/nginx/o/2018/11/08/11557504t1h5a99.jpg)
Eestis armastatakse üsna ohtralt lehvitada jagamismajanduse tulevikuväljavaadete loosungitega, kuid vähemalt transpordivallas on kodumaised jagamisettevõtteid turule jäänud vaid üks.
Eestis armastatakse üsna ohtralt lehvitada jagamismajanduse tulevikuväljavaadete loosungitega, kuid vähemalt transpordivallas on kodumaised jagamisettevõtteid turule jäänud vaid üks.
Sõidujagamine on vast esimene jagamismajandusega seostatud termin ning Taxify selle peamine lipulaev. Paraku on tänaseks tegemist lihtsalt ajakohastatud taksoteenusega, kus autoomanikud ei jaga tegelikult kellegagi oma igapäevateekonda, vaid ajavad omaenda, taksofirma või Taxify laenatud autoga tavalist taksoäri. Ei läinud sõidujagamise nimi valdkonda reguleerivasse ühistranspordiseadusessegi, kuna sõidetakse ikkagi sinna, kuhu klient tahab.
Kui turul on juba hea mitu aastat tegutsenud üks ettevõte, kus inimesed tõesti midagi omavahel jagavad. See ettevõte kannab nime Autolevi ja jagatavateks asjadeks on nende isiklikud autod. Rentijatel on võimalik üle Eesti leida endale sobiv sõiduk, lisaks sõiduautodele leiab Autolevist ka mootorrattaid, väikebusse, kaubikuid, veoautosid, traktoreid ja järelkärusid.
Uurisin ettevõttelt, kas inimesed sellist teenust ka tegelikult vajavad ja on sellisel jagamismajanduse vahendusäril mõtet. Sain vastuseks üllatava statistika: äri läheb hästi ja järjest kasvavas joones.
Lihtne ja selge statistika on järgmine:
Selge kasv on olnud ka tehingute arvul:
Seis ongi selline, et tänaseks on Autolevil üle 22 000 kasutaja ning üle 1400 väljarentimisel oleva sõiduki Eestis, Soomes ja Lätis.
Autolevi asutaja Tauri Kärsoni sõnul viitab Autolevi areng inimeste usalduse kasvule jagamismajanduse vastu, kus võidavad kõik osapooled.
«Kõige sagedamini renditakse Autolevist sõiduk puhkusele või sugulaste juurde maale sõiduks. Palju on ka inimesi, kes vajavad rehvivahetuse või remonditööde ajaks asendusautot. Sõidukit otsitakse ka kolimise tarbeks või soovitakse pulmadeks leida erilisemat autot,» nimetas Kärson inimeselt inimesele autorendi peamisi kasutusviise.
Viis aastat tegutsenud Autolevi laienes 2015. aastal Lätti ja kinnitas aasta hiljem kanda ka Soomes. «Oleme Soomes tegevuse laiendamiseks avanud ka investeerimisvõimaluse ühisrahastusplatvormil Funderbeam. Eile pärastlõunal panime oma profiili üles ja esimeste tundidega tuli 54 protsenti protsenti kaasatavast rahast kokku,» sõnas Kärson.
Autolevi turuväärtuseks hinnatakse üle 600 000 euro ja ühisrahastusplatvormi Funderbeam kaudu investeerides on võimalik soetada Autolevi osakuid alates 150 euro suurusest summast.