Nendest astuvad välja Lääne kroonitud ja kroonimata küberkuningad: endine USA küberdiplomaatia juht Christopher Painter, Valge Maja erakonsultatsioonifirma vastu vahetanud USA endine kübertsaar Michael Daniel, mõjukad mõttekodade ja ülikoolide kübersuundade juhid.
Kohal on isegi David Petraeus, endine Luure Keskagentuuri direktor. Ka tema majesteet, nagu paljud meie endisele presidendile Toomas Hendrik Ilvesele harjunud viitama, on taas vanematekodus.
Tallinnas toimub sel nädalal rekordarv küberjulgeolekuüritusi. NATO küberkaitsekeskus tähistab oma iga-aastase CyCon-nimelise konverentsi kümnendat aastapäeva. CyCon Xile sekundeerivad e-Riigi Akadeemia korraldatud Tallinna e-valitsemise konverents ja Müncheni Julgeolekukonverentsi küberjulgeolekutippkohtumine. Konverentside vahele mahub ka Microsofti kõrvalüritus ülemaailmsete kübernormide teemal.
Jääb mulje, et Eesti-nimelises kübersuurriigis tehakse maailmatasandi otsuseid.
CyConi pikaaegse eestkõneleja president Ilvese sõnum on, et kui liberaalsed demokraatlikud riigid tahavad digitaalajastul ellu jääda, tuleb neil koonduda kaitsele. Kord demokraatia kehastuseks peetud infotehnoloogia näib olevat maailma päästerõnga rolli minetanud. Rõngast näivad sedakorda vajavat end IKTst sõltuvusse sättinud riigid.
Ometi, nagu võib näha rahvusvahelise õiguse paneeli teemadest, ei ole rõnga leiutamine lihtne. Küberoperatsioonid on ideaalne viis riikide poliitiliste huvide saavutamiseks traditsioonilisi rahvusvahelise õiguse piire riivamata.
Poliitiliselt on lääne piigid selles küsimuses Venemaa, Hiina, Iraani ja teiste tüüpiliste pahalaste vastu suunatud. Ometi tuleb NATO pealinnadel tõdeda, et nende endagi operatsioonilised huvid sunnivad neid õigusele läbi sõrmede vaatama.
Ka ei kiputa arutama, kuivõrd küberrünnete põhjus on lihtsalt nende võimalikkus – ehk siis liialt vähene tähelepanu elementaarsele IT-turvalisusele, mis lihtsalt ei kõla maailmas nii popilt kui küberjulgeolek. Nii on Euroopa Liidu ja NATO riigid lähemal vaatlusel eri seisukohtadel küsimuses kas ja kui palju on riigil endal kohustus küberründeid ennetada. Samuti lähevad arvamused lahku küsimuses, kas küberjulgeoleku tagamiseks on olulisem sõjalise või mittesõjalise kaitse võime.