Mis vahe on Mobiil-ID ja Smart-ID teenustel ning kas need asendavad „päris“ ID-kaarti?

, Digitarga kaasautor
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Google

Seoses pankade otsusega peatselt paroolikaardid lõplikult kasutusest kõrvaldada ning meenutades hiljutisi ID-kaartide probleeme, on paslik veelkord üle vaadata mis vahe on Mobiil-ID ja Smart-ID teenustel. Samuti on kasulik meelde tuletada, kas ja kuidas need teenused nii-öelda päris ID-kaarti asendavad, kirjutab Mart Laanemägi tehnoloogiaportaalist Digitark.

MIS ON MOBIIL-ID?

Mobiil-ID on tegelikult üsna vana ja tuntud ning seda kasutab ca 160 000 inimest. Kohe alustuseks võib lihtsustatult öelda, et Mobiil-ID asendab suures osas ID-kaarti ning sellega saab teha samu digitaalseid toiminguid nagu ID-kaardiga. See tähendab, et Mobiil-ID on riigi poolt aktsepteeritud digitaalne isikutunnistus ning selle abil antud allkiri on võrdne omakäeliselt kirjutatud allkirjaga. Ehk siis võimalik on allkirjastada dokumente ja ka näiteks valimistel hääletada. Samuti saab Mobiil-ID abil end tuvastada erinevatesse keskkondadesse, nagu pangad, riigiametid jne., sisselogimisel.

KUIDAS SAADA?

Mobiil-ID kaustuselevõtuks on esimese sammuna vaja vastavat SIM-kaarti. Selleks tuleb ühes võtta oma isikut tõendav dokument ja pöörduda oma mobiilioperaatori poole. Sealt väljastatakse Mobiil-ID toega SIM kaart koos PIN koodidega – PIN1 autentimiseks ja PIN2 allkirjastamiseks. Seejärel tuleb teenus politsei lehel aktiveerida. Oluline nüanss on siinjuures see, et aktiveerimiseks on vaja kehtivat ID-kaarti koos selle koodidega. Kuid kui Mobiil-ID on kord aktiveeritud, siis edaspidisteks toiminguteks enam ID-kaarti vaja ei lähe.

KUIDAS TÖÖTAB?

Mobiil-ID toimib nii nuti- kui nuputelefonide aga ka tahvelarvutitega.Telefonidesse mingisugust eraldi tarkvara laadida vaja ei ole ning vaja ei ole ka internetiühendust, kuna taustal vahetab telefon teenusepakkujaga sms-se. Iga kasutuskoraga saadetakse neid kaks tükki. Reaalselt näeb teenuse kasutamine välja nii, et näiteks panka logimisel, tuleb oma autentimisviisiks valida mobiil-ID ning sisestada ilmunud aknasse kasutajatunnus ja oma telefoninumber. Seejärel saadetakse telefonile koos kontrollkoodiga, mis peab ühtima panga lehel kuvatavaga, teavitus Mobiil-ID PIN1 sisestamiseks ning kui sisestatud kood on õige, siis ongi toiming tehtud. Kui seejärel tuleb pangas teha ka ülekanne, siis kinnitamiseks küsitakse samal teel PIN2 koodi. Mobiil-ID abil saab allkirjastada ka arvutis olevaid dokumente, kuid sellisel juhul peab arvutisse olema laetud ID kaardi tarkvara. Ehk siis see sama millega saab kasutada ka ID-kaarti. Allkirja andmisel tuleb teha vaid vastav valik, kas ID-kaart, või Mobiil-ID.

Seega asendab Mobiil-ID digitaalsete toimingute osas ID-kaarti. Selle kasutamiseks vajad vaid oma telefoni ning kuna see on tavaliselt alati käepärast, on nimetatud variant sageli mugavam võrreldes ID-kaardi otsimise ja lugejasse pistmisega. Eriti olukordades kus ID-kaart võib küll käepärast olla, kuid selle lugejat mitte.

HEA TEADA

Mobiil-ID teenus töötab nii Eesti kui välismaal. Teenuse toimimiseks piisab vaid mobiililevi olemasolust. Mobiil-ID on seotud kindla inimesega ja igaühel saab olla ainult üks Mobiil-ID. Teenuse kuumakse on 1€ kuid Mobiil-ID enda kasutamine on tasuta. Välja arvatud välisriikides, kus sõltuvalt paketist võib lisanduda tasu sms-de eest.

Mis on Smart-ID ja mis vahe on sellel Mobiil-ID`ga, vaata Digitargast.

Digitark.ee/SAADE räägib tehnoloogiast ja inimestest selle taga – vaata ja mõtle kaasa!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles