Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Vibulaskja naeratus. Kuidas sõidab Mazda MX-5?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Paindlik ja kaunis Kodo disainikeel lubab luua väga erinevas mõõdus sõidukeid, MX-5st kuni linnadžiip CX-5ni välja. Kodo tähendab muide hüppevalmis kiskjat.
Paindlik ja kaunis Kodo disainikeel lubab luua väga erinevas mõõdus sõidukeid, MX-5st kuni linnadžiip CX-5ni välja. Kodo tähendab muide hüppevalmis kiskjat. Foto: Raul Mee
  • MX-5 sai tänavu juurde avatava kõvakatusega versiooni ja lisaks tähise RF.
  • Ainus viis nautida kodumaist suve vihmavarjuta on sõita lahtise katusega autoga.
  • Absoluutselt eriline tunne, kuidas juhil on võimalik selle autoga ühte sulada.

Müstilised videod, kus sosinal kordus salapärane sõnapaar Jinba Ittai, ilmusid juba aasta alguses. Mis see on? Asjasse toovad selgust Mazda MX-5 ja MX-5 RF. Vihjeks niipalju, et katused alla!

Ka RFis tuleb sobivat sõiduasendit otsida, sest isegi pisut alla 180 cm kasvu juures kipub maanteekiirusel turbulents kuklasse taguma. / Tootja fotod
Ka RFis tuleb sobivat sõiduasendit otsida, sest isegi pisut alla 180 cm kasvu juures kipub maanteekiirusel turbulents kuklasse taguma. / Tootja fotod Foto: Tootjate fotod
Artikli foto
Foto: Raul Mee

Ilma naljata. Ma ootasin kohtumist selle autoga kaks aastat. Kaks aastat, et seista nüüd ägenevas vihmasajus miniatuurse iluduse kõrval. Vihm tähendab ühekorraga nii head kui ka halba. Head, sest märjal teel lubaks MX-5 tagavedu, põhimõtteliselt ideaalne 50:50 kaalujaotus ja kaheliitrise jõuallika võimsus hoida autot jõulibisemises. Ehk liikuda väikesele sportautole etiketipäraselt kergelt külg ees. Halba seetõttu, et kaheistmelise rotsteriga sõidetakse katus allalastult ja jutul lõpp. Katusteni me veel jõuame.

Käivitamisel kostab 160 hj arendavast jõuallikast nii paljulubav urahtus. Üha sagedamini sunnitakse CO2-heitmete kahandamise nimel kriitilise piirini vähendatud töömahuga mootorid sõltuma turbodest või hübriidajamitest. MX-5 – olgu Jaapani insenerid tänatud ja kiidetud! – on jäänud truuks auto algsele ideele lihtsusest ja selgusest. Mootor on vabalthingav ja selle nelja silindri töö sõltub ainuüksi õhurõhust. Saadaval on ka veelgi väiksem, 1,5-liitrine jõuallikas. Millest ei maksa auto võimekuse kohta teha ennatlikke järeldusi, sest neljanda põlvkonna MX-5 on loodud, arvestades vabalthingavaid väikese töömahuga mootoreid.

Artikli foto
Foto: Raul Mee
Leia pildilt topsihoidjad ja hoiulaegas. Viimast ei maksa otsida kindalaeka kohalt.
Leia pildilt topsihoidjad ja hoiulaegas. Viimast ei maksa otsida kindalaeka kohalt. Foto: Raul Mee
Artikli foto
Foto: Raul Mee

Enne kui maailmaklassi väärilises kuuekäigulises käsikastis käik sisse lülitada, teeme kiire ajalootunni. 1980ndate alguses vahetas üks Ameerika autoajakirjanik poolt, läks tööle Mazdasse ja asus jaapanlasi veenma, et repertuaari on vaja täiendada kaheistmelise rotsteriga. Lihtsa, väikese ja kerge autoga, mis meenutaks kuuekümnendate kultussõidukeid. Üheks otseseks eeskujuks sai Lotus Elan. 1989. aastal tootmisliinilt maha veerenud MX-5 oligi suurepärane õnnestumine. Ta ei leiutanud autonduses midagi uut, kuid ta oli kõike seda, mida teha taheti ja lubati – kompaktne, nõtke ja tundlik auto. Aga ennekõike oli ta uskumatult lõbus sõita, ja mis peamine – MX-5 oli igameheauto, kättesaadav ka tavalisele rahakotile. Võrratu.

27 aastat hiljem peetakse teda üleüldse kõige rohkem müüdud kaheistmeliseks sportautoks. Loomulikult on selles väites oma konks, sest kuigi MX-5 ülesehituses on palju pärissportautodele iseloomulikku, on ta täisvereliste kõrval siiski miniatuurne, kuigi ülimalt elegantne mänguasi. Erinevalt pärissportautodest, kes valdavad kümmet viisi, kuidas oma juht kokkumurtud ajalehega ära tappa, on MX-5 loodud inimlikult arusaadavas skaalas. Temast rõõmu tundmiseks pole vaja erioskuste arsenali. Ja siin tulebki mängu salapärane Jinba Ittai.

Võite Youtube’i selle märksõna sisestada ja vaadata. Jinba Ittai viitab jaapanlaste vibulaskmiskunstile. Märki tuleb tabada galopeeriva hobuse seljast. Kuna käed ja silmad on hõivatud vibuga, tuleb hobust juhtida üksnes jalgadega ja ratsu omakorda peab olema vibukütile teed jälgivate silmade eest. Autosõidule ülekantult tähendab see koostööd auto ja juhi vahel. Teineteise kuulamist. Teineteisega suhtlemist ja arvestamist.

MX-5 pole pime kuuletuja, üks neist, kes raiub teha, mida juht ütleb. Ta ei ole ka arutu andestaja, kes hoolikalt juhi vigu klaarib (kuni selle kurva piirini, kus pole enam midagi klaarida). MX-5 on suhtlemisaldis, tema tagasiside on terviklik, vahetu ja lihtsalt hoomatav. Esimene asi, mida liikuma saades tajute, on tunne, et ta ei kaalugi üldse midagi. Umbes tonni jagu massi tähendab, et ta ongi kerge. Innukas ja erk.

Kerge auto, aga mugavused ja juhti abistav tehnoloogia on tasemel. Ainult üks kaaluvähendus jäi silma. Päikesesirmides on küll peegel, aga puudub polsterdus.
Kerge auto, aga mugavused ja juhti abistav tehnoloogia on tasemel. Ainult üks kaaluvähendus jäi silma. Päikesesirmides on küll peegel, aga puudub polsterdus. Foto: Raul Mee
Suurepäraselt toimiv manuaalkäigukast. Euroopas õnneks automaatkastiga üldse ei müüdagi, erandkorras saab automaati ainult RFile.
Suurepäraselt toimiv manuaalkäigukast. Euroopas õnneks automaatkastiga üldse ei müüdagi, erandkorras saab automaati ainult RFile. Foto: Raul Mee

Jõuallikas paikneb esirataste suhtes nii, et ülesehitus on võrreldav keskmootoriga autoga. See on absoluutselt eriline tunne, kuidas juhil on võimalik selle autoga ühte sulada, tunnetada rattaid, nautida paindlikku vedrustust. Siiski, tähelepanelik tasub olla järsult hoogu maha võttes, sest hilisel pidurdusel käitub auto pehmelt. (Tõsi, RFiga on pehmust vähem tunda.) Kõiges muus osas, mida ette heita – kodumaa tasased ja kurvideta teed, ma vaatan teie otsa. Seda autot müües peaks esindus võtma pandiks sõna ja pea, et omanik viib oma MX-5 hullama sinna, kus on mäed. Kasvõi Lõuna-Poolasse, kasvõi kord aastas. See pisike briljantne auto tasub selle eest kuhjaga, võin selle peale mürki võtta.

Tuleme nüüd katuste juurde tagasi. Kahe aasta eest esitletud pehme riidest katusega MX-5 sai tänavu juurde avatava kõvakatusega versiooni ja selle eristamiseks mudelinimesse lisaks tähise RF. Lühend tuleb sõnadest «Retractable Fastback», mille tähendust on kõige lihtsam seletada nupule vajutades. Liikuda ei tohi kiiremini kui 10 km/h ja 13 sekundiga on katus end peale või alla voltinud. See on etendus omaette, mida võib vaadata kordi järjest.

Avatav kõvakatus lisas niigi senini kõige kergema MX-5 kaalule vaid 45 kg.
Avatav kõvakatus lisas niigi senini kõige kergema MX-5 kaalule vaid 45 kg. Foto: Tootja foto

Pehme katusega on lihtsam. Sõrme ja pöidlaga vabastate lukustusmehhanismi ja lükkate katuse taha alla ja klõps! kinni. Aega kulub kaks sekundit ja kaassõitja saab seda vabalt teha maanteekiirusel. Samamoodi peale tagasi.

Aga milleks kinnine katus? Ainus võimalus nautida kodumaist suve vihmavarjuta on sõita lahtise katusega autoga. Sõites ei saja vihm sisse. Ainult seisma jääda pole vaja. Ma ei tea, milleks te peaksite seisma jääma, kui teil on MX-5.

MX-5 oskab seda trikki, mida valdavad ainult väga erilised autod. Ta paneb naeratama, veab suu iseenesest kõrvuni, olete roolis või kõrvalistmel. Nii ma sõidangi kaheaastase ootamise järel läbi laupäevaõhtuse vihmase ja inimtühja linna. Keegi ei näe seda, ja keegi ei kuule lõikav-teravalt mängitud barokkviiulit, mis ei kosta peatugedesse peidetud kõlaritest mitte üksnes mulle, vaid jääb ka tänavate kohale rippuma. MX-5 loob oma üleküllastunud, ilusa maailma. Katus on all ja MX-5 on parim paik, kus olla.

Üheksale Bose kõlarile lisaks on kõlarid ka peatugedes. Muidu ei saaks üle tuulemüha kasutada Bluetoothi telefoniühendust ja ka muusikat kuulata on palju parem.
Üheksale Bose kõlarile lisaks on kõlarid ka peatugedes. Muidu ei saaks üle tuulemüha kasutada Bluetoothi telefoniühendust ja ka muusikat kuulata on palju parem. Foto: Raul Mee

Mazda MX-5 RF

Mootor: 1998 cm³, R4 bensiin, 160 hj, 200 nm

Sooritus: 0–100 km/h 7,4 s, 215 km/h

Jõuülekanne: 6-käiguline manuaalkäigukast, tagavedu

Kulu: 6,9 l / 100 km, 161 g/km CO2

Mass: 1045 kg (juhita)

Hind: alates 29 900

 

Tagasi üles