Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Hirmuäratav: vaata, milline andmesööt oled sa Facebooki reklaamikoletisele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Facebooki asutaja Mark Zuckerberg
Facebooki asutaja Mark Zuckerberg Foto: STEPHEN LAM/REUTERS

Me kõik oleme müügiks ja meie andmed on väärtuslikem kaup üüratutele reklaamitööstustele – nii kogub näiteks maailma suurim veebitööstus Facebook meie kohta tohutul hulgal isikuandmeid.

Meie igapäevategemiste, isikuandmete, kasutatavate seadmete ja tarkvara, peresuhete, hobide, reisimiste, check-in’ide  ja palju muu põhjal kokku pandavad profiilid pakitakse kokku nn suurandmeteks. Vajalikud on need aga selleks, et reklaamiandjate pakutav jõuaks võimalikult täpselt just nendeni, kes kõige tõenäolisemalt ostu sooritavad.

Facebooki ligi kahe miljardi liikmega kogukonna ja järjest kasvava reklaamiandjate hulga puhul poleks ka kuidagi mõeldav, et kõik reklaamid jõuaksid kõigi kasutajateni. Mis mõtet oleks näiteks pakkuda roosasid mobiiliümbriseid ja vingeid reisiäppe endisest traktoristist Puurmanni vanahärrale – temale võiks pakkuda hoopis viimast sõna  seljamudimisvahendite maailmast.

Kokkuvõttes on nende andmete kogumisel ja jagamisel tegelikult kasu kolmepoolne – reklaamiandjate sõnum jõuab ülitäpse sihtrühmani, meile pakutakse just meile sobivaid tooteid ja teenuseid ning Facebook teenib selle kõige vahendamise pealt kopsaka rahapataka.

Siin on näiteks pilt kõnealuse loo kirjutaja kui reklaamiobjekti profiil – sellisena, nagu ma paistan bännerimasinatele. Ning see on vaid väga väike kogus kõigest, mida Facebook meie kohta teab:

Inimene kui reklaamiobjekt
Inimene kui reklaamiobjekt Foto: Kuvatõmmis

Facebook jälgib pidevalt, mida me «laigime», mis kogukonnalehekülgi külastame,  milliseid telefone kasutame, kes ja millised on meie sõbrad.

Kõik saavad enda kui reklaamiobjekti profiili vaadata siin. Selleks tuleb minna valikusse Your information->Your categories. Kuidas Facebooki reklaamimasin täpsemalt töötab, saab lugeda ettevõtte enda veebilehelt.

Tavameedia tööstus üle kogu maailma on Facebookiga aga tõsiselt hädas – ühelt poolt soovitakse jagades oma materjale sinna, kus kõik inimesed on, teisalt toidetakse enda rahakoti kõrval sellega Mark Zuckerbergi reklaamitööstust.

Allikas: Business Insider

Tagasi üles