Telia hakkas esimese Baltimaade ja ühe esimese Põhjamaade operaatorina oma võrgus pakkuma 4G ehk VoLTE kõnesid.
Telia hakkas esimesena lähiriikides pakkuma 4G-kõnesid
VoLTE ehk häälkõne üle LTE võrgu (Voice over LTE) on oma olemuselt tavaline mobiilikõne, mis tavapärase 2G või 3G võrgu asemel toimub 4G võrgus ning mille puhul muudetakse häälkõne internetiliikluseks.
«Fiksvõrgus on VoIP ehk internetivõrgus tehtav kõne juba ammu valdav tehnoloogia. Mobiilivõrgus kasutame kõne ühendamiseks aga endiselt vanemaid tehnoloogiaid. VoLTE on mobiilikõnede puhul n-ö järgmine samm, mis võimaldab kõnet ühendada üle internetivõrgu nagu andmeside liiklust,»selgitas Telia Eesti tehnoloogiadirektor Kirke Saar.
Kõike tuntavam erinevus kliendi jaoks on VoLTE puhul seotud kõne algatamisega, mis toimub kiiremini kui 2G/3G kõnede korral. Kui klient kasutab täna 4G-toega telefoni, siis häälkõne tegemisel kasutab telefon kas 2G või 3G võrku. Selline vahetus võtab tavaliselt 5-7 sekundit aega.
VoLTE-t kasutades saab aga klient kiiremini ühenduse, mis omakorda säästab seadme akut. Samuti säilib kõne ajal seadme kiire 4G andmeside ühendus ning tagatud on ka parem kõnekvaliteet.
«Lisaks loob VoLTE eeldused tulevikus kõne kõrval erinevate lisateenuste pakkumiseks nagu olekuinfo, kiirsõnumid, failivahetus jm,» lisas Saar.
VoLTE kõrval jäävalt endiselt kasutusse ka Telia 2G ja 3G teenused, et tagada kõneside võimekus ka vanemate telefonide kasutajatele. Samuti saavad VoLTE kasutajad rääkida 2G ja 3G võrkudes juhul kui 4G võrgu levitugevus pole piisav - kui klient liigub 4G leviulatusest välja, läheb VoLTE puhul tema kõne katkematult üle 2G või 3G võrku.
Esialgu pole VoLTE kiiret massidesse jõudmist oodata, kuna täna müüdavatest nutiseadmetest toetavad VoLTE tehnoloogiat veel vähesed. Näiteks Eestis saadaolevatest telefonidest hakkavad VoLTE kõnesid esimestena toetama Microsoft Lumia 950 ja Microsoft Lumia 950 XL, millele saabus vastav tarkvaravärskendus juuli alguses.
Mitmete teiste seadmetootjatega nagu Sony, Samsung ja Apple on hetkel käimas läbirääkimised, et teenuse ka nende seadmetes kasutusele saaks võtta.
Telia kliendid, kes soovivad sobiva seadme korral VoLTE teenuse aktiveerida, saavad seda teha pöördudes Telia teenindaja poole. Lisaks luuakse klientidele eraldi maandumisleht, kus saab endale VoLTE teenuse tellida. Kui klient võtab kasutusele VoLTE kõned, siis tema olemasoleva kõnepaketi hinnastus ei muutu.
VoLTE eeliseks on ka see, et võrreldes mõne teise suhtlusteenusega nagu Skype või Viber on tema kõne kvaliteetsem, klient ei pea suhtlemiseks kasutama eraldi äppi ning telefon kasutab ka tavakõnest vähem energiat. Kliendi poolt tehtud VoLTE kõnesid ei arvestata tema mobiilse interneti kasutusmahu hulka.
VoLTE kõnede võimekus avanes Telia võrgus 12. juulil.