Eile tuli välja uudis, et mobiilioperaator Elisa on ostnud ära tele- ja internetiteenuste pakkuja Starman. Eestisse tekib Telia kõrvale seega teine mobiilioperaator, kes on võimeline tarbijale pakkuma enamat kui traditsiooniline kõne-sõnumid-andmeside pakett. Kui vaadata seda, mis toimub mujal riikides, pole Elisa ja Starmani ühinemine mingi üllatus.
Fortumo: Elisa ja Starmani liitumine on globaalse trendi peegeldus
Telekommunikatsiooniturg on globaalsel tasandil suhteliselt staatiline: mobiilioperaatoreid ühendava GSMA andmetel kasvas sektori tulu 2015. aastal vaid 2,2 protsendi võrra. Kuid kasvu kõrval kummitab mobiilioperaatoreid teine ohtlik trend: keskmine tulu kasutaja kohta on olnud mitu aastat järjest languses, kukkudes 2015. aastal 2.8 protsenti.
Ühest küljest põhjustab seda madala sissetulekuga mobiiliomanike kasv arengumaades. Eestit see trend nii väga ei puuduta. Küll aga on Eestis laialt kättesaadav tasuta WiFi ning rakendused nagu Skype ja WhatsApp. See tähendab, et inimesed viivad aina vähem raha mobiilioperaatoritele ja aina rohkem kõrvalistele teenusepakkujatele.
Olemasolevate segmentide langus sunnib seega mobiilioperaatoreid üle maailma otsima endale uusi allikaid, kust tulu teenida.
Esimene loogiline koht selle tegemiseks on osta ära infrastruktuur, millega toimetatakse kohale mobiilsetes seadmetes tarbitavat sisu. Sellisel juhul jääb vähemalt osa rahast ikkagi mobiilioperaatori kätte, kui tarbija avalikus WiFi-võrgus või kodus telefonikõne tegemise asemel sõbrale Skype’is helistab.
Kuid ka infrastruktuuri puhul tuleb lõpuks tulu teenimisele lagi ette: lairibainterneti tasud on kuupõhised ja enamik inimesi kasutab mobiilioperaatorite juures fikseeritud tasudega kuupakette.
Siit edasi on mobiilioperaatoritel võimalik kasvada selle läbi, et hakata sisuteenustega koostööd tegema, nende pealt makseid koguma või isegi neid ise käivitama.
Näiteks on muusika voogedastuse ettevõtega Spotify käed löönud suur hulk mobiilioperaatoreid üle maailma, et pakkuda oma klientidele ligipääsu teenusele tasuta. See aga motiveerib tarbijat kasutama rohkem andmesidet ning muudab teda lojaalsemaks.
Tasuta turunduspakettidest järgmine samm on nende sisuteenuste eest maksete kogumine, mida näiteks ka Fortumo mobiilioperaatoritel teha aitab.
Kolmas faas mobiilioperaatorite laienemisel uutesse segmentidesse on selliste teenuste ise käivitamine. «Aasia Netflixi» HOOQ üheks asutajafirmaks on Singapuri mobiilioperaator SingTel, India mobiilioperaator Reliance omab ja turundab meelelahutusrakendust Chillx jne. Uued segmendid ei puuduta vaid digitaalseid teenuseid, ka Eestis on Telia Vunk programmi eesmärgiks ju eelkõige leida uusi, suure potentsiaaliga ärisuundasid.
Mobiilioperaatoritel üle kogu maailma seisab ees kaks probleemi: kuidas kompenseerida langevat sissetulekut kõne-sõnumid-andmeside pakettidest ja kuidas hoia kliente enda juures lojaalsena.
Ärisuundade laiendamine võimaldab mobiilioperaatoritel tabada kaks kärbest ühe hoobiga. Selle trendi valguses on Elisa-poolne otsus Starmani ostmiseks mõistlik samm.