine seos Eestiga väljendub asjaolus, et teda saab siit osta. Tõsi, seni on huvi olnud suurem põhja- ja lõunanaabrite juures. Üks põhjustest on kahtlemata üsna vürtsikas hind, 5500 eurot. Selle raha eest saaks osta juba mitte kõige tagasihoidlikuma Hiina ATV.

Siin tulebki välja Shredderi tugevus – roomikute tõttu saab temaga sõita aasta ringi ja väga pehmetes kohtades. Kui tahta samaks otstarbeks ATVd ja mootorsaani, siis need maksavad kokku märksa rohkem, nende hoidmiseks on vaja juba garaaži ning vedamiseks käru. Seevastu Shredder mahub auto pagasiruumi ja Kalamaja puumaja keldriboksi.

Fotod:
Fotod: Foto: Kristjan Teedema

Neile, kel olemas varasem kogemus rula, lume- või veelauaga, on masina juhtimine lihtne ja kiiresti õpitav. Mis eesmärgil Shredderit kasutama peaks, sõltub juba ostjast, aga fakt on see, et ta on hulka isasem kui mingi elektriline tasakaaluliikur. Ja see on jälle omakorda probleem. Või siis ei ole, kui teie eesmärk on naabrite väljavihastamine hääleka plärinaga.

Ah jaa, tegelikult saab ka hobusega teha trikke, sõita aasta ringi ja raskesti ligipääsetavates kohtades. Tõsi, pagasiruumi ei mahu isegi poni mitte. Vähemalt mitte nii, et luuk kinni läheb.

* Pardon my french!

Tagasi üles