Prantsuse autoklassikat. Kõige kuumem kuumpära Peugeot 205 GTI (1)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kas prantslased suutsid teha parema GTI kui Volkswagen Golf?
Kohtun Prantsuse autoajaloo kuumima kuumpäraga otse autotöökojas. Tegu pole aga tavalise töökojaga, vaid Peugeot’ muuseumile kuuluva garaažiga Prantsusmaa idanurgas Sochaux’s. Siit Šveitsiga piirnevast Franche-Comté provintsist on pärit Peugeot’ margi juured, pärand ja traditsioonid. Ja siit algab roadtrip 205 GTI seltsis.
See on üks neid hommikuid, kui reaalsuse äratuskell huilgab hullemini kui mis tahes raadio hommikuprogramm. See on hommik, kui antakse esimese asjana kätte 205 GTI võtmed. Peugeot’ kuumpära kaheksakümnendatest, jaburam ükskõik millisest hommikusaatejuhist – reibas, arutu ja loll nali varnast võtta. Ehe Prantsuse kuumpära. Temas on seda kõrtsikakleja pealehakkamist, tal on ees selline nägu, et ta on valmis juba hommikul parklas kõigiga – ja ma mõtlen KÕIGIGA – tüli norima. Franck Ribéry oli oma parimatel päevadel platsile joostes selline.
Tänapäeval pole töökorras 205 GTI-d lihtne leida. Neile, moodsatest GTI-dest tunduvalt väiksematele kuumpäradele omanikud ei halastanud, anti valu nagu jõuti. 205 GTI kandiline välimus on kokkuvõte kaheksakümnendate sellest poolest, kuhu ei ulatunud kümnendi kõhedust tekitav glamuur. Ta on lihtne, töölisklassilik ja pisut punk. Baasmudelit saatis pöörane müügiedu, mis tabas ka GTI-sid.
Olgu ta pealegi klassik, aga see auto ei lase end kohelda kui pühakut. Ta on toores, tundub pööraselt kerge ja oma 1,9-liitrise, 130 hj arendava jõuallika toel astub edasi nagu mürgeldav kutsikas. Rool on raske, näidikuid reas terve meri. Käiguvahetus on lihtne, pööramisel töötaks rool nagu vastu ja käänakutel on temaga kaasas käinud vaimustust kerge mõista.
Sõitjateruumis on maas punased vaibad, istmekatetel punased triibud. Ei, need ei lähe kunagi moest! Olgu pealegi, et rooliratas näeb välja nagu kõrgetel pööretel destillaat kaheksakümnendate esteetikast. Tarbida omal vastutusel! Tänini pole vastust provokatiivsele küsimusele, kas prantslased suutsid teha parema GTI kui Volkswagen Golf. Leidub neid, kes peavad 205 GTI-d parimaks Prantsuse kuumpäraks üldse. Roolist tõustes ei taha ma nendega sõnakestki vaielda.