Volkswageni hüvitised autoomanikele: USAs kuni 10 000 dollarit, Euroopas väike torujupp

Volkswageni logod lebamas Saksamaal Wolfsburgi tehase põrandal koosteliini kõrval.

FOTO: AFP / Scanpix

Volkswageni hüvitised diiselmootoriga autode omanikele sõltuvad erinevate regioonide seadusandlusest ja regulatsioonidest, kirjutab Bloomberg.

Volkswagen tunnistas eelmisel aastal, et installeeris mõnedele diiselmudelitele tarkvara, mille abil oli autodel võimalik nii USA, kui ka mitmete teiste riikide ametlikest emissioonitestidest läbi saada. Tegelikkuses olid sõidukite vastavad heitgaasinäitajad aga lubatud normidest pea 40 korda kõrgemal tasemel.

Kokku on Volkswagen emissiooninäitajaid võltsinud vähemalt 11 miljonil autol.

USAs puudutas võltsimine ligi 500 000 autot ning eile avalikustatud kava järgi plaanib Volkswagen hüvitada kõigile autoomanikele olenevalt asjaoludest kuni 10 000 dollarit. Kokku panustab autotootja USA omanikele kompensatsioonide maksmisele umbkaudu 10 miljardit dollarit.

Euroopas puudutab emissiooninäitajate võltsimine kokku 8,5 miljonit autot. Nende omanikele pakub Volkswagen aga ainult tasuta teenindustööd, mille käigus paigaldatakse emissiooninäitajate korrigeerimiseks üks spetsiifiline torujupp või tehakse autole lihtsalt tarkvarauuendus.

Põhjuseks, miks ameeriklased saavad kõrge rahalise hüvituse ning eurooplased peavad rahulduma tasuta teenindusega, on USA ja Euroopa Liidu õiguslike ja regulatiivsete struktuuride erinevus.

Näiteks on USAs erinevalt Euroopale levinud kollektiivsed hagid, mis annavad tarbijatele vaidlustes suurema mõjujõu. Samuti on Euroopa regulaatorid olnud nõus Volkswageni parandustöid puudutavate ettepanekutega, mille nende USA kolleegid aga ebapiisavatena tagasi lükkasid.

«USA õiguslikud põhimõtted on meie omadest väga erinevad,» selgitas prantslasest jurist Laurent Mercie, kes on ise eraisikuna Volkswageni pettuse tõttu kohtusse kaevanud. «Muidugi sooviksime, et meile makstaks sarnaseid hüvitisi nagu USA autoomanikele. Kahjuks pole see aga võimalik.»

Nimelt ei ole Euroopa tarbijate seas levinud kollektiivsed hagid, mis on aga Volkswageni juhtumi puhul suureks puuduseks, kuna kahandab petetud tarbijate mõjuvõimu ja seega ka eduvõimalusi Volkswageniga läbirääkimisel.

Lisaks räägivad Saksamaa autotootja poolt ka Euroopa Liidu diiselmootoreid puudutavad keskkonnakaitsenõuded, mis jäävad ranguselt USA omadele selgelt alla. Euroopa seadused ei keela selgesõnaliselt ka seadmeid, mida Volkswagen emissiooninäitajate võltsimiseks kasutas. Neid võib kasutada juhul kui see on mootori kaitsmiseks vajalik.

Tagasi üles