Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Euroopa Liidu toel õitsev Briti autotootmise keskus hääletas ülekaalukalt Brexiti poolt (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: PM Majandus
Copy
Sunderlandis asuv Nissani tehas
Sunderlandis asuv Nissani tehas Foto: SCANPIX

61 protsenti Suurbritannia autotootmise keskuseks oleva Sunderlandi linna elanikest hääletasid Euroopa Liidust lahkumise poolt hoolimata faktist, et just Euroopa Liidu tugi on linna õitsengu põhjuseks, kirjutab Bloomberg.
 

«Alates 2009. aastast on Suurbritannia autotootmine kasvanud 60 protsenti, seejuures on ettevõtted ainuüksi viimasel neljal aastal investeerinud üle 8 miljardi naela tehastesse ja tootmisrajatistesse,» rääkis Bloombergile Astoni ülikooli tööstuse professor David Bailey.

Suurbritannia möödus tootmisvõimususelt kolm aastat tagasi Prantsusmaast, saades Saksamaa ja Hispaania järel Euroopa suuruselt kolmandaks autotootjaks.

Sunderland on omakorda Suurbritannia autotööstuse pealinn, kus tegutsevad mitmed välismaised tootjad. Näiteks Nissani tehas annab tööd 6700 inimesele ning selle tarneahel veel kokku 20 000 inimesele.

Jaapani ettevõte toodab Sunderlandi tehases umbes pool miljonit autot ehk pea kolmandiku kogu Suurbritannia autotoodangust. Rohkem kui 70 protsenti Sunderlandi tehases toodetud autodest müüakse aga teiste Euroopa Liidu liikmesriikide turgudel. Autotööstuse kiire kasv on aidanud linnal üle saada laevaehituse ja söekaevanduse sektori kokkukuivamisest, mis on traditsiooniliselt selle elanikele leiva lauale toonud. Nüüd aga on ka autotootmine ohus.

«Ühisturus osalemine on mänginud investeeringute ligimeelitamisel väga olulist rolli,» selgitas Bailey. Kui Suurbritannia kaotab ühisturu liikmelisuse tähendab see tema sõnul tõsist mõju riiki tehtavatele investeeringutele, uute mudelite ehitamise võimele ning töökohtade juurde loomisele.

Lisaks vähendab Suurbritannia enda majanduse aeglustumine nõudlust. LMC Automotive prognoosi kohaselt väheneb automüük riigis kahe aastaga 15 protsenti. See annab tunda ka mujal Euroopas asuvatele tehastele, kuna Suurbritannia impordib suurema osa riigis müüdavatest autodest. Lisaks tarnivad erinevates Euroopa Liidu riikides asuvad tehased Briti tehastele erinevaid detaile ja koostisosi.

«Kui tõeks saab stsenaarium, mille kohaselt uued kaubanduskokkulepped hakkavad mõjutama tarneahelat, teeb see Suurbritannias autode tootmise selgelt vähem atraktiivseks,» kirjeldas olukorda tarnefirma Oliver Wyman konsultatsiooniüksuse juht Lars Stolz.

See tähendab, et pea kaks kolmandikku Sunderlandi elanikest, kes hääletasid Brexiti poolt, võivad mõne aja pärast oma otsust kibedalt kahetseda.

Tagasi üles