FOTO: Google

Seoses pankade otsusega peatselt paroolikaardid lõplikult kasutusest kõrvaldada ning meenutades hiljutisi ID-kaartide probleeme, on paslik veelkord üle vaadata mis vahe on Mobiil-ID ja Smart-ID teenustel. Samuti on kasulik meelde tuletada, kas ja kuidas need teenused nii-öelda päris ID-kaarti asendavad, kirjutab Mart Laanemägi tehnoloogiaportaalist Digitark.

MIS ON MOBIIL-ID?

Mobiil-ID on tegelikult üsna vana ja tuntud ning seda kasutab ca 160 000 inimest. Kohe alustuseks võib lihtsustatult öelda, et Mobiil-ID asendab suures osas ID-kaarti ning sellega saab teha samu digitaalseid toiminguid nagu ID-kaardiga. See tähendab, et Mobiil-ID on riigi poolt aktsepteeritud digitaalne isikutunnistus ning selle abil antud allkiri on võrdne omakäeliselt kirjutatud allkirjaga. Ehk siis võimalik on allkirjastada dokumente ja ka näiteks valimistel hääletada. Samuti saab Mobiil-ID abil end tuvastada erinevatesse keskkondadesse, nagu pangad, riigiametid jne., sisselogimisel.

KUIDAS SAADA?

Mobiil-ID kaustuselevõtuks on esimese sammuna vaja vastavat SIM-kaarti. Selleks tuleb ühes võtta oma isikut tõendav dokument ja pöörduda oma mobiilioperaatori poole. Sealt väljastatakse Mobiil-ID toega SIM kaart koos PIN koodidega – PIN1 autentimiseks ja PIN2 allkirjastamiseks. Seejärel tuleb teenus politsei lehel aktiveerida. Oluline nüanss on siinjuures see, et aktiveerimiseks on vaja kehtivat ID-kaarti koos selle koodidega. Kuid kui Mobiil-ID on kord aktiveeritud, siis edaspidisteks toiminguteks enam ID-kaarti vaja ei lähe.

KUIDAS TÖÖTAB?

Mobiil-ID toimib nii nuti- kui nuputelefonide aga ka tahvelarvutitega.Telefonidesse mingisugust eraldi tarkvara laadida vaja ei ole ning vaja ei ole ka internetiühendust, kuna taustal vahetab telefon teenusepakkujaga sms-se. Iga kasutuskoraga saadetakse neid kaks tükki. Reaalselt näeb teenuse kasutamine välja nii, et näiteks panka logimisel, tuleb oma autentimisviisiks valida mobiil-ID ning sisestada ilmunud aknasse kasutajatunnus ja oma telefoninumber. Seejärel saadetakse telefonile koos kontrollkoodiga, mis peab ühtima panga lehel kuvatavaga, teavitus Mobiil-ID PIN1 sisestamiseks ning kui sisestatud kood on õige, siis ongi toiming tehtud. Kui seejärel tuleb pangas teha ka ülekanne, siis kinnitamiseks küsitakse samal teel PIN2 koodi. Mobiil-ID abil saab allkirjastada ka arvutis olevaid dokumente, kuid sellisel juhul peab arvutisse olema laetud ID kaardi tarkvara. Ehk siis see sama millega saab kasutada ka ID-kaarti. Allkirja andmisel tuleb teha vaid vastav valik, kas ID-kaart, või Mobiil-ID.

Seega asendab Mobiil-ID digitaalsete toimingute osas ID-kaarti. Selle kasutamiseks vajad vaid oma telefoni ning kuna see on tavaliselt alati käepärast, on nimetatud variant sageli mugavam võrreldes ID-kaardi otsimise ja lugejasse pistmisega. Eriti olukordades kus ID-kaart võib küll käepärast olla, kuid selle lugejat mitte.

HEA TEADA

Mobiil-ID teenus töötab nii Eesti kui välismaal. Teenuse toimimiseks piisab vaid mobiililevi olemasolust. Mobiil-ID on seotud kindla inimesega ja igaühel saab olla ainult üks Mobiil-ID. Teenuse kuumakse on 1€ kuid Mobiil-ID enda kasutamine on tasuta. Välja arvatud välisriikides, kus sõltuvalt paketist võib lisanduda tasu sms-de eest.

Mis on Smart-ID ja mis vahe on sellel Mobiil-ID`ga, vaata Digitargast.

Digitark.ee/SAADE räägib tehnoloogiast ja inimestest selle taga – vaata ja mõtle kaasa!