Pool aastat uut Eesti brändi ehk kuidas EAS üritas Postimeest ilunumbritega tüssata (7)

Aivar Pau
, tehnikaportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti bränd.
Eesti bränd. Foto: Kuvatõmmis videost

Täna täpselt pool aastat tagasi kuulutas EAS maailmale välja väidetavalt ettevõtluse tungival soovil valminud Eesti uus bränd – Aino font, palju e-tähte ja rändurahnusid. Kui asusime uurima uute lahenduste kasutamist firmades, sattusime aga sassis tabelite ja mõõdikute – et mitte öelda sulaselge tüssamise otsa.  

Kuidas? Väga lihtsalt: esitasime möödunud nädala kolmapäeval EASi pressiesindajale selge küsimuse: «Kui palju te ise seda olete jõudnud kasutusele võtta, kui palju teised asutused ja ettevõtted?»

Kaks päeva hiljem laekus pressiesindaja ülemuselt Exceli tabel, pealkirjaks «Eesti brändi kasutavad ettevõtted ja eraisikud». Nimekirjade kokkuvõte: esimeses kvartalis kasutas Eesti uut brändi 103 ja teises 24 ettevõttet, asutust ning eraisikut.

Uue brändi tutvustusel esitletud Indias toodetud kott  /  Jaanus Lensment/Postimees
Uue brändi tutvustusel esitletud Indias toodetud kott  / Jaanus Lensment/Postimees Foto: JAANUS LENSMENT/POSTIMEES

Mis sai edasi? Kuna käesoleva loo autor pole peale EASi enda projektide juhtunud uut fonti kuskil nägema ning ka Tallinna lennujaamas tervitas külalisi jätkuvalt vana hea «Welcome to Estonia», siis tekkis temas umbusk.

Panin silmad kinni ja panin sõrme kolme juhusliku tabelis oleva nime peale. «Ohvriteks» sattusid Silberauto, Kumari reisid ja Eesti suursaatkond Pariisis. Küsisimegi, et kuidas need kolm on Eesti brändilahendusi täpsemalt kasutanud. Selgus, et kahel juhul kolmest mitte kuidagi – asi polnud plaanidegagi ühele poole saanud – otse öeldes: ajakirjanikku üritati haneks tõmmata, ent jäädi haledalt vahele.

Esiteks automüüja, kes on ühtlasi EASi vedude partner. Mis selgus? «Silberauto soovis Eesti brändi võtmes teha need autod, mida EAS vajadusel rendib. Aga see koostöö ei realiseerunud, jäime ootama ideekavandeid Silberauto poolt, mida ei tulnud,» kõlas EASi turundusjuhi Piret Reinsoni selgitus.

Silberauto vastusest selgub aga, et päris täpne polnud EAS ka automüügiettevõtte tegevusi kirjeldades.

«Silberauto oli see, kes pakkus välja idee kasutada Eesti brändi logo auto kujunduses ning on huvitatud seda ka tegema. EAS-ga on ja loodan, et ka jätkub meeldiv koostöö ning ootamise võiksime asendada tegudega,» ütles Silberauto  turundusjuht Jana Ribelis Postimehele.

Lisaks: Silberaruto on juba oma ettevõtte sees tegelikult bränditemaatikat kasutades oma logo kasutusele võtnud – seda dokumendikaante näol.

Aga edasi turismifirma. Asi veelgi hägusem – polnud plaaniski kohe kasutada, tehti hoopis ettepanekuid. «Kumari Reisid pöördus meie poole tagasisidega ning ettepanekutega loodusturismi sõnumite arendamiseks,» tunnistas Reinson ja märkis, et valdkondlike sõnumitega ei ole EAS jõudnud tegelikult  edasi tegeleda.

Palju paremini on juhuvaliku kolmanda osapoolega – nemad on tellinud tõesti EASi käest kaks lahtrullitavat plakatit ja kasutavad neid tõesti Eesti tutvustamisel.

Hilisemast vestlusest EASiga selgus, et ega päris hästi ise ei teatud, mis tabel ajakirjanikule saadeti ning lubati see korda teha. «Selle tabeli korrastamine võtab aega, sest bränditeenuse juht peab käsitsi iga e-maili läbi käima – no igal juhul peab ta seda tegema, sest kasutajate arv on ka meie enda tulemuskaardil,» kõlas EASi turundusüksuse lubadus.

EAS ise väga aktiivne kasutaja

Kui ettevõtluse kasutatavuse andmete usaldusväärsusega väga hästi ei läinud, siis EASi enda projektide, riigiasutuste ja erialaliitude poolt on uue brändi kasutamine olnud tõesti silmatorkav ja usutav. Ka asjaosaliste endi kinnitusel. Ehk nüüd järgneb klassikaline statistikauudis, nagu Postimees neid ikka kõikvõimalikel teemadel avaldab.

Esmajoones on nüüdseks uue brändi nägu ja fonti kõik EASi hallatavad veebikeskkonnad, kõige tuntuim neist on hetkel vast e-residentsuse portaal eresident.gov.ee.

«Kõige suurem kasutaja on muidugi meie Turismiarenduskeskus, sest nemad teevad ka kõige enam – kampaaniaid, Simple Sessioni, Otepää suusatamise MK-etappi, väga palju erinevat trükimaterjali,» märkis Piret Reinson.

Uue brändiga udusein konverentsil Latitude 59 Kultuurikatlas
Uue brändiga udusein konverentsil Latitude 59 Kultuurikatlas Foto: Raul Mee

Uut brändi kasutab ka välisministeeriumi ÜRO Julgeolekunõukogu ajutiseks liikmeks 2020-2021 saamise suur rahvusvaheline ja mitu aastat kestev kampaania. Maaeluministeeriumiga koostöös on valminud Eesti toitu tutvustavad brošüürid jaapani ja inglise keeles, mida kasutati Eesti toidu promotsiooniüritustel Jaapanis ja Shanghais. Viimase näitena ka Latitude 59 idufirmade konverents, kuhu sisenejaid tervitas selles stiilis udusein.

Ka Pakri Teadus- ja Tööstuspark on Teslacountry kampaania üles ehitanud kasutades Eesti brändi tööriistakasti. Cannes’is filmifestivali ajal ilmus aga koostöös Eesti Filmi Instituudi ja PÖFFiga Hollywood Reporteri Eesti eri, mille esi-ja tagakaas olid Eesti brändi võtmes.

Uut brändi kasutab näiteks Eesti Toiduliit kõigil välismessidel osalemistel. Eesti Kaubandus- ja Tööstuskoda kasutab uut stiili kõigis oma trükimaterjalides, JCI Estonia korraldatav JCI Maailmakongress Tallinnas aastal 2019 tuleb samuti Eesti brändi tööriistu kasutades. Eesti Kaitsetööstuse Liidu tarvis loodi aga sõnaühend defence estonia ning see on nüüd kasutusel  trükistel ning messidel.

Otepää MK-etapp - sprindi kvalifikatsioon / TAIRO LUTTER/PM/SCANPIX BALTICS
Otepää MK-etapp - sprindi kvalifikatsioon / TAIRO LUTTER/PM/SCANPIX BALTICS Foto: Tairo Lutter / Postimees

Uut brändi kasutavad veel näiteks sihtasutus Archimedes, Organic Estonia ja mitmed saatkonnad, Eesti frisbeekoondis.

Teada on ka brändi veebilehtede külastatavuse andmed, mis paraku küll väga väikesed:

estonia.ee veebruar-mai

  • Unikaalsete külastajate arv: 5100 / kuus
  • Sessioone: 6700 / kuus
  • Lehe klikkide arv: 15 400 / kuus
  • Keskmine lehel viibimise aeg: 1.52
  • Uusi sessioone: 70 protsenti

Brand.estonia.ee veebruar-mai:

  • Unikaalsete külastajate arv: 3200 / kuus
  • Sessioone: 5400 / kuus
  • Lehe klikkide arv: 21 000 / kuus
  • Keskmine lehel viibimise aeg: 3.22
  • Uusi sessioone: 50 protsenti

«Põhimõtteliselt läksime ju 13. jaanuaril avalikku beetasse ning testimise ja kasutajate tagasiside põhjal oleme mõlemad veebid ringi teinud,» märkis Reinson. Ta lisas, et brand.estonia.ee veeb uues kuues – oluliselt lihtsam ja loogilisem kasutada, eesti ja inglise keeles –  läheb live’i 13. juunil.

Estonia.ee veeb on samuti uuendatud ning viidud ka eesti ja vene keelde.

Eesti disainimeeskond käis koos mai lõpuni

Eesti uue brändi loomiseks EASi juurde loodud disainimeeskond käis töölepingute alusel nelja liikmega koos mai lõpuni. Koos tööandja- ja töövõtja maksudega olid kõik tööjõukulud 40 000 eurot.

Praegu on veel arenduses toolbox.estonia.ee veeb. Selleks korraldati hange, mille võitis Web Expert OÜ. Leping sõlmiti 3. mail, seega augustis peaks toolbox.estonia.ee avalikuks minema. Lepingu maht on 47 800 eurot koos käibemaksuga.

Eesti uue brändi loomine läheb maksma ligikaudu 280 000 eurot. Seda esitleti 12. jaanuaril eesmärgiga välja vahetada senine «Welcome to Estonia».

Kommentaarid (7)
Copy
Tagasi üles