Kas elektriautod on pelgalt inetud mänguasjad?

Marina Lohk
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elektriauto Th!nk Genfi autonäitusel..
Elektriauto Th!nk Genfi autonäitusel.. Foto: AFP / Scanpix.

Elektriautodest on kujunenud arvamus kui ebaõnnestunud välimuse ja nõrga mootoriga mänguasjadest, millega on nõus sõitma vaid mingid friigid. Kuid on see siis tõesti nii?



Tegelikult on maailm jõudmas väga lähedale punktile, kus elektriautod ei jää paljudele sisepõlemismootoriga ametivendadele alla ei kiirenduse ega välimuse poolest, vahendab Tartu Ülikooli tehnoloogiaportaal

Novaator

The Guardiani.

Näiteks Ameerika elektriautode tootja Tesla sportauto paneb selle rooli taha istunud skeptilise katsetaja tõsiselt imestama. Üle miljoni kroonine hinnasilt on ülemaailmset majanduskriisi ning autotööstuse raskeid aegu arvestades muidugi pehmelt öeldes ebaõnnestunud.

Kuid sellegipoolest on Lotuse disainerite abi kasutav Tesla positiivne näide sellest, kuidas on elektriautosid võimalik teha. Tesla Roadsteri ühe laadimiskorraga läbisõidetav 393 kilomeetrit ning kiirendus nullist 60-miilise tunnikiiruseni (97 km/h) kõigest 3,9 sekundiga on elektriauto kohta kahtlemata muljetavaldav tulemus.

Otsustavad edasiminekud on viimaste aastate jooksul toimunud akude arengus. Liitium-ioon akud annavad autole juba piisavalt energiat nii korralikuks kiirenduseks kui ka mõistlikuks läbisõiduks kahe laadimiskorra vahel.

Loomulikult on arenguruumi veel küllaga. Akud peaksid kindlasti olema praegusest odavamad ning nende laadimine peaks toimuma kiiremini. Vastav arendustegevus toimub aga praegu kiiremini kui kunagi varem.

Elektriautode laialdasema kasutamise jaoks on vaja rajada ka infrastruktuur akude laadimiseks ning sellega tegeldakse juba näiteks Taanis ja Iisraelis.

Skeptikud võivad selle peale öelda, et asjal pole ju mõtet, kui elekter tuleb ikkagi soojuselektrijaamadest, kuid nii see siiski planeeritud ei ole. Taani loodab elektri autode laadimiseks toota tuulest ning Iisrael kõrbesse paigutatud päikesepaneelide abiga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles