Elektrimaantee paneb autod liikuma

Laura Raus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maantee.
Maantee. Foto: SCANPIX

Sel ajal, kui Eestis alles kavandatakse elektriautodele laadimispunktide võrgustikku, käivad Jaapanis mõtted juba selle ümber, kuidas panna autod liikuma elektrifitseeritud sõiduteedel, kirjutab Tartu Ülikooli teadusuudiste portaal Novaator.

Selline tehnoloogia võimaldaks loobuda elektriautode rasketest akudest, mis suurendavad sõiduki energiakulu. Lisaks peab auto akude laadimise ajal paigal seisma.

Teepinna energiaallikana kasutamisele on mõeldud juba aastakümneid. Varasemate katsetuste puhul kasutati süsteemi, kus elektromagnetvälja tekitamiseks paigutati teepinna sisse pingestatud mähis ning teine mähis kinnitati sõiduki külge.

Toyota inseneri Masahiro Hanazawa sõnul on sellised süsteemid sõidukite efektiivseks laadimiseks kasutatavad ainult seisuajal, mitte sõites, sest mähised peavad suure kasuteguri saavutamiseks olema joondatud täpselt vastastikku.

Hanazawa arendab koos Toyohashi tehnoloogiaülikooli teadlase Takashi Ohiraga süsteemi, mis kasutab elektrienergia ülekandeks elektromagnetvälja asemel sõiduki kahe rehvi sisse paigaldatud terasvöid ning teepinnas olevat metallplaati, kirjutas New Scientist.

Laboritestid näitasid, et elektri liikumisel läbi rehvide kummist osa on selle süsteemi puhul elektrienergia kadu alla 20 protsendi ning piisava elektrivõimsuse korral oleks süsteem kasutatav tavaliste elektriautode puhul. Ohira tunnistab siiski, et nende süsteemi puhul on energiakadu tavaliste akudega võrreldes palju suurem.

Aucklandi ülikooli elektriinsener John Boys märkis, et sellise süsteemi kasutamisel peaks olema pinge teepinnas asuvates plaatides umbes 50 000 volti. Sellist pinget kasutatakse näiteks elektrišokipüstolites ning seega oleks sõiduteel käimine välistatud.

Lisaks sellele oleks elektriplaatide tekitatud magnetväli nii suur, et segaks oluliselt raadiosagedusi, mis võiks tekitada kaose kõikvõimalikes elektrisüsteemides. Kuivõrd ka infrastruktuuri ümberehitus on kulukas, on üheks võimaluseks võtta elektriplaadid kasutusele peamistel maanteedel ning kõrvalteedel sõitmiseks kasutada praegustest väiksemaid akusid.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles