Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Esimene lendav auto jõuab seeriatootmisse (8)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
PAL-V lendav auto.
PAL-V lendav auto. Foto: PAL-V

Hollandi firma PAL-V teatas Ameerika Ühendriikides Las Vegases toimuval tehnoloogiamessil CES 2019, et alustab esimese ettevõttena maailmas lendavate autode seeriatootmist ning müügile jõuavad need järgmisel aastal.

PAL-V on oma lendava auto kallal nokitsenud juba aastaid ning nüüd on firma jõudnud nii kaugele, et on valmis käivitama tehase. PAL-V Lääne-Euroopa üksuse juht Marco van den Bosch ütles Postimehele, et esialgu suudab ettevõte toota umbkaudu 200 lendavat autot aastas, kuid firma loodab tasapisi laieneda ja iga aastaga oma tootmisvõimekust kasvatada.

PAL-V juhi sõnul otsin firma praegu koostööpartnereid kogu maailmast ning kindlasti on lendautode tootja huvitatud tulemisest ka Eesti turule. «Praeguse seisuga meil Eestis esindust ei ole, kuid loodame leida oma esindaja ka teie juures,» rääkis Marco van den Bosch.

PAL-V autod maanteel.
PAL-V autod maanteel. Foto: PAL-V

PAL-V on praeguseks valmis ehitanud ühe lendava auto lõpliku versiooni, mille alusel seeriatootmine algab. Las Vegasesse PAL-V lendavat autot paraku kaasa ei võtnud.

Lendava auto jaoks ei ole tarvis erilist kütust, sõidukit võib tankida tavalises bensiinijaamas ning piisab ka bensiinist oktaanarvuga 95.

Tavalise juhiloa omanikul tasub enne lendava auto soetamist siiski järele mõelda, kuna lendamiseks tavalisest juhiloast ei piisa. Auto võib küll soetada iga B-kategooria juhiloa omanik, kuid ta tohib sõita masinaga ainult maa peal.

«Aga miks soetada lendav auto, kui sa sellega ainult maa peal lennata saad?» küsis van den Bosch.

PAL-V pakub Lääne-Euroopas auto ostjatele piloodikoolitust. Autoga lendamiseks vajalikud oskused saab koolituselt kätte umbes 30 tunniga. Lendava auto soetamisel arvestada sellega, et sellisele lennumasinale kehtivad kõik samasugused reeglid ja piirangud, nagu lennukitele ja helikopteritele.

Auto täpne hind ei ole veel teada, see saab sõltuvalt maksudest olema riigiti erinev. Lendava auto hind jääb suurusjärku 400 000-600 000 eurot.

Kolmerattaline auto on kahekohaline ning autot saab kasutada ka maa peal sõitmiseks, ilma et selle sõiduomadused kuidagi kannataks. Auto tippkiirus maa peal on 160 km/h. Õhus on PAL-V maksimumkiirus vaid veidi suurem – 180 km/h. Auto õhkutõusuks on tarvis vähemalt 180 meetri pikkust distantsi ning maandumiseks piisab firma väitel minimaalselt 30-meetrisest maandumisrajast. Õhus püsimiseks peab auto lendama vähemalt 50 km/h.

Auto õhkutõusmiseks tuleb see seadistada lennurežiimi käsitsi, van den Bochi sõnul võtab see aega paar minutit.

PAL-V tehnilised andmed

Istekohti - kaks

Tühimass - 664 kilogrammi

Kütusepaagi suurus - 100 liitrit

Mootori võimsus - 100 hobujõudu

Kütuse liik - bensiin Euro 95 või 98

Maapinnal sõites

Maksimumkiirus - 160 km/h

Kiirendus 0-100 km/h - 9 sekundit

Sõidukaugus ühe tankimisega - 1315 kilomeetrit

Lennurežiim

Kütusesäästlik lennukiirus - 140 km/h

Maksimaalne lennukiirus - 180 km/h

Maksimaalne lennukõrgus - 3500 meetrit

Maksimaalne lennukaugus - 400-500 kilomeetrit

Maksimaalne lennuaeg - 4,3 tundi

Tagasi üles