Sõiduproov: Land Rover Discovery. Maadeavastaja otsib tööd

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Mihkel Maripuu

Mida teeksite teie, kui olete sündinud maadeavastajaks, kuid selles valdkonnas enam püsivat tööd ei pakuta? Land Rover Discovery otsustas endas lisaks seltskondlikku lihvi arendada ning varus matkasaabaste kõrvale garderoobi ka soliidse ülikonna.

Hüvasti, terve mõistus, selgroorefleksid ja mõõdukas ettevaatus! Et äsja Eestisse jõudnud viienda põlvkonna Land Rover Discovery võimetesse sissejuhatust teha, oleme roninud maastikule, mida mõne džiibilaadse toote roolis vabatahtlikult läbida ei tahaks. Land Roveri müügimees hüpleb mu kõrval kaassõitja kohal ja temast tulvava entusiasmi varal võiks hoobilt maanduda Marsile, et planeet tänavarehvidel läbi tuuseldada. «Jah, siit üles!» ässitab ta ja osutab jõnksakale meist vasakul.

Tõusunukk pole üle mõistuse terav, aga mitte selles pole asi. Pinnas koosneb paksust liivast ja pealesõidunurk paistab täiesti ebaloogiline. Müügimehe maadeavastajalikku entusiasmi täiel määral jagamata keeran siiski rooli TÄIESTI välja ja ründan sügavas liivas tõusu.

Kui meil oleks olnud publikut, kes oodanuks dramaatilist heitlust liivas, sissekaevumist ja vandesõnu, oleks me valmistanud täieliku pettumuse. Asjalikult ja toimekalt arvutab 2,3 tonni kaaluv Discovery end liivasest järsust pöördest üles. Kahtlemata ikoonilist Land Rover Defenderit ollakse harjunud pidama maastikusõidu legendiks, kuid ka Discovery suutlikkuses pole tänapäeval põhjust kahelda. 28 aasta jooksul on ta täitnud tühikut tänaseks mudelivalikust puuduva Defenderi ja olulisel määral luksusele rõhuva Range Roveri vahel.

Foto: Mihkel Maripuu
Kergmaterjalidest kere andis eelkäijaga võrreldes pool tonni kaaluvõitu.
Kergmaterjalidest kere andis eelkäijaga võrreldes pool tonni kaaluvõitu. Foto: Mihkel Maripuu

Kõik Discoveryd on pideva nelikveoga ning lisada saab aeglustiga vahekasti ja tagadiferentsiaali luku. Ka kõige tagasihoidlikumal Discol on maastikusõidupakett Terrain Response, mille viis sõidurežiimi muudavad auto käitumist tavaoludes, mudas, libedal, liivas ja väga ebatasasel pinnasel. Süsteem suudab auto asendit ja rataste läbilibisemist jälgides arvutada sekundis kuni sada tehet, ning just see tunne liivarežiimist ronides tekibki – auto arvutab end olukorrast välja. Disco juhtimiseks ei pea juht tingimata maru osav olema – piisab paremast jalast gaasipedaalil ja rooli keeratagu juba, nagu soovi on.

Aga mitte see ei hämmastanud kõige rohkem. Esimese hooga ei tulnud me maastikule hullama mitte V6 mootoriga, vaid hoopis kaheliitrise neljasilindrilisega, mis kannab tähist Sd4 ning on tuttav ka Jaguaridelt. Kahest saadaolevast seadest võimsamas on diiseljõuallikal Ingenium kasutada kaks turbokompressorit, mille toel arendab see 240 hj ja 500 Nm. Pole just lihtne endale tunnistada, et kaks silindrit on nii-öelda maha saetud, kuid vahet on väga keeruline, et mitte öelda võimatu tuvastada. Madalamas otsas on kättesaadavat momenti piisavalt nii maanteel kiirendamiseks kui ka liiva sees kaameliradade tallamiseks. Lihtsalt see mootor teeb kaheksakäigulise automaatkastiga paaris sedavõrd head tööd, et ei jäta endast kahtlust, nagu oleks ta pardale võetud paratamatusena ja heitmenorme silmas pidades. Seega on nii-öelda põhimootorile ehk 3,0-liitrisele V6 turbodiislile olemas alternatiiv nende jaoks, kes on valmis V6 täistoiteväärtusliku müdina vahetama pisut väiksema kulu vastu.

See off-road on Discoveryle lihtne nagu liivakast. Tema maastikuvõimekuses pole põhjust kahelda.
See off-road on Discoveryle lihtne nagu liivakast. Tema maastikuvõimekuses pole põhjust kahelda. Foto: Mihkel Maripuu
Maastikusõidu juhtpaneel.
Maastikusõidu juhtpaneel. Foto: Mihkel Maripuu

Mõistagi ei saa Disco maastikuvõimekusest niisama lihtsalt natuke liivas ja küngastel asjatades täit ettekujutust. Võtame appi arvud. Ta võib läbi sõita 0,9 meetri sügavusest veest – see on, muide, päris sügav. Kliirens on tavaoludes 21 cm, kuid õhkvedrustus lubab auto kergitada 28,3 sentimeetrini. Kui teil õnnestub kõigest hoolimata auto ikkagi põhja peale kinni sõita, siis suudab Disco end lühiajaliselt upitada maast koguni 35 cm kõrgusele ning niimoodi – põhimõtteliselt kikivarvul ­– paigalt minema pääseda. Ega kliirens määra veel kõike. Disco maastikusuutlikkust iseloomustavad 34-kraadine lähenemis- ja 30-kraadine lahkumisnurk. Mis kokkuvõttes tähendab, et Discoveryga kitsikusse jäämine eeldab eneseületust.

Millelegi eneseületusele väga lähedasega on hakkama saanud ka Disco kujustajad, kes seekord polegi autot Coventry farmeri heinaküünist välja saaginud. Uus seitsmekohaline Discovery on varasemast meeldivalt voolujoonelisem ja korporatiivset disainikeelt jälgivam, kuigi tagantvaates leidub konkurentide seas fotogeenilisemaid eksemplare. Vaieldamatult on ta eelkäijast igatpidi rohkem premium ning selle uue, soliidse kuuega, mis nüüd Discole selga õmmeldud, sobib ta silmagi pilgutamata täitma ka esindusülesandeid.

Foto: Mihkel Maripuu
Nupud ja lülitid on paigutatud loogiliselt. Kentsakad katsetused on siit eemal hoitud.
Nupud ja lülitid on paigutatud loogiliselt. Kentsakad katsetused on siit eemal hoitud. Foto: Mihkel Maripuu

Sellele aitab kindlasti kaasa korralik sõitjateruum, kus leidub mugavusi, teravmeelseid lahendusi ning panipaiku, millest mõni näib põhjatuna ja vajaks lõpuni uurimiseks ekspeditsiooni. Silmatorkav on seegi, et kolmanda rea istmetel võib mööndusteta reisida ka täiskasvanud inimene. Teise rea asukad naudivad sõitjateruumi siledat põrandat, ning kui inimesed koju jätta ja pühenduda kaubavedudele, siis käib seljatugede mahakäänamine kiirelt nuppude abil ja soovi korral mitmest kohast. Põrand jääb sile ning pakihoidla maht vahemikku 258–2406 liitrit. 

Kõigi kolme rea istmed sobivad täiskasvanutele – omadus, millega ei saa uhkeldada kaugeltki kõik Discovery rivaalid.
Kõigi kolme rea istmed sobivad täiskasvanutele – omadus, millega ei saa uhkeldada kaugeltki kõik Discovery rivaalid. Foto: Mihkel Maripuu
Piknikupingile võivad istuda korraga kolm korpulentset karu (kandevõime kuni 300 kg).
Piknikupingile võivad istuda korraga kolm korpulentset karu (kandevõime kuni 300 kg). Foto: Mihkel Maripuu

Maastikult maanteele keerates muudaks Discovery justkui iseloomu – matkasaapad visatakse pakiruumi ja teie käsutuses on eeskujulike maanteekommetega hiiglane. Ta teeb olemise märkamatult mõnusaks, temas on kruiiseri suursugusust. Mis oleks, kui sõidaks ja vaataks koos, mis on silmapiiri taga? Discoveryle sobib reisiauto roll.

Juht istub kõrgel – nii kõrgel, et millestki sõiduautolikust pole võimalik rääkida. Üsna tavapäratu kumerusega esiklaas on Discovery konstruktsiooniliste iseärasuste tõttu lähedal, aga hoolimata jämedatest A-piilaritest pole nähtavusele vähimatki ette heita. Esialgu jätab kummalise tunde rool, mille peenike võru ei taha suure läbimõõduga hästi kokku sobida. Aga nagu ikka, selliste asjadega harjub kiirelt, seda enam, et nuppe roolil (mis ei leia tulevikus kohta disainimuuseumis!) on sõidu ajal mugav kasutada, ilma et nende poole vaatama peaks. Mõnes multimeedia-asjas on uus Disco konkurentidele järele saanud, aga see valdkond pole Discol kõige tugevam.

Mis on uue Discovery juures kõige olulisem? Ehk see, et Range Rover Sporti platvormile loodud Disco püüab mugavuselt Range Roverit ennast. Või siiski asjaolu, et ühte kehastusse on loodud kolm head autot: seitsmekohaline peresõiduk, soliidne kruiiser ja muidugi … maadeavastaja.

Land Rover Discovery

3.0 TD6 HSE

Mootor: 2993 cm3, V6 diisel, turbo, 258 hj, 600 Nm

Sooritus: 0–100 km/h 8,1 s, 209 km/h

Jõuülekanne: 8-käiguline automaatkäigukast, nelikvedu

Kulu: 7,2 l / 100 km, 189 g/km CO2

Mass: 2298 kg

Piduritega haagis: kuni 3500 kg

Hind: alates 51 480 eurost, prooviautol 92 220 eurot

Foto: Mihkel Maripuu
Foto: Mihkel Maripuu
Ootamatu üllatus. Discovery roolil on arvestatav tunnetus ja tagasiside, see pole linnadžiibilikult ümar ega tundetu.
Ootamatu üllatus. Discovery roolil on arvestatav tunnetus ja tagasiside, see pole linnadžiibilikult ümar ega tundetu. Foto: Mihkel Maripuu
Foto: Mihkel Maripuu
Foto: Mihkel Maripuu
Foto: Mihkel Maripuu
Foto: Mihkel Maripuu
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles