Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Sõiduproov. Peugeot 5008: Mahapööre meinstriimi magistraalilt

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
FOTO: Tootja foto

Euroopa aasta auto tiitli võitnud Peugeot 3008-st kirjutas Arter detsembri alguses. Nüüd on põhjust toonane lugu meelde tuletada , sest värske Peugeot 5008 on küll suurem, kuid multimeediasüsteem ja sõitjateruumi väljanägemine on otse 3008-lt . Eestisse on Peugeot 5008 oodata septembris.

Kui sügisel värske Peugeot 3008 avalikkuse ette toodi, sai kinnitust päris mitu ootust. Muu hulgas, et Peugeot tegi selle mudeli juures palju asju põhimõtteliselt õigesti ja astus tõsise sammu edasi. 3008 on kvaliteetse kujustusega ja moeteadlik sõiduk, ning koguni nii isuäratav, et välistada ei saa margitruudusemurdmiste lainet Peugeot’ kasuks. 3008ga tegi Prantsuse tootja teoks veel kaks olulist põhimõttelist otsust – loobus huvipuuduse tolmu alla mattuvast mahtuniversaalist ja pühendus linnamaasturitele, ning teiseks, jäi esiveoliseks.

Kõigest lähemalt. Nüüd kui 3008-le lisaks on esitletud tema suuremat lähisugulast mudelinimega 5008, on Peugeot’l rivis juba kaks mudelit, mis küll kannavad eelmise mudelipõlvkonnaga sama nime, kuid mida varasema kehastusega võrrelda oleks ühtviisi valus ja võimatu. Nii et – me ei võrdle. 5008ga külvab Peugeot siiski mõningat segadust. Ühelt poolt pole 5008 enam mahtuniversaalide nimekirjas, vaid sildistab end nüüd kui SUV ehk linnamaastur. Samas peidab ta seitset istekohta, mis on üsna mahtuniversaalne omadus. Teisalt, tal pole ega tule nelikvedu. Peugeot’ arvutuste järgi on konkurentide sarnaste mudelite müügist ainult 3–7 protsenti nelikveolised. Nii on loogiline, et nelikvedu jäeti plaanidest kõrvale ja meie ees on seitsmekohaline nelikveota linnadžiip.

Maastikuvõimekusele aitab kaasa koguni 23,6 cm kliirens. Jah, te lugesite õigesti. Aga see kliirens on ka oma klassi suurim. | FOTO: Tootja foto

Mis ei ole muidugi tänapäevases autotööstuses kurioosum, vaid ratsionaalne ja olusid arvestav otsus. Enamik ostjaid vaevalt et kunagi päriselt nelikvedu vajab. Asenduseks pakub Peugeot maastikurežiimi Grip Control. Samas, lähimatel konkurentidel Škoda Kodiaqil ja Nissan X-Trailil on nelikveolised saadaval, rääkimata Hyundai Santa Fe’st või lausa Land Rover Discovery Sportist, millega 5008 juba on võrreldud. 2019. aastal on Peugeot’l plaanis tuua välja pistikhübriid koos bensiinimootoriga, mis annaks lihtsalt võimaluse ka tagarattad elektriajami abil vedama panna. Kas sellel 5008 puhul on mõtet, on hea küsimus, sest akupaki paigutamise arvelt tuleks loobuda kolmandast istmereast. Jah, Peugeot’s teatakse hästi, et 3008 viie istekohaga on neil juba olemas ja müük läheb mühinal, olles viimase üheksa aasta jooksul Peugeot’le kaugelt kõige edukam uudismudel Euroopas.

Kuigi kolmas istmerida on mõeldud eelkõige lastele, on sinna üllatavalt lihtne pääseda täiskasvanulgi. Koguni nii lihtne, et ei lähegi vaja urgu pugeva nirgi osavust ja toimingu saab viia lõpule väärikust kaotamata. Kui kolmandas reas istuvale täiskasvanule tekitada piisavalt põlveruumi, siis mahuvad tema ette nurinata ära esimese ja teise istmerea asukad. Auto telgede vahe on segmendi pikim (2,84 m), see on 16,5 cm pikem kui 3008-l ja lisandunud ruum on oskuslikult ära kasutatud. Pearuumi on enam-vähem sama palju kui väiksemates autodes, eriti kui pea kohal on panoraamkatus. Aga ma ei loobuks sellest. See on ilus.

Teine istmerida koosneb kolmest eraldi istmest, mida saab sõltumatult 15 cm ulatuses ette-taha nihutada, samuti seljatugede kallet reguleerida, et tekitada juurde põlve- või pakiruumi. Ka ettenihutatud istmetega on põlveruumi piisavalt. Istmeid maha käänates moodustub ilmatu suur sileda põrandaga kaubaruum, mille maht jääb 780 ja 1940 liitri vahele.

FOTO: Tootja foto
Kolmanda istmerea iste ei kaalu kümmet kilogi ning on väga lihtsalt kokkuklapitav ja autost välja tõstetav. | FOTO: Erakogu

3008 juba vapustas oma detailselt läbimõeldud kujustusega. 5008 on väiksema sugulasega sama nägu, et mitte öelda äravahetamiseni sarnane. Esiletükkivalt kõrge mootorikate, mis kohtub iluvõrega järsu nurga all, ning nurkade ja joonte skulptuursesse rägusse tahutud esituled. Muutusi otsides tuleb vaadata tagaosa, kus kaugemale venitatud katuse all saab peavarju kolmas istmerida. Kolme "lõviküünisega" tagatuled on 3008-lt tuttavad, kuid proportsioonid on täiesti teistsugused. Suurepäraselt õnnestunud 3008 suuremaks kasvatamine pole olnud lihtne ülesanne, aga prantslased on sellega hakkama saanud. Auto hoiakus on ülbust – aga trendiloojad peavadki arrogantsed olema.

Sõitjateruumi materjalid, kujustus ja kvaliteet on 3008 kopi-änd-peist. Samuti nagu väike sugulane, mõjub ka 5008 seetõttu hinnaliselt, uuenduslikult ja kadestamisväärt lahedalt. Juhiabisüsteeme on pikk nimekiri, alates sõidurea jälgimissüsteemist ja liiklusmärgi tuvastusest.

FOTO: Tootja foto
FOTO: Tootja foto

Kahju, et mootorivalik on praeguste aegade sunnil selline, et algab 1,2-liitrisest 130 hj arendavast bensiinimootorist, teine bensiinimootor on 1,6-liitrine (165 hj). Portugali siledal asfaldil sõidab 5008 meeldivalt, väike bensiinimootor tuli paaris kuuekäigulise automaatkastiga edukalt toime nii kiirteedel kui ka mägedes turnimisega. Aga siiski, see auto vääriks üht suuremat bensiinimootorit ka.

Diiseljõuallikaid on neli, võimsusevahemikus 100–180 hj. Proovitud 2,0-liitrine diiselmootor on tubli jõuallikas, dünaamikalt suutlik, kuigi manuaalkäigukasti käigukangi puhul tahaks, et vedelust oleks nõks vähem. Sõitsime läbi ka Portugali kruusase külavahetee, kus auk oli augus kinni hullemini kui vahel meie teedel. Vedrustus neelas vastikud teeolud alla ja kõik jäid elama. Et mägiteedel kere kurvides kergelt kreenib ja rool on kergevõitu, on ootuspärane.

Hea, kui autotootja võtab julguse kokku ja sõidab turvaliselt meinstriimi magistraalilt maha. Ilmutab ambitsioonikust. Veel parem, kui ambitsioon kannab välja. Siin kannab.

Peugeot 5008

Mootor: 1199 cm3, bensiin, turbo, 131 hj, 230 Nm

Sooritus: 0–100 km/h 10,4 s, 188 km/h

Jõuülekanne: 6-käiguline automaatkäigukast, esivedu

Kulu: 5,2 l / 100 km, 120 g/km CO2

Mass: 1518 kg

Hind: alates 20 700 eurost

Palju õnne, 3008!

Tänavuse Euroopa aasta auto tiitli sai Peugeot 3008.

Euroopa aasta auto tiitel kuulutati tavakohaselt välja Genfi autonäituse eellõunal. Prantsuse tootjale on see juba viies võit. 58-liikmelisest žüriist andis 3008-le esikoha 21 hindajat ja kokku kogunes 319 punkti. Napilt, kuid kindlalt teiseks jäänud Alfa Romeo Giulia kogus 296 punkti ja 19 esikohta. Kolmandaks hinnati Mercedes-Benz Eklass, mis jäi Giuliast maha juba 100 punktiga.

Ajalukku läheb Peugeot’ saavutus veel sellegi poolest, et 3008 on esimene linnamaastur, mis kunagi Euroopa aasta auto tiitlini jõudnud. Kõlab vaata et uskumatult, aga nii see on. Linnadžiipide turg vohab juba aastaid ning näitab endiselt hoogsat kasvu, kuid alles 3008 osutus selleks linnamaasturiks, kes suutis tiitli ära tuua. Kindlasti väärinuks esikohta ka võrratu Alfa Romeo Giulia, kuid tavalise autoostja jaoks loeb 3008 võit kahtlemata rohkem, see on lähedasem, arusaadavam ja praktilisem.

/ Esta Tatrik

Tagasi üles