Kes kaitseb näiteks Eesti Energia elektrijaamu rünnakute tõrjel siis, kui nende enda IT-üksus sellega enam hakkama ei saa?
Kuigi seadus näeb ette, et elutähtsa teenuse osutaja peab tagama enda süsteemide turvalisuse, saab ettevõte vajadusel pöörduda oma siseste protsesside toetamiseks ja abi saamiseks RIA poole. Meil on omakorda võimalus kaasata elutähtsa teenuse toetamiseks Kaitseliidu küberkaitseüksust.
-Kas Eestis korraldatakse aeg-ajalt suuremahulisi küberkaitseharjutusi?
Eestis korraldatakse erinevaid riigisiseseid ja rahvusvahelisi küberõppusi igal aastal. RIA eestvedamisel ning osalusel toimus näiteks mullu kümmekond sellist õppust, sel aastal on plaanis korraldada ja osaleda vähemalt samal hulgal õppustel. Märkimist väärivad kindlasti üleeuroopaline küberõppus Cyber Europe ja NATO küberõppus Cyber Coalition. Teiste hulgas on ka erinevad asutustevahelised ja elutähtsate teenuste osutajaid kaasavad küberõppused, samuti on küberkomponent saanud lahutamatuks osaks muudes laiemaid stsenaariume läbi harjutavates õppustes.
Kübervahendid pole Venemaale eesmärk omaette
Maarja Naagel
NATO Küberkaitsekoostöö Keskuse teadur
Viimaste aastate suuremate küberintsidentide nagu WannaCry ja NotPetya lunavara juhtumid või katsed mõjutada kübervahendite abil USA ja Prantsusmaa valimistulemusi on olnud paljudele riikidele äratuskellaks, et asuda tõsisemalt tegutsema ulatusliku mõjuga küberintsidentide ennetamise ja lahendamise valmisoleku parandamisega.
Rahvusvahelise õiguse seisukohast on oluline, et mitmed riigid on oma tehniliste ja luureallikate põhjal avalikult välja öelnud, et nende intsidentide taga olid konkreetsed riigid. USA omistas WannaCry pahavara Põhja-Koreale. NotPetya pahavara on nii USA kui UK omistanud Venemaale. Mainitud valimistesse sekkumised on samuti omistatud Venemaale. Sellised avalikud väljaütlemised saadavad selge sõnumi, et arusaamine, et internetis võib anonüümsena ja jälgi jätmata teisi riike kahjustavaid teguseid toime panna, on sügavalt ekslik.
Valimistesse sekkumise katsed näitavad ilmekalt, et kübervahendite kasutamine ei ole Venemaa jaoks eesmärk omaette, vaid need on osa mõjutusvahendite arsenalist. Tegu on järjekordse näitega paljuräägitud hübriidkonfliktist, kus kombineerituna kasutatakse küber-, infosõja ja diplomaatilisi vahendeid ning taamal toimuvad jõudemonstratsioonid konventsionaalsete sõjaliste võimetega (suured sõjalised õppused, sõjalised konfliktid Ida-Ukrainas ja Süürias).
Venemaa tunneb end mugavalt tegutsedes hallis alas ja teeb ise segadust luues palju selleks, et hall ala oleks võimalikult lai. NATO ja selle liikmeriikide ülesanne on selgust luua, näiteks selgitades, mida rahvusvaheline õigus selliste ja võimalike suuremate sekkumiste kohta ütleb. See on ka põhjus, miks NATO on riigi- ja valitsusjuhtide tippkohtumise tasemel väga selgelt välja öelnud, et küberrünne võib kaasa tuua artikkel 5 rakendamise ja samuti, et NATO kaitseb end ka küberruumis samaväärselt nagu maal, õhus ja merel. Sellele lisaks on NATOs ja liikmesriikides käimas praktilised tegevused küberkaitse võimekuse arendamiseks ja tagamiseks. Muuhulgas otsustati eelmisel NATO kaitseministrite kohtumisel asutada NATO küberoperatsioonide keskus. Eespool kirjeldatud intsidentide avalik omistamine on samuti hea näide selguse loomisest.
Venemaa-taolise vastase juures on oluline lasta end mitte eksitada mõttega, et kübervõimed ja hübriidkonflikt vastanduvad konventsionaalsele konfliktile. Uute ohtude teadvustamise ja nende vastu valmisoleku edendamise juures ei tohi konventsionaalset kaitsevõimet unarusse jätta. Vastane, kes soovib oma mõjuvõimu teiste üle kehtestada ja laiendada, teeb seda kõigi talle kättesaadavate viisidega. Hübriidkonflikti olemus seisnebki kõigi vahendite, nii sõjaliste kui mittesõjaliste kasutamises kombineerituna.
Küberruumi puudutava rahvusvahelise õiguse osas on riikidele heaks abivahendiks Tallinna käsiraamat (Tallinn Manual 2.0), mille on koostanud grupp rahvusvahelise õiguse eksperte. See ei esinda NATO ega ühegi riigi seisukohti, vaid on grupi rahvusvahelise õiguse praktikute ja akadeemikute sõltumatu vaade sellele, kuidas olemasolevad rahvusvahelise õiguse normid küberruumis kohalduvad. Selle analüüsi abil saavad riikide õigusnõunikud, kes oma poliitilisi juhte seisukohtade kujundamisel nõustavad, anda paremini informeeritud nõu. Samuti tuuakse käsiraamatus välja kitsaskohad, kus riigid oma praktikaga õigust edasi arendada saavad. Nagu intsidentide rohkus näitab, siis praktikast puudust ei ole.
Microsofti algatus nn Genfi digikonventsiooniks ja põhjendused näidetega elust enesest on igati mõistetavad. Tänast rahvusvaheliste suhete reaalsust vaadates on siiski ebarealistlik, et riikidel oleks lähiajal poliitilist valmisolekut uutes õiguslikult siduvates normides kokku leppida. Seda näitab juba ainuüksi asjaolu, et jutt käib väga erinevatest kontseptsioonidest – küberkaitse lääneriikide poolt ja infojulgeolek Venemaa ja Hiina poolt. Küll aga tuleb nn pehmemates formaatides tegevust jätkata, et leida ühisosa vähem vastuolulistes teemades.