Mitu kalorit sisaldab üks Twitteri-postitus?

Vermonti Ülikooli teadlased Peter Dodds ja Chris Danforth töötasid välja sotsiaalmeediapostituste põhjal töötava kalorimõõdiku.

FOTO: Joshua Brown

Jäätise kaloreid on lihtne kokku lugeda. Mitu kalorit sisaldab aga sotsiaalmeediapostitus?

USAs asuva Vermonti ülikooli teadlased üritasid just seda selgeks teha, luues rakenduse nimega Lexicokalorimeeter. Nende töö tulemused avaldas ajakiri PLOS ONE.

«Sellest võib saada väga oluline tööriist tervishoius, sest saame inimeste söömis- ja treenimisharjumustest justkui satelliidipildi,» ütles uurimisrühma juht Peter Dodds.

Vahepeal tasuks märkida, et mõistagi ei räägi keegi sotsiaalmeedia söömisest. Lexicokalomeeter kogub hoopiski miljoneid asukohainfoga varustatud Twitteri postitusi ning hakkab neid analüüsima, otsides strateegilisi märksõnu, näiteks «õun», «jäätis» või «rohelised oad». Lisaks toiduga seotud sõnadele ajab süsteem taga ka tegevust näitavaid sõnu, nagu «teleri vaatamine», «suusatamine» või kas või «alligaatorijaht» või «postitants». Saadud tekstimassist arvutab programm välja, kui palju toidust kaloreid saadi ning trenni teel kaotati. Kokku tekibki pilt, mis võib huvitada paljusid inimesi, alustades treeneritest, lõpetades lapsevanemate ja tervishoiutöötajatega.

Analüüsihimuliste jaoks on see aga tõeline maiuspala, sest kogu andmestik on avalik ning praegusest versioonist saab näiteks välja lugeda, et USAs koguneb Vermonti osariigi kehasse inimese kohta rohkem kaloreid kui riigis keskmiselt. Põhjus peitub nende suures peekoniarmastuses.

Lexicokalorimeetri andmete põhjal koostatud kaart USA kohta

FOTO: Plos One

Samal ajal ilmestab aga vermontlasi ka keskmisest suurem kalorikulu, sest nende hulgas domineerivad sõnad nagu «suusatamine», «jooksmine» ja «lumelauasõit».

Kuivõrd täpse tulemuse aga Lexicokalorimeeter annab? Selle välja selgitamiseks kõrvutasid uurimuse autorid kalorimeetri näitajaid üleriigilise tervisestatistikaga ning selgus, et uue rakenduse andmed lähevad hästi kokku USA ülekaalulisuse ja diabeedi statistikaga. Mõõdiku miinusena saab välja tuua asjaolu, et Twitteri kasutajaskond ei peegelda kogu rahvastikku ja nii võivad tulemused olla mõneti kallutatud.  

Tagasi üles