KOMMENTAAR: EBAMÕISTLIK RAKENDAMINE
Mattias Liivak, mobiilimakse lahendusi loov ettevõte Fortumo
PSD2 mobiilimakseid puudutav osa on meie nägemuses mõnevõrra ebamõistlik, samuti selle rakendamine antud kujul Eestis. Seda eelkõige kolmel põhjusel:
Esiteks, piir füüsiliste ja digitaalsete teenuste vahel on hägustumas. Mille poolest erineb mobiiliga parkimiskoha kasutamise eest tasumine taksosõidu eest tasumisest? Mõlemal juhul ei osta klient füüsilist toodet, vaid talle osutatakse teenust. Kui taksosõidu makse vahendamiseks on vaja tegevusluba, siis miks ei ole seda vaja bussipileti müümiseks? Kui taksojuht müüks sõitjale kilomeetripõhise tasustamise loogikaga teenuse asemel taksosõidupiletit, kas siis oleks mobiilimaksed lubatud?
Teiseks, direktiivi eesmärgiks peaks olema kaitsta tarbijate õiguseid. PSD2 kontekstis saab klient digitaalseid teenuseid ikka osta kuni €300 eest kuus, samas ei tohi ta tasuda €5 maksva autopesu ega taksoteenuse eest. Jääb selgusetuks, milline on antud juhul see kaitse, mida tarbijale pakutakse.
Kolmandaks, PSD2 ei võta arvesse kohalikke olusid. Eestis on mobiilimaksed olnud kasutusel väga pikka aega ja inimesed on harjunud seda maksemeetodit kasutama. Enam kui kümne aasta jooksul pole parkimise ega ühistranspordi piletite ostmisega inimestel probleeme tekkinud. Taksosõidu või autopesu puhul on probleemide esinemise tõenäosus sama väike. Regulatsioon üritab lahendada probleemi, mida Eestis ei eksisteeri.