Kuigi KredExile on elektriauto ostu toetamiseks laekunud vaid kaheksa avaldust, tundvat uudsete masinate vastu huvi 10–15 inimest päevas.
Huvi elektriautode vastu kogub tasapisi hoogu
«Ainukeseks autoks ta ei kõlba, aga niikuinii oli plaanis osta üks auto juurde, et Tallinnas lapsi kooli viia ja ise tööl käia. Miks mitte elektriauto?» leidis äsja elektriauto ostuks KredExile toetuse avalduse esitanud Uno (52).
Mehe sõnul ta täishinna eest kindlasti elektriautot ei ostaks, aga koos 18 000-eurose toetusega langevat hind talutavuse piiri juurde. Väljavalitud Mitsubishi iMiEV maksab esinduses 36 000 eurot.
Uno ei arva, et elektriauto oleks mingisugune poolik auto.
Nagu tavaline auto
«Nagu tavaline korralik automaatkäigukastiga auto. Sõidab täpselt samuti ja pikkadeks sõitudeks on mul teine auto olemas,» põhjendas ta, kuid möönis, et talvel on sellega liikumine iseküsimus. «Tallinnas on talvel isegi maasturiga tegemist.»
Pealegi peab ta plussiks, et elektriautoga on Tallinnas, Tartus ja Pärnus paljudes kohtades parkimine ilma rahata. Laadimiseks on mehel oma maja, kus masin tuleb öösel kuueks-seitsmeks tunniks pistiku otsa jätta. Korrusmaja hoovis seda ilmselt teha ei saaks.
«Vastav pistik peab olema, et ta voolu tugevuse välja veaks,» teadis Uno. «Ta on meie standardi piiri peal, 16 amprit.»
Toetuse üks tingimus on see, et kasutatakse n-ö rohelist elektrit. See ei tähenda siiski, et maja taga hoovis peaks pöörlema tuulik või katust katma päikesepatarei, vaid ostma peab rohelise sertifikaadi.
KredExi energiasäästu projektijuht Heikki Parve selgitas, et rohelise elektri ostmiseks ei ole vaja liituda energiamüüjate roheenergia paketiga, sertifikaatide väljaandmiseks ja vahetamiseks on olemas rahvusvaheline süsteem.
See tähendab sisuliselt seda, et inimene võib autot laadida kus iganes, ka kodusest vooluvõrgust, aga iga kasutatud MWh eest peab ta ostma rohelise sertifikaadi. See on justkui indulgents, millega ostad end rohelisemaks.
Kaheksa sooviavaldust
«Sertifikaat maksab ligikaudu 2 eurot MWh. Arvestuslikult võiks elektriauto omanikul aastas kuluda 1–2 MWh elektrienergiat,» seletas Parve. «Sertifikaat ostetakse rahvusvaheliselt turult ning raha läheb müüjale.» KredEx annab toetuse saajale 5 MWh ulatuses rohesertifikaate kaasa.
Kui KredEx toetab kuni 500 auto ostu, on seni avaldusi laekunud vaid kaheksale masinale.
«Kui oleks siin saada näiteks viiekohaline Nissan, siis oleks ka avaldusi rohkem. Ta on suurem ikkagi,» pakkus Uno.
«Elektriauto on paljude jaoks uus toode ning sellega soovitakse enne ostmist rohkem tutvuda,» seletas Parve. «Teisena võib välja tuua Eestis saada olevate mudelite väikese valiku.»
Tegelikult aega on, sest auto ostu toetamist saab taotleda alles teist nädalat ning võimalus kestab kuni järgmise aasta lõpuni. Parve lisas, et augusti keskel algab teavituskampaania, mis peaks inimeste huvi elektriauto soetamise vastu suurendama.
Kui taotlusi on vähe, siis huvi tuntakse järjest enam. «Inimeste huvi toetuse menetlemise vastu on olnud suur,» kinnitas Parve. «Iga päev vastame keskmiselt 10–15 päringule ning ootame inimeste huvi kasvu.»
Autode võrdlus
• Kui elektriauto energiakulu on keskeltläbi 16 kWh / 100 km, siis see tähendab, et põlevkivist toodetud elektriga on CO2 intensiivsuseks 180–190 g CO2 kilomeetri kohta, mis on suhteliselt keskmise tänapäeva auto tulemus.
• Elektriauto.eu kodulehel on võrreldud tavaauto ja elektriauto kulusid. Täpsema arvutuskäigu leiad elektriauto.eu vanade uudiste rubriigi alt
Aastased kulud, kui sõita 1000 km kuus:
• Keskmine vedelkütusel töötav auto: 1512 (kütus) + 350 (hooldused) = 1862 eurot
• Elektriauto: 300 (laadimine) + 30 (hooldus) + 700 (pliiaku vahetus iga kolme aasta tagant, 2100 eurot aku) = 1030 eurot
• Kasutatavad liitiumakud on kallimad, kuid nende eluiga on elektriauto.eu andmetel 10–12 aastat.
Allikas: elektriauto.eu, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium