Päevatoimetaja:
Kaido Einama

EASi lahkusel pole piire – rahnud ja buldooserid saavad toredaid abisummasid (12)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
EAS
EAS Foto: Mihkel Maripuu

Koolitused, reisid, nõustamine, disainibuldooser – Eesti disaini vahendusbörsina tegutsev MTÜ Eesti Disainikeskus on saamas EASilt üha kopsakamat abiraha, mille kogusumma küündib juba enam kui miljoni euro kanti.

Viimase näitena oli just see mittetulundusühing see, kellele EAS otsustas eraldada tohutu summa – 300 000 eurot – selleks, et anda Eesti parimatele reklaamiagentuuridele ja disainiettevõtetele nõu, mida nad nähtavasti ei tea – kuidas tegutseda kodumaal ja kuidas eksportida.

EASi ametliku selgituse kohaselt on see 300 000 eurot ette nähtud «loomevaldkonnas ettevõtluspotentsiaali ja ekspordivõimekuse tugevdamiseks».

Kui täpsemaks minna, siis peaks summa kuluma juba tegutsevate loomeettevõtjate nõustamisele, ettevõtjatega koostöö arendamisele ja suurendamisele, uuringutele loomevaldkonna teadlikkuse tõstmiseks, muudele «teadlikkust suurendavatee tegevustele» ning «erinevate innovaatiliste lahenduste väljatöötamisele ja juurutamisele».

Seega ei midagi konkreetset, vaid tühjad sõnad ja kantseliit. Mida ütleb projekti kohta Disainikeskus ise?

Inspiratsioonireisid, juurutamine ja ajakirjanike koolitamine

Alustuseks samuti ei midagi uut: «Disainibüroode ekspordiprogrammi eesmärk on osalevate disainibüroode tulubaasi ja ekspordikäibe kasv».

Lisaks on «eesmärgiks aidata disainibüroodel oma ärimudelit kõrvalt vaadata ning selle alusel oma tegevust, klienti ja väärtuspakkumist paremini mõtestada, seada endale selged arengueesmärgid, luua ekspordiplaan ning viia disainibürood esimeste välisklientideni valitud sihtturul, pakkudes lahendust peamisele disainibüroode poolt välja toodud takistusele, milleks on disainibüroode ekspordikogemuse ja teadmiste puudumine».

MTÜ teatel valitakse välja kaheksa Eesti disainibürood, kellel on potentsiaali ja ambitsiooni jõuda välisturgudele. Oluline on ka klausel, et need bürood oleksid ka ise valmis panustama oma ressursse – projekti kogumaksumus on 375 000 eurot, seega 75 000 tuleks MTÜ-l endal välja käia.

Seega võib vastustest kokku välja lugeda, et 375 000 euro eest saavad kaheksa Eesti disainibürood eelkõige koolitusi. Kuid päris kõik see veel pole – plaanis on ka reisid spetsiaalselt väljavalitavale sihtturule, kus «kohtutakse potentsiaalsete klientidega, mis on vastavalt disainibüroo profiilile ning fookusele valitud ning ettevalmistatud».

MTÜ teatel on lisaks ekspordiprogrammile EASi projekti tegevused veel «disainerite täienduskoolitused, inspiratsioonireisid, ajakirjanike koolitus, arenguprogrammid disainijuhtidele, mis annaks neile võimaluse ca 4 nädalat saada uusi kogemusi ning teadmisi vastava valdkonna välisorganisatsioonis».

See oli vaid värskeim näide summadest, mida EAS on kõnealusele MTÜ-le andnud. Vahetult enne seda võitis just see MTÜ järjekordselt hanke projektile nimega Disainibuldooser – summaks ligikaudu 200 000 eurot ja eelmine samalaadne umbkaudu 400 000 eurot.

Sisuks taas koolitused, selle projekti puhul korraldab MTÜ vahendusel Taani innovatsioonibüroo Attention tootearenduse ja -disaini teemalisi koolitusi ligi 15 Eesti ettevõttele.

Lisaks: aastal 2014 sai Disainikeskus 90 000 eurot projektile «Disain loob väärtust», aastal 2015 oli summa 299 843 eurot projektile «Loome disainiga lisandväärtust!», aastal 2011 laekus aga 225 000 eurot projektile «Eesti disainivaldkonna arendamine ja ekspordi suurendamine».

Osalised väga rahul

Eesti Disainikeskusega lähedalt seotud ettevõtted on muidugi rahalaekumistega rahul.

«Ootame ekspordiprogrammi avanemist, sest keerukate digitoodete disainistuudiona oleme väga huvitatud oma oskuste ja tiitlite tutvustamisest ka piiri taga. Eestis oleme juba ennast tõestanud – näiteks oleme võitnud kullad nii Like a Local äpi eest Kuldmunal kui ka Gridensi infosüsteemi eest Eesti Disainiauhindadel,» ütles näiteks Thorgate'i juhatuse esimees ja tegevjuht Raido Pikkar.

Sama meelt oli ka ettevõte nimega Proekspert. «Meil on Eesti Disainikeskusega pikaajalised ja positiivsed koostöökogemused. Disainikeskus on pühendunud ja sisukas partner, soovitame koostööd teistelegi. Nad on tõhusalt kaasa aidanud Eesti disainiteenuste turu arendamisele. Senisele koostöökogemusele tuginedes usume, et disainiteenuste ekspordi toetusprogramm on kasulik nii osalejatele kui nende tulevastele klientidele,» kõlas ettevõtte vastus.

Ka reklaamibüroo Idea leiab, et Disainikeskus seisab Eesti disainmõtlemise arendamise eest ning loob oma liikmetele võimalust areneda nii Eestis sees kui ka väljaspool. Igatahes on tegu väga tervitatava initsiatiiviga ning Idea on isegi Disainikeskuse korraldatud koolituste, ürituste, programmidega ja reisidega kaasa läinud. Eks igale liikmele ole vajalikud nende pakutud väljundid, kuid Idea ütleb end olevat saanud keskuselt enda ärile vajalikku tuge.

Tagasi üles