Hollandi firma PAL-V teatas Ameerika Ühendriikides Las Vegases toimuval tehnoloogiamessil CES 2019, et alustab esimese ettevõttena maailmas lendavate autode seeriatootmist ning müügile jõuavad need järgmisel aastal.
Esimene lendav auto jõuab seeriatootmisse (8)
PAL-V on oma lendava auto kallal nokitsenud juba aastaid ning nüüd on firma jõudnud nii kaugele, et on valmis käivitama tehase. PAL-V Lääne-Euroopa üksuse juht Marco van den Bosch ütles Postimehele, et esialgu suudab ettevõte toota umbkaudu 200 lendavat autot aastas, kuid firma loodab tasapisi laieneda ja iga aastaga oma tootmisvõimekust kasvatada.
PAL-V juhi sõnul otsin firma praegu koostööpartnereid kogu maailmast ning kindlasti on lendautode tootja huvitatud tulemisest ka Eesti turule. «Praeguse seisuga meil Eestis esindust ei ole, kuid loodame leida oma esindaja ka teie juures,» rääkis Marco van den Bosch.
PAL-V on praeguseks valmis ehitanud ühe lendava auto lõpliku versiooni, mille alusel seeriatootmine algab. Las Vegasesse PAL-V lendavat autot paraku kaasa ei võtnud.
Lendava auto jaoks ei ole tarvis erilist kütust, sõidukit võib tankida tavalises bensiinijaamas ning piisab ka bensiinist oktaanarvuga 95.
Tavalise juhiloa omanikul tasub enne lendava auto soetamist siiski järele mõelda, kuna lendamiseks tavalisest juhiloast ei piisa. Auto võib küll soetada iga B-kategooria juhiloa omanik, kuid ta tohib sõita masinaga ainult maa peal.
«Aga miks soetada lendav auto, kui sa sellega ainult maa peal lennata saad?» küsis van den Bosch.
PAL-V pakub Lääne-Euroopas auto ostjatele piloodikoolitust. Autoga lendamiseks vajalikud oskused saab koolituselt kätte umbes 30 tunniga. Lendava auto soetamisel arvestada sellega, et sellisele lennumasinale kehtivad kõik samasugused reeglid ja piirangud, nagu lennukitele ja helikopteritele.
Auto täpne hind ei ole veel teada, see saab sõltuvalt maksudest olema riigiti erinev. Lendava auto hind jääb suurusjärku 400 000-600 000 eurot.
Kolmerattaline auto on kahekohaline ning autot saab kasutada ka maa peal sõitmiseks, ilma et selle sõiduomadused kuidagi kannataks. Auto tippkiirus maa peal on 160 km/h. Õhus on PAL-V maksimumkiirus vaid veidi suurem – 180 km/h. Auto õhkutõusuks on tarvis vähemalt 180 meetri pikkust distantsi ning maandumiseks piisab firma väitel minimaalselt 30-meetrisest maandumisrajast. Õhus püsimiseks peab auto lendama vähemalt 50 km/h.
Auto õhkutõusmiseks tuleb see seadistada lennurežiimi käsitsi, van den Bochi sõnul võtab see aega paar minutit.
PAL-V tehnilised andmed
Istekohti - kaks
Tühimass - 664 kilogrammi
Kütusepaagi suurus - 100 liitrit
Mootori võimsus - 100 hobujõudu
Kütuse liik - bensiin Euro 95 või 98
Maapinnal sõites
Maksimumkiirus - 160 km/h
Kiirendus 0-100 km/h - 9 sekundit
Sõidukaugus ühe tankimisega - 1315 kilomeetrit
Lennurežiim
Kütusesäästlik lennukiirus - 140 km/h
Maksimaalne lennukiirus - 180 km/h
Maksimaalne lennukõrgus - 3500 meetrit
Maksimaalne lennukaugus - 400-500 kilomeetrit
Maksimaalne lennuaeg - 4,3 tundi