Ühtlasi on tähelepanuväärne, et suurem osa nendest põnevatest rakendustest on tasuta. See peaks panema meid mõtlema, kuidas arendaja suudab neid üldse rahastada.
Ei ole mingi saladus, et reklaamil on tasuta rakendustes suur osa, kuigi mõni arendaja pakub ka reklaamivabu tasulisi versioone.
Tekib küsimus, kuidas on lugu rakendustega, mis reklaami ei kasuta. Sel juhul on rahavoog varjatud ja hõlmab suure tõenäosusega isikuandmete müüki. Ka isikuandmete müük on seotud reklaamiga ja alati ei ole tegu tavalise hüpikreklaamiga.
Nimi, telefoninumber ja aadress koos on ettevõtetele väga väärtuslikud, sest osa neist on valmis suure andmehulga eest tohutuid summasid välja käima. Kui kasutaja profiil on moodustunud pikema aja jooksul, sisaldades otsingupäringuid Google'is, oste Amazonist ja broneeringuid reisisaitidel, on nutikate algoritmide abil võimalik inimese tegevust ennustada ja talle sobivat reklaami näidata. Seda tüüpi reklaam on väga edukas.
Muidugi tekib küsimus, kuidas üldse selliseid isikustatud andmeid kogutakse. Kui jutt on nutitelefonidest, siis ei kogu ettevõtted andmeid ebaseaduslike vahenditega, näiteks häkkimise või pahavara abil. Tegelikult anname ise rakenduse arendajatele loa meie isikuandmetele juurde pääseda.
Kuidas inimesed ikkagi tasuta äppidega oma isikuandmetele juurdepääsu võimaldavad?
Kui minna Google Play või Apple Store'i rakenduste poodi ja mõni rakendus alla laadida, siis küsib äpp õigust nii nutiseadmele kui ka andmetele ligipääsule. Enne ei saa rakendust isegi installida. Näiteks kui laadida alla fotorakendus, tuleb lubada sellel oma kaamerat kasutada. Sama kehtib satelliitnavigatsioonirakenduste kohta, mis vajavad juurdepääsu nutiseadme GPSi signaalile. Aga mis siis, kui laadida alla äratuskellarakendus, mis küsib luba saada juurdepääs fotodele, kaamerale ja mikrofonile? Kas on loogiline, et tasuta mängurakendus tahab juurdepääsu tekstidele ja kontaktiloendile? See peaks olema hoiatussignaal, mis annab märku, et allalaetav rakendus kasutab isikuandmeid, mis ei ole funktsiooni seisukohast üldse vajalikud. Nende õigustega saab rakenduse välja töötanud ettevõte saata need andmed rakenduse töötamise ajal oma serveritesse. Sellisel juhul tuleb sätted ja tingimused üle vaadata, enamasti võib sealt leida sellekohase väite.