Seaduseauk: sõidujagamine on uuest kuust legaalne, kuid lubasid töö tegemiseks veel ei saa

Aivar Pau
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Taxify sõidujagamisteenus.
Taxify sõidujagamisteenus. Foto: INTS KALNINS/REUTERS

Alates novembrist jõustuvad ühistranspordiseaduse muudatused, mis võimaldavad osutada platvormipõhist taksovedu, kuid selleks on vaja erinevaid lubasid. Kuigi seadus jõustub 1. novembrist, siis lubasid veel ametlikult selleks kuupäevaks ei saa. Küll aga on mitteametlikult võimalik hakata juba asju ajama.

Selleks, et seaduskuulekalt Uberi või Taxify juhina töötada, on juhil tarvis teenindajakaarti ja autol sõidukikaarti. Neid lubasid saab aga hakata ametlikult taotlema alles esimest novembrist, mil seadus jõustub. Lubade menetlusajaks on seitse päeva, mis tähendab, et kuigi seadus on juba kuu esimesest päevast jõustunud, siis juhid veel selleks ajaks lubasid ei saa.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõunik Mihkel Loide selgitas Geeniuse autoportaalile, et tõepoolest säärane olukord on, kuid praktikas see midagi ei muuda.

«Selle seitsme päeva jooksul praktikas ilmselt erilist muutust ei tule, kuna ka praegu kehtiv seadus sellisel kujul teenuse osutamist ei luba,» sõnas Loide.

Politsei viivitab karistamisega

Politsei andis tänaseks täpselt aasta kestnud rikkumismenetluse tulemusel avalikult mõista, et võib Taxify ja Uberi äppide vahendusel nõutavate litsentsideta sõitjateveoteenust osutanud juhte karistamisest säästa.

Politseile laekus aasta eest 58 avaldust loata teenuseosutajate kohta ning siiani pole nende osas väärteootsuseid langetatud ja menetlusi lõpetatud.

Politsei ja piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik Kalmer Tikerpe ütles Postimehele, et objektiivse hinnangu andmine toimunud ja siiani toimivale tegevusele on plaanis siiski anda.

«See aga ei tähenda, et see peab lõppema karistusotsusega,» viitas Tikerpe politsei võimalikule seisukohale.

Kümne päeva pärast ehk 1. novembril jõustub ühistranspordiseaduse muudatus paneb sõidujagamise teenuse paremini raamidesse. «Menetlusotsused teeme pärast seaduse jõustumist,» kinnitas Tikerpe.

Miks aga otsuseid siiamaani pole langetatud ja uurimine on kestnud terve aasta? «Mitme kuu jooksul kuulasime üle juhte ja reisijad ning selgitasime teisi asjaolusid. Kuna riigikogust ja valitsuselt tulid signaalid, et uudne sõidujagamine seadustatakse, siis meie hinnangul pole olnud mõistlik menetlustesse suurt ressurssi suunata,» ütles politseiametnik.

Paraku ei leevenda ka uus seadus mitte kuidagi nõudeid vajaminevate lubade osas. Nii uue kui ka vana ühistranspordiseaduse kohaselt peab kõigil sõitjateveo teenuse osutajatel olema taksoveoluba, teenindajakaart ja sõidukikaart ning juhu- või taksovedu ilma selleta on keelatud. Seega oleksid vajalike lubadeta juhid seaduserikkujad nii enne kui ka pärast 1. novembrit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles