Eesti teeb mobiilmaksetega vähikäiku (7)

Aivar Pau
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Taxify CEO Markus Villig shows a smartphone app at company's headquarters in Tallinn, Estonia, June 13, 2017. Picture taken June 13, 2017. REUTERS/Ints Kalnins
Taxify CEO Markus Villig shows a smartphone app at company's headquarters in Tallinn, Estonia, June 13, 2017. Picture taken June 13, 2017. REUTERS/Ints Kalnins Foto: Ints Kalnins / Reuters
  • Kõik kolm mobiilioperaatorit loobuvad osade m-maksete pakkumisest

Kogu maailma elanike elu koondub vankumatult mobiiltelefonidesse – me kanname sinna oma kalendrid, meilid ja fotod, suhtleme teistega, maksame nendega poekauba, taksosõidu, veebiraamatute ja autopesu eest.  Uus aasta toob selles osas aga ühe suure ja segase muudatuse ning paljudele olulistele m-maksetele tõmmatakse kriips peale.

Jutt käib täpsemalt maksetest, mille tasu lisandub meie järgmise kuu mobiiliarvele. Väga palju kasutatakse neid just parkimisel, taksosõidul, lotopiletite ostmisel, autopesul.

Nüüd on Eesti otsustanud oma seadustesse üle võtta Euroopa Liidu makseteenuste teise direktiivi, mis piirab uuest aastast oluliselt mobiilioperaatorite võimalusi mobiiliarvega tasumise pakkumisel.

Tegelikult meil muud võimalust ei olnudki – rahandusministeeriumi esindaja Siiri Suutre kinnitusel on tegemist nn maksimaalselt harmoneeriva direktiiviga, mille puhul ei ole liikmesriikidel regulatsiooni alt täielikult välja jääda ega ette näha leebemaid tingimusi.

Milleks  see direktiiv Eestit kohustab?

Mobiiliarvega saab jätkuvalt kuni 300 euro eest kuus tasuda selliste digitaalsete teenuste eest, nagu näiteks telefonihelinad, allalaaditavad videod, muusika ja mängud. Aga ka elektrooniliste piletite, näiteks parkimispiletite ning heategevuslikel eesmärkidel tehtud annetuste eest.

Takso- või autopesuteenuse ja kõigi füüsiliste teenuste ja kaupade eest tasumisel mobiiliarvega tuleb aga sideettevõtjal taotleda finantsinspektsioonilt tegevusluba makseteenuste osutamiseks.

Seda Eesti operaatorid aga mingil põhjusel teha ei taha ning nii asumegi uuest aastast vähikäigule. ii kaob uuest aastast Taxify äpist ka see maksemeetod:

Foto: Kuvatõmmis

Mobiilioperaatorid: nõuded on ebamõistikud

Nii näiteks teatas eile Telia, et lõpetab 1. jaanuarist m-maksete osutamise Taxify ja Taxigo taksosõidu ning autopesu puhul.

«Teenuse pakkumise lõpetamine on tingitud makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse (MERAS) erireeglitest, mille kohaselt ei tohi m-makse teenuse pakkumine hõlmata füüsiliste kaupade ja teenuste kasutamist või tarbimist. Kuna taksosõidu ja autopesu teenus on oma olemuselt füüsilised teenused, siis ei ole võimalik nende teenuste eest mobiilimaksega tasumist võimaldada,» ütles Postimehele Telia pressiesindaja Raigo Neudorf.

Makseteenuse osutamise tegevusloa taotlemist peab Telia aga ebamõistlikuks.

«Kõnealuse tegevusloa saamiseks tuleks täita terve rida täiendavaid nõudeid ja kohustusi, mis praegusel kujul on ebamõistlikult ning mõjutaksid ka mitmeid Telia põhiteenuseid ja neid kasutavaid kliente. Seetõttu ei pidanud me otstarbekaks tegevusluba taotleda, selgitas Neudorf.

Muudatusi on kavandamas ka Elisa ja Tele2. « Seadusmuudatus laieneb meile kõigile. Elisa peab kindlasti seadust täitma ja seetõttu peame koos sisupakkujatega, kelle makseid vahendame, koostöömudelid üle vaatama,» ütles Elisa esindaja Taavi Teder.

Taxify makseid Elisa vahendanud ei ole ja selles osas klientide jaoks midagi ei muutu.

Tele2 pressiesindaja Kertu-Kätlin Käis märkis, et sarnaselt teistele Eestis tegutsevatele mobiilioperaatoritele on ka Tele2 teatanud oma koostööpartneritele, et mobiiliarve vahendusel ei saa enam tasuda kaupade ja teenuste eest, mida tarbitakse füüsilisel kujul.

«Soovime fookuse hoida oma põhitegevusel, mistõttu oleme hetkel otsustanud makseasutuse tegevusluba mitte taotleda,» ütles Käis.

Taxify loobub

Taxify andis eile samuti teada oma üsna loogilisest otsusest: alates 1. jaanuarist ei saa Taxify teenuse eest enam m-maksega tasuda.

Taxify pressiesindaja Karin Kase sõnul tasutakse m-maksega praegu alla 5 protsendi kõigist Taxify sõitudest.

«Muidugi on meil hea meel, kui me saame klientidele pakkuda võimalikult laia valikut erinevaid maksmisviise, aga loodetavasti leiavad meie seni m-maksega harjunud kliendid endale uue sobiva võimaluse,» rääkis Kase.

Praegustel m-makse kasutajatel soovitab Taxify rakenduses oma tasumisviis esimesel võimalusel ära muuta. «Kõige mugavam on kahtlemata sisestada Taxify rakendusse oma pangakaardi andmed, nii ei pea pärast iga sõitu maksmise peale mõtlema. Ärikasutajatel soovitame kasutada Taxify Business kontot,» lisas Kase.

KOMMENTAAR: EBAMÕISTLIK RAKENDAMINE

Mattias Liivak, mobiilimakse lahendusi loov ettevõte Fortumo

PSD2 mobiilimakseid puudutav osa on meie nägemuses mõnevõrra ebamõistlik, samuti selle rakendamine antud kujul Eestis. Seda eelkõige kolmel põhjusel:

Esiteks, piir füüsiliste ja digitaalsete teenuste vahel on hägustumas. Mille poolest erineb mobiiliga parkimiskoha kasutamise eest tasumine taksosõidu eest tasumisest? Mõlemal juhul ei osta klient füüsilist toodet, vaid talle osutatakse teenust. Kui taksosõidu makse vahendamiseks on vaja tegevusluba, siis miks ei ole seda vaja bussipileti müümiseks? Kui taksojuht müüks sõitjale kilomeetripõhise tasustamise loogikaga teenuse asemel taksosõidupiletit, kas siis oleks mobiilimaksed lubatud?

Teiseks, direktiivi eesmärgiks peaks olema kaitsta tarbijate õiguseid. PSD2 kontekstis saab klient digitaalseid teenuseid ikka osta kuni €300 eest kuus, samas ei tohi ta tasuda €5 maksva autopesu ega taksoteenuse eest. Jääb selgusetuks, milline on antud juhul see kaitse, mida tarbijale pakutakse.

Kolmandaks, PSD2 ei võta arvesse kohalikke olusid. Eestis on mobiilimaksed olnud kasutusel väga pikka aega ja inimesed on harjunud seda maksemeetodit kasutama. Enam kui kümne aasta jooksul pole parkimise ega ühistranspordi piletite ostmisega inimestel probleeme tekkinud. Taksosõidu või autopesu puhul on probleemide esinemise tõenäosus sama väike. Regulatsioon üritab lahendada probleemi, mida Eestis ei eksisteeri.

Kommentaarid (7)
Copy
Tagasi üles