NASA usub, et on viimaks loonud ülehelikiirusel liikuva reisilennuki disaini, mis on piisavalt vaikne, et pääseda mööda kommertslendudele mõeldud kiiruspiirangust, mille eesmärgiks on vähendada müra.
NASA tahab ülehelikiirusega reisilennukid tagasi taevasse tuua
USAs 1973. aastal sisse seatud müra piirangu eesmärgiks on vältida üle asulate lendavate lennukite poolt tekitatavaid ülehelipauke, mis lõhuvad majade aknaid, tekitavad hoonetele krohvi mõrasid ja terroriseerivad kariloomi, kirjutab Bloomberg.
1973. aasta keeld tuli paljuski 70-ndatel kasutusele võetud Concorde'i ülehelikiirusel lendavate reisilennukite pärast, mille maandumised ja õhkutõusud tekitasid pöörastes kogustes müra ja seeläbi ka kaebusi. Concorde'i müratasemed olid ka üheks põhjuseks, miks nad 2003. aastal maha kanti.
Nüüd on NASA loonud aga koostöös sõjatöösturi ja lennundushiiglase Lockheed Martiniga lennuki disaini, mis ei tekita inseneride sõnul rohkem müra kui maanteel vurav luksusauto või restorani taustamüra.
Kasutades väga võimsate arvutitega loodud simulatsioone, uuriti kuidas väiksed muudatused lennuki aerodünaamikas mõjutavad ülehelipaugu teket. Uuringute tulemusel valmis disain, mis hajutab lennuki taga tekkivad helilained erinevate suundade vahel laiali, tekitades nii märkimisväärselt vähem heli.
NASA sõnul katsetati juuni lõpus lennuki vähendatud suuruses maketti tuuletunnelis ja tulemused olid palju lubavad. Saadud andmete põhjal järeldati, et lennuk võiks vähendada Los Angelesest New Yorki kuluvat reisi aega ligikaudu poole võrra.
Nüüd tahab kosmoseagentuur hakata ehitama demo mudelit ja selle loomiseks ning katsetamiseks tahetakse järgmise viie aasta jooksul kulutada 390 miljonit dollarit. Projekt on leidnud rahastuse ka president Trumpi 2018. aasta eelarve-ettepanekus.
Demo mudel saab esialgsete plaanide järgi olema 28 meetrit pikk ja on mõeldud ühele piloodile. Katselennuk lendaks kuni 1600 meetri kõrgusel ja kasutaks sama mootorit, mida Boeing'i F/A-18 hävituslennuk (ühte kahest hävitaja mootorist tegelikult).
NASA on lubanud jagada oma katsetuste tulemusi USA lennundusettevõtetega, mis annavad globaalsel turul suure eelise sellistele töösturitele nagu Lockheed Martin, General Dynamics ja Boeing. Tehnoloogiast lõikavad tõenäoliselt suurt kasu ka ülehelikiirusel lendavate reisilennukite kallal töötavad iduettevõtted nagu Boom Technology ja Aerion.
Asulate kohal aset leidvad katsed algavad kosmoseagentuuri sõnul 2022. aastal