Ratturid, tehke ennast pimedas nähtavaks!
Viimastel aastatel on talve saabumine lükkunud üha edasi ja sügis vältab tavapärasest kauem. Rattaspordi sõpradele teeb see trend ainult heameelt. Samas on jätkuvalt suur nende ratturite hulk, kes ei kasuta sügisel trenni tehes või rattaga tänavatel liigeldes helkureid või tulesid.
Tuleb tõdeda, et vähesed rattaostjad lisavad rattaeelarvesse automaatselt ohutusvarustuse. Kiiver on ratturi puhul iseenesestmõistetav mistahes aastaajal, rattatuled aga muutuvad hädavajalikuks just ajal, mil suurem osa päevast on hämar, sompus, vihmane või pime.
Rattatuled on ratta enda ja inimese tervise või elu kõrval üsna tühine väljaminek, seega ei tohiks nende ostust kokkuhoiu nimel mingil juhul loobuda.
Jalgratturid on tihti varmad süüdistama sügispimeduses juhtunud õnnetustes autojuhte, kuid tegelikult on õnnetuses pahatihti süüdi ratturid ise, kes ei tee piisavalt selleks, et autojuht neid õigeaegselt piisavalt hästi näeks.
Tänavavalgustitele lootma jääda ei maksa - nendest rattasõitjale tähelepanu pööramiseks pimedas või vihmas ei piisa. Sügisene rattur hoolitsegu selle eest, et täidetud oleks kolm tingimust - helkurite, erksates värvides riiete ja valgustite olemasolu.
Rattahelkurid kuuluvad reeglina rataste standardvarustusse ning ka spetsiaalsed rattarõivad on varustatud helkurribadega autojuhi jaoks kõige paremini nähtavatel rõivaosadel.
Rattarõivaid ostes tuleks eelistada kirevamaid värve, mis torkavad juhtidele autotulede valguses paremini silma. Tavalistes spordirõivastes liiklev rattur aga peaks hankima endale helkurvesti, mis nii oma värvi kui laiade helkurribade tõttu on pimeduses autojuhtidele väga selgelt nähtav.
Kaasaegsed lambid on väga intensiivsed - nendega varustatud ratturit märkab autojuht pimeduses sageli isegi paremini kui heledal suvepäeval. Kui pidev valgusvihk näitab pimeduses teed ratturile endale, siis autojuhtide ja vastusõitvate ratturite tähelepanu äratamiseks tasub kasutada vilkuvat valgust.
Metsateedel sõites peab rattur samuti kasutama valgusteid - mitte ainult endale tee näitamiseks, vaid ka vastusõitvate ratturite tähelepanu püüdmiseks. Nii annab puude vahelt paistev intensiivne valgusvihk ratturile märku, et käänaku tagant läheneb teine rattur ja kokkupõrkest hoidumiseks tuleb hoog maha võtta.
Valgusti peab olema nii rattalenksu kui ka sadulaposti küljes - seal vilkudes hakkab ta tagant lähenevatele autojuhtidele juba kaugelt silma. Rattapoodides on saadaval ka kiivri külge kinnitatavad lambid, mis suunavad valgusvihu just sinna, kuhu rattur vaatab.
Selle abil näeb kiivrile kinnitatud lambi valgust ka küljelt lähenev autojuht või teine rattur, kelle poole sõitja eeldatavasti vaatab.
Rattahooaeg kestab tõenäoliselt veel vähemalt kolm nädalat, kes aga soovib, võib naelrehvide abil aastaringselt rattaspordiga tegeleda.
Sügispimeduses peaksid loomulikult kõik liiklejad - autojuhid, mootorratturid, rollerijuhid, jalgratturid ning ka jalakäijad - üksteise suhtes erilist austust üles näitama.
Kuid ratturitel peaks siiski niipalju taipu jätkuma, et oma ohutuse eest maksimaalselt ise hoolt kanda. Sest kui inimene ise oma elu ei väärtusta, siis ei saa ta seda ka teistelt eeldada.