Kodanik süüdistab peaminister Ratast jahmatava mobiiliarve põhjustamises
Lisatud Ratase büroo kommentaar

Mobiil-ID

FOTO: Mihkel Maripuu

Eesti kodanikust naine süüdistab peaminister Jüri Ratast oma suures mobiiliarves, kuna selle põhjustajaks on just peaministri agiteerimise tulemusel kasutusele võetud mobiil-ID teenus.

Just peaminister Jüri Ratas oli esimesena see, kes möödunud augustis lahvatanud ID-kaardi kriisi ajal kutsus kõiki Eesti elanikke võtma ID-kaardi kõrval kasutusele ka teine tuvastusvahend mobiil-ID. Ka see on riiklikult tunnustatud tuvastusvahend ning kümned tuhanded inimesed selle tõesti kasutusele võtsid ning ei peljanud seejuures 12-eurost aastatasu, kirjutab rus.postimees.ee

Portaali lugeja Galina oli üks neist ning nüüd on tema see, kes süüdistab nii peaminister Jüri Ratast kui mobiilioperaator Teliat oodatust märksa kallima teenuse pealesurumises.

«Ajakirjandus kirjutab pidevalt, kuidas riik meist hoolib. Peagi kaovad kasutuselt pangakaardid, tõsteti miinimumpalka, lasteaias on kõik tasuta, lahendati ka ID-kaardi probleem. Kuid tegelikkuses ei vasta kõik tõele,» ütles Galina.

Nimelt avastas ta välismaal reisil olles suure ehmatusega Telia iseteenindusportaalis, et tema jooksev mobiiliarve on ootamatult kasvanud 205 euro suuruseks. Kasv eelmise kuuga võrreldes oli näiteks 74 eurot.

Teliasse pöördumise järel sai selgeks, et üüratu arve olevat põhjustanud välismaalt saadetud SMSid. Kuna ta ühtegi sõnumit tegelikult saatnud polnud, siis ähvardas ta Teliat politseiga. Alles seejärel saabus tegelik tõde: suure arve põhjuseks oli mobiil-ID.

«Kui ma Telias lepingut sõlmisin, siis ei öeldi mulle, et mult võetakse vaid kuutasu, ka siis, kui olen välismaal. Tegelikkuses selgus, et iga kord panka sisenedes, dokumente allkirjastades ja ülekandeid tehes tuli mul alati maksta 1,32 eurot Teliale,» rääkis Galina.

Ta pöördus Telia poole nõudega saadud arve tühistada ning ka peaminister Jüri Ratase poole.

«Riik on peaminister Ratase näol oma kodanikke petnud ning määrinud neile kaela kalli teenuse,» selgitas ta.

Peaministrilt on aga siiani vastus saamata.

Portaalile rus.postimees.ee teatas Jüri Ratase büroo täna õhtupoolikul, et mobiilsideoperaatorid on lepingu sõlmisel kohustatud klientidele iga teenuse kasutamise tasu selgitama, sealjuures nende välismaal kasutamisel.

«Kui klient avastab selle tagantjärele, siis on tegemist ilmselge kommunikatsiooniprobleemiga – kas klienti pole informeeritud või ei pööranud ta sellele ise tähelepanu,» seisab büroo vastuses.

Mobiil-ID kasutab isiku tuvastamiseks veebis kõige tavalisemat SMSi. Seega saadab kasutaja mobiiltelefon iga PIN1 või PIN2 sisestamisel SMS-i teenuseosutaja SK ID Solutions serveritele. Kasutajal tuleb aga tasuda SMS-i hind oma mobiilioperaatorile.

Kui mullu septembris oli mobiilID kasutajaid 134 000, siis praegu on see näitaja ligi 156 000.

Tagasi üles