Yeti on surnud, elagu Škoda Karoq! Lõbus Yeti lõikas lokid maha, pani kulmurõnga riiulisse, tõmbas ülikonna selga ja hakkas täiskasvanuks. Nüüd hüütakse teda Karoqiks.
Sõiduproov. Škoda Karoq: kas selle aasta müügihitt?
Mulle meeldis Škoda Yeti. Meeldis väga, sest tänapäeva üksteisest raskesti eristuvate sõidukite seas torkas ta silma julge disaini, suutlikkuse ja omas klassis harukordse praktilisusega. Yeti on seni ainus sõiduk, mille ahjusoojalt soetamist kaalunud olen. Mõistliku hinna eest oleks kätte tulnud väga palju autot. Paraku on Yeti kaheksa aastat kestnud võidukäik nüüd läbi ja koht tuleb vabastada nooremale põlvkonnale. Kas Karoq saab teatepulga üle võtmisega hakkama?
Ei ning jah. Olgu kohe öeldud, et üldjoontes saab järgnev olema kiidulaul, ja ma arvan, et 2018. aasta jooksul näeme Karoqi õigustatult oma turusegmendi liidripositsioonile liikumas. Karoq on kindla peale mäng. Mõistusega investeering tagasihoidliku tootlikkusega turvalisse fondi. Ei mingeid liigseid riske. Škoda võtab panga.
See toobki meid Karoqi peamise miinuse juurde. Beebi-Kodiaq on pisut iseloomutu ja sulandub kogu oma tubliduse ja usinuse juures – mida on tõesti palju – sundimatult klassikaaslaste ühetaolisse massi. Vaadates hämaral tänaval tema kontuure, jääb olemata Yetist tuttav silmapilkne äratundmismoment. Ka roolis silmi sulgedes võib end hetkeks mõelda ükskõik millise klassivenna kokpitti. VAG grupp on Karoqi kujustades läinud turvalise keskpärasuse teed. Kuigi kahtlemata on tegemist nägusa isendiga, ei leia Karoqi kujustusest seda julget soovi eristuda, mis Yeti tähelennule kindlasti teed sillutas. Karoq on pisike Kodiaq. Ta ei tahagi olla midagi enamat või uut, piisab klassi liidri rollistki.
Inimesel, kellele auto on ennekõike tarbeese, nagu naelapüss või lokitangid, ei olegi enam iial ühtki teist vaja.
Seda liidrirolli on Karoq kahmamas täie tõsidusega. Inimesel, kellele auto on ennekõike tarbeese, nagu naelapüss või lokitangid, ei olegi enam iial ühtki teist vaja. Garantiiaja lõppedes järgmine Karoq ette ja nii võibki rahulikult tiksuma jääda – see automure on nüüd igaveseks murtud. Jah, Karoq on tõesti nii funktsionaalne.
Nelikveoline Karoq oma 172 mm kliirensi, suhteliselt lühikese telgede vahe ja arvukate elektrooniliste abidega on maastikul väga muljetavaldav. Öeldakse, et loll suudab tankigi kohapeal katusele keerata, aga sisetunne ütleb, et oludesse, kus Karoq teelt maha keerates jänni jääks, ronitakse siiski vaid 4x4 raskekaallastega. Tavaoludes – lumes, mudas, liivas – Karoq kindlasti hätta ei jää ning tubli väikemaastur andis proovirajal nii mõneski kohas suurele Kodiaqilegi silmad ette.
Ma ei peatu pikemalt mootorivalikul, siin puuduvad rabavad üllatused. Saada on suurem ja väiksem turboülelaadimisega bensiinimootor ja – üllatus, üllatus – suurem ja väiksem turboülelaadimisega diiselmootor. Kõik proovitud variandid kombinatsioonis 7-käigulise DSG automaatkäigukastiga tulid 1393 kg kaaluva Karoqi edasi liigutamisega toime täiesti rahuldavalt ja vaevalt on oodata üllatusi ka kütusekulu juures. Klassikaline VAG-grupp.
Maanteel aga üllatab väike Škoda mugavusega. Nagu sõidaks nelikveolise padja otsas. Isegi Karoqi tavavedrustus on tuntavalt pehmem kui näiteks Seat Atecal, millega Karoq platvormi jagab, ja kindlasti kahandab see veidi sõidurõõmu – aga Karoq ei ole mõeldudki olema sportauto ega pühapäevakruiiser. Ringrada tegi ta pisut kohmetukski. Pigem tasub Karoqist mõelda kui tuhande taskuga matkamehevestist.
See paralleel saab selgemaks kohe, kui sõitjateruumi istuda. Püha taevas, kui praktiline kõik on! Parkimispileti klambrist vihmavarjuhoidjani kõrvalistuja istme all – funktsionaalsus ennekõike. Ent imetlusväärne on, et vaatamata kogu praktilisusele on Karoqi sõitjateruum väga meeldiv paik. Disainikeeleks näib olevat valitud minimal ja see koos kvaliteetsete materjalide ja asjade loogilise paigutusega jätab Karoqist kallima hinnaklassi sõiduki mulje. Istmed on mugavad, ruumi metsikult, ja ka mootori kõrgematel pööretel on sõitjateruumis üpris vaikne. Kogu Karoqi olemus tahaks justkui öelda, et stressamise aeg on läbi. Nüüd tohib rahulikult võtta.
Aga kogu see funktsionaalsus... Škoda väitel on Karoqi sisemuses peidus enam kui 19 praktilist panipaika ja me pole veel jõudnud tema peotriki, tagumise Vario-Flex istmetereanigi. Kõikjalt kumab läbi püüd valmistada kõigi aegade kõige praktilisemat sõidukit. Eraldi välja toomist väärivad tankimisluugi siseküljele kinnitatud lumekaabits (tulevikus koos rehvimustri sügavuse mõõdikuga), klapplauad esiistmete seljatugede tagaküljel, väike kaasavõetav leedlambike pakiruumis, elektriajamiga tagaluuk, mis jalavibutuse peale ise avaneb, ja... nimekiri läheks lihtsalt liiga pikaks ja ma tahan veel tagaistmetest rääkida.
Nagu Yeti ja Roomster muistse, lubab ka Karoq tagumise istmeterea autost täielikult välja tõsta, misjärel toimub metamorfoos elegantseks kaubikuks, ja nüüd mahub tekkinud kongi 1810 liitri jagu kraami. Iga istet on võimalik tõsta välja ka eraldi ja näiteks keskmise istme eemaldamine võimaldab äärmisi 80 mm võrra sissepoole nihutada. See teeb tagaistmel reisimise kahtlemata mugavamaks. Samuti on võimalik muuta keskmise istme seljatugi luksuslikult laiaks topsihoidjatega käetoeks. Kõik istmed omakorda liiguvad pikisuunas 150 mm ja lubavad seljatoe kallet 13,1 kraadi võrra muuta. Nii praktiline!
Paindlikkus ja kohandatavus pea igaks olukorraks, mida see tagumine istmerida väga tabavalt illustreerib, teevad Škoda Karoqist vaieldamatult ühe tähelepanuväärseima tulija.
Škoda Karoq
1,5 TSI ACT DSG
Mootor: 1498 cm³, bensiin, turbo, 150 hj, 250 Nm
Sooritus: 8,6 s 0–100 km/h, 203 km/h
Jõuülekanne: 7 käiku, automaatne, nelikvedu.
Kulu: 5,6–5,4 l/100 km, 127–123 g/km CO2
Mass: 1393 kg
Hind: Alates 19 600 eurost