Suurpangad SEB ja Swedbank võimaldavad tänasest oma veebipankadesse sisse logida uuel viisil: uue isikutuvastamise teenusega Smart-ID. See tähedab, et läbi pangalinkide on võimalik uue teenuse abil kasutada ka riigi e-teenuseid.
Eesti veebipankadesse ja ka riigiportaali saab nüüd täiesti uut moodi
Swedbank avas uue võimaluse täna hommikul ning SEB järgnes uue logimise viisi käivitamisega lõuna paiku.
Smart-ID on eeltoodud pankadele endile ja Teliale kuuluva ühisettevõtte SK ID Solutions loodud lahendus. See on mobiilsetes seadmetes kasutamiseks mõeldud uus teenus, kus inimesed saavad end e-teenustele tuvastada SIM-kaarti omamata.
Selleks on vaja Androidi või iOS-i platvormi mobiilirakendust. Tõsi, Apple'i veebipoest on hetkel äpp kadunud, põhjus on uuenduses, mida Apple üle vaatab.
Seega oluline edasiminek võrreldes sellise erilise kaardi olemasolu eeldava mobiil-IDga. Lisaks saab see asendajaks pankade koodikaartidele, mis ELi nõudel lähiaastatel käibelt kaovad.
SK ID Solutionsi lisateenuste ärijuhi Liisa Lukini sõnul oli sooviks leida lahendus, mis oleks mugavam kui ID-kaart ja mis oleks lihtsamini väljastatv kui mobiil-ID. „Tahtsime leida midagi, mis sobiks ka pankadele asendamaks koodikaarti,» ütles Lukin.
SEB Panga jaepanganduse ja tehnoloogia valdkonna juht Ainar Leppänen märkis, et SEB liitus Smart-ID’ga lähtudest soovist asendada senised koodikaardid kaaseagsema ja tuvalisema vahendiga.
«Smart-ID seda kahtlemata on. Koodikaardid hakkavad lihtsalt oma aega ära elama – nad on lihtsalt kopeeritavad, nende maksepiirang on vaid 200 eurot ja see summa väheneb veelgi,» sõnas Leppänen ja märkis, et pangad kaeotavad koodikaardid sarnaselt avaliku sektoriga kõigis Balti riikides nähtavasti aastal 2019.
«Smart ID pole sobiv mitte ainult koodikaartide asendajana. Paljud uued lahendused eeldavad isikute kaugtuvastamist ja Smart ID on selleks väga mugav,» märkis ta.
Swedbanki digikanalite juht Agnes Oidsalu sõnas, et 150 000 Seedbanki kliendi kasutab mobiilipanka iganädaselt ning eelmisel aastal see näitaja kahekordistus - inimesed liiguvad järjest enam pangateenuseid kasutama mobiilsetesse kanalitesse.
«Ma usun, et uus ja turvaline lahendus Smart ID näol on äärmiselt tervitatav ja ma loodan, et kliendid võtavad selle rõõmuga vastu,» ütles Oidsalu.
Varem on teenuse kasutusele võtnud juba eKool, Starman ja Tallinna Kaubamaja Grupp.
Mis puutub uue lahenduse kasutamisse Eesti riigi e-teenustes, siis Smart ID-ga antud allkirjad pole hetkeseisuga veel saanud euroliidu tasandil kvalifitseeritud, ehk kinnitatult piisavalt turvalisel tasemel ja pandud võrduma omakäelise allkirjaga.
Seega ametlikult riik seda teenust ei tnnusta. Samas läbi pangaveebide saab edukalt siseneda nii riigiportaali eesti.ee kui näiteks e-maksuametisse ka juhul, kui pangaveebi on sisenetud Smart ID abil.
Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) elektroonilise identiteedi valdkonnajuht Margus Arm on varem märkinud, et riik on hetkel alles loomas reeglistikku, kuidas erasektori erinevaid autentimisvahendeid tulevikus hindama hakata. Selle tulemusel on erasektori lahendustele võimalik anda ühtne hinnang, mis autentimistasemele nad vastavad.
Baltikumis on teenusel juba kokku üle 20 000 Smart-ID aktiivse kasutaja. Lätis on juba 15 000 unikaalset Smart-ID kasutajat, Eestis 4000 ja Leedus pea 1500.
«Veebruari keskel alustas Swedbank Lätis Smart-ID pakkumist oma e-kanalite klientidele, mis kiirendas uute kasutajate lisandumist hüppeliselt. Ka teised e-teenused Baltikumis, mis pakuvad oma klientidele turvalist autentimist Smart-IDga, on stabiilselt suurendanud kasutajate hulka,» ütles Liisa Lukin.
Eestis olid esimesed e-teenused, mis Smart-ID autentimist võimaldasid, Starman, Tallinna Kaubamaja Grupp ning eKool.
Teenuse kasutamiseks tuleb laadida Google Playst või App Store'ist nutiseadmesse Smart-ID rakenduse ning tuvastada oma isik Mobiil-ID või ID-kaardi abil. Nii nagu ID-kaardi ja Mobiil-ID jaoks, on ka Smart-ID kasutamiseks vaja PIN1- ja PIN2-koode, mille kasutaja loob samas rakenduses. Smart-ID kasutamine on tasuta.
Aprillis-mais peaks teenusele lisanduma veel võimalus saada teenuse kasutajaks pangakontoris – et seda tekiks võimalus kasutama hakata ka alaealistel.