Ametlik: Brexiti kampaania oli seadusevastane

Brexiti-vastane meeleavaldus Londonis parlamendihoone juures.

FOTO: TOLGA AKMEN / AFP / SCANPIX

Ühendkuningriigi valimiskomisjon avaldas peaaegu üheksa kuud kestnud Brexiti kampaania uurimise tulemused ning neist selgub, et kampaania Vote Leave'i eelarve ületas  lubatud piiranguid ja rikkus seega seadusi.

Komisjon tuvastas muu hulgas, et  lubamatult suuri summasid kanti Kanada andmetöötlusfirmale Aggregate lQ, mille abil mõjutati täpselt sihitud valijaid Facebooki keskkonnas. Sama firma abi kasutati ka teise Brexiti kampaania BeLeave korraldamisel, kirjutab TechCrunch.

Suurbritannia seaduste kohaselt võinuks nende kahe kampaania eelarve olla kokku kuni 7 miljonit naela, kuid tegelikult oli kulude suurus 7 449 079 naela. Seega ületati lubatud piir ligi poole miljoni naelaga.

Kanada ettevõte teenis seejuures kampaaniate abistamise eest 675 000 naela. Komisjoni uurimine keskendus peamiselt viiele maksele, mis tehti Aggregate IQ-le juunis 2016, ning avastas rikkumisi neist kolmes.

Valimiskomisjon esitas uurimise tulemused ka politseile, et see uuriks juba kriminaalmenetluse raames kahe isiku – Vote Leavei juhi Alan Halsalli ja BeLeavei korraldaja Darren Grimesi tegevust seoses valedeklaratsioonide esitamisega. Ise trahvis komisjon Vote Leave’i korraldajaid 61 000 naelaga.

Valimiskomisjon heidab kampaaniate korraldajatele ette ka tahtmatust uurimisega koostööd teha – ei esitatud nõutud teavet ja dokumente, ignoreeriti vastamiseks antud tähtaegu, ei edastatud küsitlemiseks komisjoni ette soovitud inimesi.

Ettevõtte Aggregate IQ on seoses eraelu puutumatuse temaatikaga eraldiseisva uurimise all ka Kanadas ja Briti Kolumbias.

2016. aasta juunis toimunud referendumil sündis hääletsuhtega 52:48 otsus Suurbritannia lahkumise kohta Euroopa Liidust. Möödunud on kaks aastat, kuid ebakindlus lahkumisprotsesside suhtes kestab.

Tagasi üles