«Aastatuhandeid tagasi elasime väikestes suletud sootsiumides, kus kõik inimesed teadsid kõigi kohta kõike, mis toimus. Sa pididki elama ausat elu, kuna kõik oli väga läbipaistev,» ütles Postimehele tehnoloogiaettevõtte Nortal juhatuse liige Oleg Shvaikovsky.
Oleg Shvaikovsky on üks neist, kes esineb sel kolmapäeval Tallinnas toimuval kõrgetasemelisel majandusjulgeoleku konverentsil, kus teiste seas osalevad näiteks Teabeameti peadirektor Mikk Marran, Kaitsepolitsei peadirektori asetäitja Eerik Heldna ja NATO küberkaitsekeskuse juht Sven Sakkov
Võib öelda, et elame „andmete ajastul“, kus andmed on ettevõtte suurim väärtus. Kuid andmete kasvava väärtuse, suurema leviku ja kättesaadavusega kaasneb ka suurem vajadus regulatsioonide järgi – niivõrd, kui inimene enda kohta andmeid välja annab, sedavõrd peab tal kasvama ka õigus olla unustatud.
Andmekaitse muutub ülikarmiks
Just seda sätestab muuhulgas Euroopa Komisjoni läbi aegade karmim ja pretsedenditu andmekaitsemäärus, mis kohaldub täies mahus 2018. aasta mais kõigile liikmesriikidele.
Kui inimene on täna näiteks ühe telekomifirma klient ja soovib homme minna teise firma kliendiks ja palub teenusepakkujal kõik oma andmed ära kustutada süsteemidest, siis uue korra kohaselt tuleb seda teha.
«Keegi ei saa enam arvestada võimalusega hoida klientide andmeid lõpmatuseni - alati tuleb ka küsida, kas inimene lubab tema kohta käivaid andmeid koguda,» märkis Nortali suurandmetega tegeleva ärisuuna juht Lauri Ilison.
Kusjuures, kõik need Hiina, Venemaa ja Türgi e-poed, kelle käest Euroopa Liidu kodanikel on õigus midagi osta, peavad blokeerimise vältimiseks samuti selle direktiivi nõudmistega arvestama asuma. See ei rakendu vaid EL-i ettevõttetele, aga kõikidele organisatsioonidele, kes Euroopa Liidu liikmesriikide kodanike andmeid töötlevad. See on tohutu muudatus globaalses äris ja andmekaitses, mille mõju ulatub EL-i piiridest ka väljapoole.