Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Tallinnast elektriautodega Monte Carlosse!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Adele Pao
Copy
Elektriautode maraton Tallinnas
Elektriautode maraton Tallinnas Foto: Stanislav Moshkov/ Naisteleht

2. juunil stardib Tallinnast Estonia teatri eest maailma pikima distantsiga elektriautode maraton «Tallinn – Monte Carlo 2011 Electric Marathon», mille avab Monaco prints Albert II. Prints stardib ka ise ja seda Eestis ehitatud elektrilise Pobedaga, vahendab Whatcar.

Tallinna – Monte Carlo ralli ei ole iseenesest uus nähtus. Juba 1930. aastal startis esimest korda Tallinna – Monte Carlo tähesõit, mis toonaseid autosid ja olematuid teeolusid arvestades oli paras katsumus. 1937. aastal omistati sellel rallil Karl Siitanile südi osalemise eest karikas, mida antakse tänaseni rändkarikana välja välismaistel võistlustel parima tulemuse saavutanud ralliekipaažile.

Küll aga on täiesti esmakordne kogu maailmas, et sedavõrd pikka etappi asuvad sõitma elektriautod ning korraldajatel on kavas see sündmus talletada ka Guinessi rekorditeraamatusse.

«See ei saa olema ralli selle sõna otseses mõttes, ehk kes esimesena finišisse jõuab. Siin käib mäng täpsuse peale, kus tuleb arvestada nii aja- kui ka energiakulu,» tunnistab maratoni peakorraldaja, Monaco aukonsul Eestis, Jüri Tamm, kes samal põhjusel asendas ka ürituse nimes esialgu figureerinud sõna «rally», sõnaga «marathon». «Sõit toimub tavaliikluses liikluseeskirju järgides. Võitjaks osutub see auto, mis täpselt etteantud ajal finišisse jõuab. Iga varasem tulek või hilinemine toob miinuspunkte.»

Proloog Tallinnas

Pidulik start antakse maratonile 2. juunil, kell 13.30 Tallinnas, Estonia teatri ees ning teiste seas stardib Eestis ehitatud elektrilise Pobeda roolis ka Monaco prints Albert II, kes on suur elektriautode austaja ning kogu ettevõtmise protežee.

Tallinnas toimuv on mitteametlik eeletapp, ehk proloog, mis on umbes 17 kilomeetrit pikk ja see vahemaa tuleb läbida 34 minutiga. Selle aja sõitis eile teise Eestis ehitatud elektriautoga, ZEV Seven, võistlejatele ette endine rallisõitja Urmo Aava. Proloogist saavad osa võtta kõik eestlased, kellel on täiselektriline auto. Hübriide ja plug-in-autosid maratonile ei lubata.

Proloog kulgeb ümber Tallinna vanalinna Piritale, kus sõidetakse ring ajaloolisel Kalevi ringrajal ja seejärel suundutakse tagasi kesklinna, Rotermanni kvartalisse, kus asub finiš.

Samas toimub kuni õhtuni rahvaüritus, kus on erinevad moodsaid tehnoloogiaid tutvustavad väljapanekud, pealtvaatajad saavad teha osalevate autodega lähemalt tutvust. Seejärel viiakse osalevad autod kõrvalasuva hotelli maa-alusesse parklasse laadima, et järgmisel hommikul asuda teele maratoni esimesele ametlikule etapile.

Kümme päeva ja 27 etappi

Maraton kestab ühtekokku kümme päeva, kokku on 27 etappi, mille kogupikkuseks 3167 kilomeetrit, sellest maismaad 2761 kilomeetrit. Läbitakse 27 linna ja kaheksa erinevat riiki. Eestist osaleb rallil esialgsetel andmetel kolm meeskonda.

Esimene ametlik etapp on Tallinn-Helsingi, ehk Tallinki laevaga Helsingisse sõit, kus antakse start teisele 168,2 kilomeetrit pikale etapile Helsingi-Turu. Turus minnakse taas Tallinki laevale ning sõidetakse Stockholmi. Laevasõitude vältel on osalejatel võimalus ka elektriautode akusid laadida. Stockholmist sõidetakse Norköppingisse, sealt Jonköpingisse, edasi läbi Taani Lüübekisse, sealt edasi Hamburg, Hannover, Frankfurt, Baden-Baden, Zürich, Bern, Lausanne, Genf, Torino ja lõpuks 11. juuniks Vahemere äärde Monte Carlosse välja. Ehk kümne päevaga Läänemerest Vahemereni.

Kogu ralli vältel on tagatud 12 elektriauto laadimine kaasasveetava kiirlaadimisjaama kaudu. Jüri Tamme sõnul on korraldajatel kõikide etappide vahel eelkokkulepped, et neile võimaldatakse ligipääs 380 V elektrivõrgule, mille kaudu saavad kiirkorras laetud kuni tosin elektriautot. Üksikutel etappidel võivad kaasa lüüa kõik kohalikud elektriautode omanikud, kuid nemad peavad oma autode laadimise eest juba ise hoolt kandma.

Samas tunnistas Jüri Tamm eilsel pressikonverentsil, et tõenäoliselt tosinat autot nad siiski kokku ei saa. «Reaalne osalejate arv saab olema ilmselt kuus-seitse autot, kuid tulevikus see arv kasvab kindlasti. Ka 1930. aastal startis esimest korda vaid mõni üksik auto.»

Tesla rent maksab 10 000 eurot

Selleks, et rallil osaleda, saavad soovijad rentida Šveitsi autorendifirmalt elektrilise sportauto Tesla, kuid siin hinnaalandust ei tehta: šveitslaste rendihind Teslale on 1000 eurot ööpäevas ja sama hind kehtib ka neile, kes soovivad nende rendiautoga mõnel rallietapil osaleda. Kogu ralliks Tesla rentimine maksab 10 000 eurot.

Jüri Tamme sõnul ei pruugi siiski ka rendiauto leidmine enam väga lihtne olla, sest kogu Euroopas on vaid 300-400 Teslat. Teiste autodega aga rallit läbi sõita ei õnnestu, sest nii mõnigi etapp on pikem, kui 150 kilomeetrit, mis on näiteks Mitsubishi i-Mievi ja tema sõsarate võimetepiir. Tesla suudab ühe laadimiskorraga läbida aga 280 kilomeetrit.

Maratoni peamiseks eesmärgiks on Tamme sõnul elektriautonduse kui tuleviku propageerimine, ning see maraton ei jää kindlasti viimaseks. «Vastupidi, see on alles algus ja juba järgmiseks aastaks loodame pääseda Rahvusvahelise Autospordi Föderatsiooni FIA ametlikku kalendrisse ja tänavune sõit ongi mõnes mõttes FIA prooviüritus. Selle põhjal koostatakse raport ja tehakse ettepanekud võistlusmäärustusse,» selgitas Tamm, kelle sõnul saab kogu sõit olema jälgitav ka satelliitseadmete ning arvuti vahendusel.
 

Märksõnad

Tagasi üles