Proovisõit: uus linnamaastur BMW X1 ehk kuhu kõik teised jäid?

Aivar Pau
, tehnikaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Niisiis, tuliuue BMW rool on nüüd ka ära proovitud ja kogemus «kurja herilase» ohjamisega käes. Tegelikult ei olnud ta nii kuri midagi - pigem asjalik, tõhus, soliidse välimuse, mitte liiga kalli  ja sõitmisele keskenduda võimaldava masinaga.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Proovisõidu auto seekordne mudel kandis nime BMW X1 xDrive18d – tegemist on X-seeria odavaima versiooniga – sportliku linnamaasturiga (SAV), mille uusim mudel jõudis turule alles möödunud aasta lõpus. Teiste uuenduste kõrval kasvas eelkäijaga võrreldes näiteks märgatavalt teljevahe ja sellega koos ka mahutavus – see on võrreldav juba X3-ga.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Võimsat kiirendust võimaldav diiselmootor ja automaatkäigukast, pardakompuuter, jalaviipega avatav pagasiruum ja esiklaasile kuvatav sõiduinfo – need on peamised märksõnad, millele oma allolevas sõidukkogemuse kirjelduses keskendun. Olgu kohe öeldud, et X1 puhul valida saab ka bensiinimootori ja manuaalse käigukastiga versioone.

Aga teeme autole ringi peale  ja seda nagu minu puhul ikka tavakasutaja seisukohast lähtudes. Esiteks uste avamisest – mingisuguseid nupuvajutusi selleks tarvis pole. X1 suudab kaasaskantava juhtpuldi abil tuvastada, mis küljest autole lähenetakse ja loob võimaluse kesklukustus avada just sellel küljel asuva ukse käepidet kätte haarates.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Selleks on lingid varustatud mahuanduriga ja lingist haarates lukustus tõesti ka maha läheb. Uste lukustamiseks piisab lingil oleva triibulise ala puudutamisest – X1 on selle funktsionaalsusega varustatud mõlemad esiuksed. Sama lihtsalt avaneb ka auto pagasiruumi luuk, piisab vaid jalaviibutusest tagakülje ääre all ja nii see elektriliselt lahti läheb. Kusjuures: kui vajutada pagasiruumi sulgemiseks vastaval nupul, siis aktiveerub ühtlasi ka auto kesklukustussüsteem ja lisategevusi vaja pole.

Mis puutub veel pagasiruumi sisemust, siis puuduvad nii selles kui tegelikult üleüldse tagavararehv ja tungraud. Selleks pole lihtsalt vajadust – X1 rehvid on tugevdatud turvisega, need ei tule veljelt maha ka tühjana ning nii on võimalik kiirusega kuni 80 km/h sõita ligi 80 kilomeetrit lähimasse rehviparandusse ka täiesti tühja rehviga. Rehvirõhu monitooring on muidugi kõigil neljal jooksvalt peal ja signaalid jõuavad juhi juurde pardakompuutrisse.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Auto ise on üsna pikk – 4,4 meetrit, mis omakorda on loonud võimaluse tekitada piisavalt istumisruumi ka tagaolijaile ning veelgi enam – muuta lisavarustusena võimaluse ka tagaistmete reguleerimiseks – nende edasi-tagasi «sõitmapanemiseks». Just tagasõitjatele mugavuse pakkumiseks on istmete seljatoest allaklapitav liides, mis sisaldab endas nii käetuge kui selle all topishoidjaid.

Esiistmete puhul on M-paketi puhul silmatorkavaimaks lahenduseks see, et võimalik on seljatoe külgosasid nn «täis pumbata». Selle lahenduse efekt tuleb esile just kurvilisematel teedel ja ringteedel, mil istmel püsimine tuntavalt stabiilsemaks muutub, kuna selg hoitakse kindlalt seal, kus ta olema peab. Lisana on võimalik tellida muidugi ka nimmeosa kumeruse reguleerimist, standardvarustuses seda mugavust ei ole. Lühendada ja pikendada saab ka istmikuosa, muuta istmepadja kallet.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Kahe istme vahel oleva käetoe alt leiab panipaiga kõrval tavapärased USB sisendi telefoni laadimiseks või muusika ülekandmiseks ning AUX-sisendi otse telefonist muusika mängimiseks. Tuled on varustatud pimeda- ja kojamehed vihmasensoriga – viimas tundlikkust saab kusjuures roolil oleval hooval reguleerida. Tuled ise on standardvarustuses halogeenid, kuid valida saab ka LED-päevatuledega lahenduse.

Nii, nüüd siis lõpuks mootorile hääled sisse. Käivitus on võtmevaba, vastava lüliti kõrva on ka väiksem vend, mis võimaldav välja lülitada paljude jaoks tülika automaatse fooritaguse sisse-väljalülitamise funktsionaalsuse. Eriline on auto käivitamine selle poolest, et enne starterit käima ei panda, kui tehtud on kiire näitude kontroll – kui diiselmootori puhul tuvastatakse selle käigus näiteks madal temperatuur, siis lülitatakse enne automaatselt sisse küünalde eelsoojendus.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Sõidurežiime saab selle masina puhul valida kolme vahel: Comfort, Eco Pro ja Sport. Valiku tegemisel kuvatakse pardakompuutri ekraanile kohe ka kujutis auto läbilõikega, kus näha, mis vedrustuse, toitesüsteemi, käiguvahetuse või roolisüsteemi puhul muutmisele läks. Kui näiteks Comfort-režiimis pidurdada, siis kasutatakse hoo mahavõtmisel ka mootori abi, Eco puhul lülitatakse käigukast aga sel juhul automaatsel "neutraali" peale.

Pardakompuutri ekraan ei ole X1-l puutetundlik, selle juhtimine käib kahe istme vahel oleva intuitiivse nupu abil. Kompuutri pakutavad võimalused ise on üsna tüüpilised – navigeerimisest, auto tehnilisest infost ja rehvirõhkudest kuni käed-vabad helistamise süsteemideni. Mälumahtu muusika salvestamiseks on sellel 20 GB.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Enne sõidu alustamist tähelepanu pöörata veel avarii hoiatussüsteemi nupule, millega saab reguleerida, kui lähedal peab olema ootamatult pidurdav eessõitev auto, et hoiatus juhi ekraanile ja kõrvu jõuaks. Süsteem toimib veel ka sel viisil, et kui just hoiatusele ei reageeri, siis teeb auto ise 1,5-sekundilise pidurduse – lõplik otsus pidurdamiseks või kõrvalekeeramiseks jääb siiski juhi teha.

Lisaks on veel autol nupp, mis võimaldab veojõukontrolli kas sõidu alustamiseks  või ka täielikult välja lülitada – neist esimene on eriti kasulik talvel, mil kohalt ära sõites on kerge libisemine isegi hea. Käsipidur on autol elektrooniline ning kui turvavöö on kinni ja gaasi vajutada, siis vabaneb see automaatselt. Kliimaseade on X1-l kahetsooniline – juhi ja kõrvalistuja oma, sünkroonimise nupu abil on see ka ühtlustatav.

BMW X1
BMW X1 Foto: Aivar Pau

Edasi polegi muud kui jalga piduripedaalile ja kaheksakäigulise automaatkäigukasti kang Drive’ile.

Esimesena torkab kohe silma, et kiirust ei kuvata selle masina puhul kuskile rooli taga või mujal paneelidel vaid otse esiklaasil. Lisaks kiirusele veel liiklusmärkide ja sõidupiirangute kohta käiv jooksev info konkreetsel teelõigul ning püsikiirusehoidja näit.

Selleks kasutab X1 nii liiklusmärke lugevat ja neist aru saavat kaamerasüsteemi kui pardakompuutri kaardilahendust ja GPS-i. Kuvamiseks on esiklaasile kleebitud läbipaistmatu kile, millele infot kuvab juhi vaates märkamatuks jääv projektor. Näit ise juhi vaatevälja kuidagi ei piira on ka üles-alla ja paremale-vasakule nihutatav, jääb mulje, et näit ise asub kuskil mõne meetri kaugusel autost eespool.

Auto ise ei ole sõitmisel muidugi hääletu - gaasi vajutamisel teeb selle 150-hobujõuline ja 1995-kuupsentimeetrine R4 mootor vaoshoitud jõumehe häält. Ja mitte asjata. Tänavail autorooli keerates ja rahulikult gaasi vajutades ei pruugi esimese hooga selle võimust arugi saada, auto liigub sujuvalt ja pealtnäha rahulikult, eelmainitud seljapatjadega iste hoiab sind rahulikult pööretel paigal. Kuni ühel hetkel hakkad märkama ühte rutiiniks muutuvat tõsiasja – kogu muu liiklus kipub sinust fooritulede vahetudes tahavaatepeeglite vaatevälja ilmuma. Kuhu kõik teised jäid? – märkasin end ühel hetkel küsivat.

Kiirenduse 0-100 km/h ametlikuks näitajaks on selle auto puhul ligi 9,2 sekundit, kuid tähelepanuväärne on seejuures madal kütusekulu – kõigest 4,3 liitri kanti 100 kilomeetrile. Selle auto puhul tundsin oma põgusa proovisõidu raames enam kui ühegi teise sõiduki puhul, kui suur erinevus võib olla erinevatel sõidurežiimidel – Spordilt Ecole «langedes» on võimatu märgata, kui rahulikuks muutub rool või kui palju langeb gaasipedaali mõju. Seda parem tunne on pärast jälle lemmikrežiimi juurde naasta ja maanteel mõnusalt kurve võtta.

Kusjuures auto välisdisain ei kinnita mulle kuidagi eelarvamusi sellest masinast kui kurjast herilasest. Hästi, esimesed LED-lambid ja «kurjad» ribid ole eesosast kuhugile kadunud. Kõrvalt ja tagant vaadates on tegemist ühe sportliku, kompaktse ning oma kõrge ja kumera katusejoone tõttu isegi elegantsevõitu linnamaasturiga. Lihtsalt kaasaegne korralik sõiduvahend, mille uurimisest ei peaks põhjust olema loobuda ka stampides kinni olijatel.

Proovisõiduauto tehnilised andmed:

  • BMW X1 xDrive18d
  • Mootori töömaht 1995 cm3
  • Silindrite asetus/arv R4
  • Võimsus kW 110 kW 4000 p / min
  • Suurim pöördemoment 330 Nm 1750 p / min
  • Keskmine kütusekulu 4.7
  • CO2 heitmed g/km 124 - 129
  • Baasmudeli hind 35 600 eurot
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles