Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Hiinas tahetakse kasutusele võtta sudu koguvad jalgrattad (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Illustratsioon sudu töötlevatest jalgratastest
Illustratsioon sudu töötlevatest jalgratastest Foto: Studio Roosegaarde

Hiina massiline suduprobleem on muutunud nii tõsiseks, et nii riik kui ettevõtjad on asunud otsima mitmesuguseid uusi meetmeid õhu puhastamiseks ja neist üks kõige uuemaid ja ambitsioonikamaid võib olla jalgratas. 

Sudu on Hiinas väga tõsiseks probleemiks. Maailma terviseorganisatsiooni andmetel suri ainuüksi 2012. aastal Hiinas õhusaastatusest tekkinud terviseprobleemidesse üle miljoni inimese. Maailma suurima söe põletaja rahvastik vaevleb massiliselt kopsuhaiguste, südame-veresoonkonna haiguste, vähi ja sünnidefektide käes. 

Mullu detsembris anti korduvalt välja kõige kõrgema taseme punane hoiatus. Koolid suleti, lennud katkestati, liiklus peatati ja inimestel soovitati püsida oma kodudes. Olukord oli muutunud nii tõsiseks, et valitsus kuulutas «sõja saastamise vastu» ning on asunud piirama söeenergia tarbimist ja suurendama rohelistesse energiatesse investeerimist

Võitlusesse suduga on sekkunud ka idufirmad. Ühe sellise idufirma Studio Roosegaarde omanik on Hollandi leiutaja nimega Daan Roosegaarde, kelle näol on tegu mehega, kellel on lisaks ilusale jutule ka ette näidata juba tõsiseid tegusid. Nimelt tuli mees eelmisel aastal lagedale «sudu-vaba torniga», mis pälvis rahvusvahelist tähelepanu.

Torn saadab läbi elektroodi õhku positiivse laenguga ioone, mis kinnitavad ennast tolmu osakeste külge. Vastaslaenguga elektrood tõmbab seejärel ioonid torni sisse tagasi ja sudu osakesed tulevad koos ioonidega kaasa. See loob torni ümber puhta õhu ala, kus on kuni 70% vähem saastet. 

Kuue meetri kõrgune torn suudab luua 30 000 kuubikmeetrit puhast õhku tunnis ning väidetavalt on kogutud suduosakestest võimalik teha isegi teemante.

Daan Roosegaarde ja tema sudu-vaba torn
Daan Roosegaarde ja tema sudu-vaba torn Foto: Damir Sagolj/Reuters/Scanpix
Roosegaarde sudu-vaba torn
Roosegaarde sudu-vaba torn Foto: Andy Wong/AP/Scanpix

Roosegaarde on nüüd astunud aga sammu edasi ja plaanib kasutada sama tehnoloogiat jalgrataste peal. Avalike jalgrataste kasutus on Hiinas populaarsuselt plahvatanud ja ainuüksi Pekingis on avalikuks kasutuseks umbes 500 000 jalgratast. Roosegaarde meelest saaks neid kõiki kasutada liikuvate õhupuhastitena. 

Leiutaja sõnul hakkavad jalgratta õhupuhastite elektroodid saama energiat pedaalidega väntamisest ja päikesepaneelidest. Samas pidi tehnoloogia välja arendamine olema veel praegu algstaadiumis, seega pole Roosegaarde täpsemaid tehnilisi detaile jaganud.  

Lisaks torni tehnoloogia palju väiksemaks muutmisele on suureks takistuseks leiutaja teel ka Hiina massiline jalgratta varguste probleem. «Võib-olla aitaks selle vastu süsteem, kus iga täis saastefiltri toomise eest saaks mingi auhinna. Ma tahaks sellise süsteemi luua, aga pole detailidele veel jõudnud mõelda,» ütles Roosegaarde Motherboardile

«Idee on saanud juba praegu väga palju tähelepanu. Jalgrattafirmad on mulle helistanud ja öelnud, et tahavad minu heaks töötada. Samuti olen saanud kõnesid Hiina linnapeadelt, kes tahavad, et nende linnaruumi õhk muutuks puhtamaks,» ütles Roosegaarde. «Hiina on meile väga oluline, sest meil on selle valitsusega juba sidemed. Meie järgmine peatus on aga India.»

Respiraatoriga jalgrattur Pekingi linnapildis
Respiraatoriga jalgrattur Pekingi linnapildis Foto: Kim Kyung-Hoon/Reuters/Scanpix

Tagasi üles