NASA tahab ülehelikiirusega reisilennukid tagasi taevasse tuua

Rait Piir
, Reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Madala müratasemega ülehelikiirusel lendava lennuki ideekuvand.
Madala müratasemega ülehelikiirusel lendava lennuki ideekuvand. Foto: NASA/Lockheed Martin

NASA usub, et on viimaks loonud ülehelikiirusel liikuva reisilennuki disaini, mis on piisavalt vaikne, et pääseda mööda kommertslendudele mõeldud kiiruspiirangust, mille eesmärgiks on vähendada müra. 

USAs 1973. aastal sisse seatud müra piirangu eesmärgiks on vältida üle asulate lendavate lennukite poolt tekitatavaid ülehelipauke, mis lõhuvad majade aknaid, tekitavad hoonetele krohvi mõrasid ja terroriseerivad kariloomi, kirjutab Bloomberg

1973. aasta keeld tuli paljuski 70-ndatel kasutusele võetud Concorde'i ülehelikiirusel lendavate reisilennukite pärast, mille maandumised ja õhkutõusud tekitasid pöörastes kogustes müra ja seeläbi ka kaebusi. Concorde'i müratasemed olid ka üheks põhjuseks, miks nad 2003. aastal maha kanti.

Nüüd on NASA loonud aga koostöös sõjatöösturi ja lennundushiiglase Lockheed Martiniga lennuki disaini, mis ei tekita inseneride sõnul rohkem müra kui maanteel vurav luksusauto või restorani taustamüra. 

Kasutades väga võimsate arvutitega loodud simulatsioone, uuriti kuidas väiksed muudatused lennuki aerodünaamikas mõjutavad ülehelipaugu teket. Uuringute tulemusel valmis disain, mis hajutab lennuki taga tekkivad helilained erinevate suundade vahel laiali, tekitades nii märkimisväärselt vähem heli. 

NASA sõnul katsetati juuni lõpus lennuki vähendatud suuruses maketti tuuletunnelis ja tulemused olid palju lubavad. Saadud andmete põhjal järeldati, et lennuk võiks vähendada Los Angelesest New Yorki kuluvat reisi aega ligikaudu poole võrra. 

Nüüd tahab kosmoseagentuur hakata ehitama demo mudelit ja selle loomiseks ning katsetamiseks tahetakse järgmise viie aasta jooksul kulutada 390 miljonit dollarit. Projekt on leidnud rahastuse ka president Trumpi 2018. aasta eelarve-ettepanekus.

Demo mudel saab esialgsete plaanide järgi olema 28 meetrit pikk ja on mõeldud ühele piloodile. Katselennuk lendaks kuni 1600 meetri kõrgusel ja kasutaks sama mootorit, mida Boeing'i F/A-18 hävituslennuk (ühte kahest hävitaja mootorist tegelikult). 

NASA on lubanud jagada oma katsetuste tulemusi USA lennundusettevõtetega, mis annavad globaalsel turul suure eelise sellistele töösturitele nagu Lockheed Martin, General Dynamics ja Boeing. Tehnoloogiast lõikavad tõenäoliselt suurt kasu ka ülehelikiirusel lendavate reisilennukite kallal töötavad iduettevõtted nagu Boom Technology ja Aerion

Asulate kohal aset leidvad katsed algavad kosmoseagentuuri sõnul 2022. aastal

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles