Transferwise: Eesti IT-hädade põhjus on klienti mitte tundvas ettevõtjas

Aivar Pau
, tehnikaportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
TransferWise'i kontor Tallinnas
TransferWise'i kontor Tallinnas Foto: TransferWise

Eenamiku hangete puhul ettetulevate IT-hädade põhjus on ettevõtjas, kes ei tunne oma klienti, leiab TransferWise’i arendusjuht Alvar Lumberg.

«Kui vaadata pakutavaid digiteenuseid laiemalt, sealhulgas avalikke veebiteenuseid, suurte ettevõtete e-teenuseid ja ka väiksemate firmade kodulehekülgi, hakkab silma, et mõtestatud kliendikeskset toodete arendamise oskust napib,» ütles Lumberg, kes on ühtlasi septembris toimuva tehnoloogiakonverentsi Refresh üks korraldajatest.

Riigi kui tellija puhul on kasutajakesksusest tema sõnul kõige raskem aduda. Seda lihtsalt sellepärast, et sinu klient on kodanik, kes peab teenust kasutama. Kasutab või ei kasuta, see justkui ei puudutagi sind. Samal ajal künnis, minna konkurendi juurde, on palju-palju kõrgem ja keerulisem.

«Eraettevõtete puhul on see ennekõike äriline probleem: kui sinu teenus on halvem kui konkurendil, siis see lihtsalt ei ela. Riigi puhul näeme, et alati see nii ei pruugi olla,» sõnas Lumberg.

Teine suur komistuskivi, mis eespool öelduga haakub, on Lumbergi sõnul kogu selle arendustegevuse mõõdetavus.

«Isegi kui probleemile õigesti pihta saadakse, on väga kerge sulguda garaaži ja ehitada midagi aastapäevad – ja lõpuks saada aru, et oled end marineerinud omaenda oletustes ja hästi palju oma peas arvanud, mida inimestel vaja on. See on üks tüüpilisemaid vigu,» rääkis Lumberg. «Tegelikult oleks olnud palju õigem oma toode või teenus n-ö toorel kujul välja tuua ning hakata kohe ja kiiresti tagasisidet koguma – et edasi õiges suunas liikuda. Need ongi kaks suuremat valdkonda, millele tehnoloogiakonverents Refresh loodab särtsu juurde anda.»

Tema sõnul on tihtilugu nõnda, et probleemi lahendamist alustatakse valest otsast: meil on toode ja me tahame selle veebi viia, või siis meil on küsimus, mida soovime kliendi käest mobiilis küsida. Sageli on puudu arusaamisest, kelle jaoks seda toodet või teenust tehakse.

«Mõtlemist tuleks alustada õigest otsast: mis probleemi me lahendame, kelle probleem see õigupoolest on, kuidas me nende inimesteni jõuame, kelle probleem see on, ja kuidas teha probleemi lahendamine nende inimeste jaoks võimalikult lihtsaks-mugavaks,» järjestas Lumberg.

Toote või teenuse disain on samuti olulinel, aga ilust olulisem on kasutajakogemus tervikuna – ilu on osa sellest.

«Kui me oleme juba esimesed varased omaksvõtjad (early adopters) kätte saanud, kellele meeldibki uusi asju katsetada, siis varem või hiljem jõuame ikkagi n-ö tavainimeste juurde ja nende jaoks on ülioluline, et kõik oleks mugav, selge ja lihtne – nad ei viitsi pikalt vaeva näha.»

Kõige tähtsam, olulisem heast väljanägemisest, on Lumbergi sõnul see, et inimesed saaksid teenusest aru, seda oleks mugav kasutada ning see oleks alati olemas, nt mobiilis kättesaadav.

Tehnoloogiakonverents Refresh toimub 8. septembril Telliskivi Loomelinnakus, eesmärgiks on parandada digitaalsete toodete arendamise kompetentsi Eestis ning pakkuda toimivaid lahendusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles