Internetiajatu on jõudnud selgelt ka vanade heade lauatelefonide maailma ning tänaseks on Eestis valdav osa telefoniliinide otsas olevatest telefonidest asendatud kaasaegsemate lahendustega.
Veel üks ajastu hakkab läbi saama – hüvasti «kõnõtraat»
Täpsemalt töötab uuel tehnoloogial täna juba 77 protsenti kõigist kliendiliinidest, tõdes telefoniliine haldava Telia Eesti internetilahenduste ja kõneside grupi teenuste juht Silver Kurrikoff Postimehele.
Tegelikult pole vanema (telefoni)tehnoloogia väljavahetamises midagi uut - Telia on analoogjaamade sulgemisega tegelenud juba 2012. aastast, viies kliente piirkondade ja kliendigruppide kaupa üle moodsamatele lahendustele.
«Kõikides kohtades kus võimalik, pakume klientidele VoIP ehk internetitelefoni lahendust, mille komplekti kuuluvad ruuter ja telefon. Kui VoIP lahendust pole võimalik luua - näiteks puudub võrgusõlmes optiline kaabel või vaskkaabli liinid on amortiseerunud - pakume mobiilsidel baseeruvat asukohapõhist lahendust,» täpsustas Kurrikoff.
Miks Telia seda teeb? Peamine põhjus seisneb seniste telefonijaamade «väsimises» – täna võib veel kõik hästi töötada, aga kauaks, seda ei tea keegi. Teine mure on seotud vanade telefonijaamade tootjapoolse toega – kui ikka tootjapoolne tugi on nii riist- kui tarkvarale lõppenud ja vajalikke varuosi pole kuskilt saada, võivad telefonijaama rikke korral olla tagajärjed nii klientide teenusele kui ettevõttele laastavad.
Kõigele lisaks on vananenud tehnoloogia ülalpidamine kallim kui moodsate lahenduste puhul. Seetõttu pole mõistlik ootama jääda suuremat krahhi, vaid käia ajaga kaasas, vahetades järk-järgult vana tehnoloogia uue vastu.
«Kliendi vaates toob paraku iga tehnoloogilise põlvkonna vahetus kaasa teatud muutusi, milles võib igaühe spetsiifikast lähtudes leida nii head kui halba. Elektritoitest sõltume ka meie. Oleme küll paljudes võrgusõlmedes välja ehitanud lahendused, kus toite kadumine ei tekita koheselt katkestust, aga pikemaajaliselt ei tööta toiteta ka meie võrgud,» ütles Silver Kurrikoff.
Õnneks on täna lisaks klassikalisele telefonivõrgule olemas ka alternatiiv mobiilside näol, mis näiteks lühiajaliste elektrikatkestuste korral saab abiks ja asenduseks olla.
«Pealegi saab internetitelefoni kasutada ka mobiilis – selleks on meil olemas Hallo nimeline äpp,» lisas Kurrikoff.
Lisaks on internetitelefoni teenus «universaalne» ja kasutatav ka mitmete teiste tootjate tarkvaradega nii arvutites kui nutiseadmetes – see on ka klassikalise lauatelefoni olevik ja tulevik.