Šveitsis Sioni linnakeses veavad reisijaid kaks inimjuhita väikebussi, kirjutab Gizmodo.
Šveitsis sõidutavad reisijaid esimesed inimjuhita bussid (3)
33 000 elanikuga linnas tegutseva pilootprojekti ajaliseks pikkuseks on arvestatud kaks aastat, misjärel kaalutakse selle laiendamist.
Inimjuhita busse testitakse ka mitmes teises maailma piirkonnas. Näiteks on Californias kasutusel EZ10, Singapuris Navia ning USA pealinnas Washingtonis sõidutab reisijaid IBMi poolt loodud tarkvaraga buss nimega Olli.
Sarnaselt nendele projektidele on Šveitsis busside testimise eesmärgiks madala emissioonitasemega autonoomse massitranspordi laiem kasutuselevõtt. Sõidukeid opereerib riigi suurim bussiettevõtte PostBus, Sioni linnakeses aitab neil liigelda Šveitsi riiklikust tehnoloogiainstituudist välja kasvanud iduettevõtte BestMile arendatud tarkvara.
Bussid suudavad korraga transportida kuni 11 reisijat ning on varustatud õhukonditsioneeri ja tagavaraakuga. Piiratud liikumisvõimega inimeste jaoks on ka olemas spetsiaalne ramp, mis aitab neid sõidukisse sisenemisel ja väljumisel.
Kahel testsõidukil on olemas täpne marsruut, mida nad igapäevaselt läbivad. Sõit on reisijatele tasuta. Hirmu, et inimjuhita buss hakkaks mingi tarkvaravea tõttu väikelinnas kihutama, ei ole vaja tunda - testsõidukite maksimumkiiruseks on vaid 20 km/h, lisaks on pardal ka bussisaatja.
Bussi juhitakse BestMile´i autonoomse juhtimise tarkvara abil distantsilt. Tehnoloogia arendamise tulemusel peaks bussid suutma juba lähitulevikus omavahel liiklusinfot vahetada, samuti muudetakse sõidubroneerimine ning vajadusel alternatiivsete marsruutide valimise süsteem automaatselt reaalajas toimivaks.