Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Uuring: sõidukeelud ei pruugi saastet vähendada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
México linnas on õhusaaste suur probleem, mistõttu ei tohi juhid vastavalt numbrimärgile ühel päeval nädalas oma autot kasutada.
México linnas on õhusaaste suur probleem, mistõttu ei tohi juhid vastavalt numbrimärgile ühel päeval nädalas oma autot kasutada. Foto: CHINE NOUVELLE/SIPA/CHINE NOUVELLE/SIPA

Mehhikos katsetatud laupäevane sõidukeeld õhukvaliteedile mõju ei avaldanud.

1989. aastal käivitati Mehhiko pealinnas reeglid, kus vastavalt numbrimärgi viimasele numbrile ei tohtinud autoomanikud oma autot ühel töönädala päeval kasutada. 2008. aastal lisati päevade hulka ka laupäev. México linn on maailmas õhusaastatuse suhtes esirinnas, mistõttu oli keeldude eesmärk autodest tulevat saastet vähendada. Saaste on tõsine probleem, sest WHO hinnangul põhjustab see maailmas aasta kohta 3,7 miljonit surma.  

Täna ajakirjas Scientific Report avaldatud, California ülikooli teadlaste tehtud uurimusest selgub aga, et selleni siiski ei jõutud. See on üllatav tulemus, sest programmi laupäevale laiendades loodeti sõidukitest tuleneva saaste vähenemist ligi 15 protsendi ulatuses.

Uuringus analüüsiti 29 saastatust mõõtva jaama andmeid aastatest 2005–2015 ning andmed näitasid, et programmi laupäevale laiendamine saaste vähenemist kaasa ei toonud. Autorid uurisid seepeale, kas põhjus võis peituda asjaolus, et inimesed hakkasid autode asemel kasutama näiteks ühistransporti – metroode, rongide ja busside sõidustatistika aga seda ei kinnitatud.

Autorite sõnul kasutavad keelu saanud juhid lihtsalt teiste autosid või taksosid ja lasevad end sõidutada, eriti majapidamistes, kus on mitu autot. Ehkki võiks arvata, et selline sõidujagamine saastet vähendab, pole see päris selge, sest kui sõitjate marsruut pole sama, pikeneb algselt plaanitud teekond märgatavalt.

Tagasi üles