Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Vormel-1 aitab kaasa elektriautode arengule

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Raigo Neudorf
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX.

Motospordimaailma juhid usuvad, et üleminek elektrivormelitele aitaks oluliselt kaasa elektriauto arengule, vahendab Tartu Ülikooli teadusuudiste portaal Novaator.ee.


Sellisele seisukohale on jõutud tänu vormel-1 autodes sel hooajal kasutusele võetud kineetilise energia taastuvsüsteemile (KERS).

Mercedese meeskonna mõjuvõimas tegevjuht Nick Fry on veendunud, et kunagi saab vormel-1 sarjast ainult elektriautode sari, kirjutas New Scientist.

Fry arvates tekib esmalt vormel-1 sarjaga paralleelselt tegutsev elektriautode sari, nagu näiteks Mani saarel peetaval mootorrataste TT-sarjal on eraldi võidusõidud elektrimootorratastele. Kuigi alguses heideti elektrimootorrataste TT-sarja üle nalja, on sellest tänaseks saanud väga arvestatav võistlus.

Vormel-1 autode KERS koosneb mootori veovõlli külge ühendatud generaatorist ja auto tagaosa all asuvatest liitiumioonakudest. Generaator konverteerib pidurdamisel vabaneva kineetilise energia elektrienergiaks, mida kasutatakse akude laadimiseks.

Ringi jooksul võib piloot nupulevajutusega vabastada 6,6 sekundiks 80 säilitatud lisahobujõudu, mis võimaldab ringiaega parandada umbes 0,2 sekundi võrra.

Vaatamata mõningatele KERSi kasutamisel esinenud probleemidele on see toiminud siiski oodatust paremini.

KERS mõjutab juba praegu maanteeautode juures kasutatavaid tehnoloogilisi lahendusi ning kogu vormel-1 sarja elektriautode sarjaks muutumisel oleks elektriautode arengule tõenäoliselt tohutu mõju.

Fry sõnul disainivad Mercedese vormel-1 auto KERSi insenerid juba praegu Mercedese tulevaste kõrgtehnoloogiliste maanteeautode jaoks mõeldud regeneratiivset pidurisüsteemi, millega pidurdamisel akut laetakse.

Ka 2013. aastal uut maismaa kiirusrekordit püüdva reaktiivauto Bloodhound SSC programmi eestvedaja Dan Johns leiab, et elektriautode vormel-1 sari aitaks liikuda keskkonnasõbralikumate tehnoloogiate suunas.

 

Tagasi üles